8

آوریل

5 دلیل برای نخریدن سایپا کوییک


سایپا کوییک این روزها آماده ورود به بازار می‌شود. بعد از دو مرحله پیش‌فروش و استقبال نسبی از این اتومبیل، اکنون می‌توانیم منتظر حضور این اتومبیلی جدید و به قولی دسته گل سایپا باشیم. اما آیا کوییک را می‌توان اتومبیلیی معقول و مناسب و یک گزینه قابل دفاع و پیشنهاد برای خرید دانست.


شاید خریداران این اتومبیل دلایلی برای تمایل خود به کوییک را برشمارند. ازجمله ساختار شبه شاسی‌بلند آن، یا تجهیزات و آپشن‌های فراوان آن و یا حتی گیربکس اتوماتیک CVT کوییک. بعلاوه با قیمتی که کوییک دارد، تقریباً اتومبیلیی مشابه در این کلاس و تجهیزات را نخواهید یافت.


اما بیایید به نیمه خالی این لیوان نیز نگاهی بیاندازیم. ظاهراً این لیوان بیشتر خالی است تا پر. بنابراین مهمترین دلایلی که باید از خرید سایپا کوییک اجتناب کنیم را در اینجا برمی‌شماریم.

سایپا کوییک با ساختاری قدیمی


وقتی اتومبیلیی روی زیرساختی متعلق به کیا پراید و کیا ریوی قدیمی استوار باشد، باید در همین ابتدا روی آن خط قرمز بکشید. هرچقدر هم این ساختار با بدنه‌ای جدید بزک شده باشد، یا حتی با افزودن ورق‌های بیشتر برای تقویت شاسی، استوارتر شده باشد اما همچنان یک پلتفرم فسیل و غیر قابل دفاع قدیمی است که با هیچ استاندارد امروزی قابل مقایسه نیست.
کوییک در واقع نسخه هاچ‌بک ساینا است که با افزودن اندکی به ارتفاع و استفاده از پلاستیک‌های ضربه‌گیر در اطراف بدنه تبدیل به اتومبیلیی بلندبالاتر شده است.


موتور 2 سوپاپ پراید در اینجا هم ایفای نقش می‌کند. این موتور اصلاح شده با حجم 1.5 لیتری خود تنها 87 اسب بخار قدرت دارد. البته برای دستیابی به این قدرت هم باید دور موتور را تا 5300 بالا ببرید. بنابراین از این اتومبیلی به‌اصطلاح شبه کراس، انتظار بالا رفتن آسان از سربالایی را نداشته باشید.

سایپا کوییک و ایمنی نامشخص


ما در یکی از پیشنهاد‌های نوروزی از مسئولان خواستیم تا جلوی عرضه اتومبیلهایی با ایمنی نامشخص را به بازار ایران بگیرند. ایمنی موضوع بسیار مهمی است که متأسفانه تنها به‌صورت شعار و تبلیغ در اتومبیلسازی ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است تا هر اتومبیلیی پیش از عرضه به بازار، گواهینامه معتبر تست تصادف و ایمنی خود را ارائه نماید. در مورد کوییک تا این لحظه چنین چیزی دیده نشده است ولی می‌توان از وجنات این اتومبیل و پلتفرم آن دریافت که ایمنی آن تفاوت محسوسی با پراید و فرزندان دیگر آن یعنی تیبا و ساینا نخواهد داشت. کوییک مجهز به دو ایربگ در جلو و یک سیستم کمکی ترمز BAS است. اما آیا در هنگام تصادف این موارد از ورود موتور به داخل کابین جلوگیری می‌کنند یا ساختار ستون‌ها برای جلوگیری از دفرمگی سقف به اندازه کافی توان دارد؟

سایپا کوییک با طراحی منسوخ


اگر روند طراحی اتومبیلها را در سالیان اخیر دنبال کرده باشید، متوجه جریان مداوم نوآوری در طراحی و الگوها و متدهای جدید طراحی خواهید شد. با کنار هم قرار دادن کوییک و یک اتومبیلی امروزی، متوجه تفاوت طراحی آن‌ها خواهید شد. کوییک از زبان طراحی متعلق به لااقل دو دهه قبل سود می‌برد. هرچند طراح سعی داشته با نگاهی به اتومبیلهای مطرح، از اِلمان‌های آن‌ها به‌عنوان‌مثال طراحی چراغ‌های عقب استفاده کند. اما درمجموع عدم تناسب، شلوغی و سردرگمی خطوط، نداشتن توازن، فقر سلیقه و نوآوری در طراحی کوییک به‌وضوح دیده می‌شود.


در کابین نیز اوضاع بهتر نیست و طراحی دریچه‌های تهویه و نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی، کوچک‌ترین خلاقیتی را نشان نمی‌دهند. طراح سعی در الگوبرداری از پژو 207i داشته اما لااقل طراحان کوییک می‌توانستند در این زمینه‌ها به کپی دقیق‌تر محصولات روز دنیا اقدام نمایند تا باعث سردرد بیننده نشوند.

سایپا کوییک و کیفیت نازل


برخورد نزدیک با مدل‌های نمایشی کوییک تاکنون حاکی از کیفیت متریال پایین مخصوصاً در کابین، مونتاژ بد و فواصل زیاد اجزای بدنه بوده است. هرچند سایپا تلاش کرده در مورد کوییک از مواد مرغوب‌تری در مقایسه با تیبا و ساینا استفاده نماید اما چیزی که دیده و لمس می‌شود، چندان مطلوب و مورد پسند نیست. بیشتر به نظر می‌رسد کوییک در یک کارگاه و از تبدیل یک تیبای هاچ‌بک شکل گرفته باشد بنابراین بعید است کسی رضایتی از کیفیت این اتومبیل حاصل نماید.

سایپا کوییک با قیمت بالا

سایپا کوییک
تمامی این بزک‌ها باعث شده‌اند تا شما با یک اسباب‌بازی گران قیمت مواجه باشید. کوییک اتومبیلیی لوکس محسوب نمی‌شود. هرچند انبوهی از آپشن‌ها در آن وجود داشته باشد. ممکن است برخی خریداران از تجهیزاتی چون صندلی‌های برقی، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور عقب و نمایشگر 7 اینچی لمسی به وجد آیند اما هیچ اتومبیلشناسی با چنین لیستهایی به دام نخواهد افتاد. کوییک در سه تریم پایه، فول و پلاس عرضه می‌شود. ارزان‌ترین مدل کوییک با گیربکس دستی، 32.9 میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی 3 میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به ساینای مشابه. افزودن گیربکس اتوماتیک در مدل فول باعث خواهد شد تا قیمت کوییک به 39 میلیون و 800 هزار تومان جهش یابد. این پایان کار نیست و نسخه پلاس با افزودن چند آپشن اضافه مثل مانیتور 7 اینچی، قیمتی 42 میلیونی خواهد داشت.

اما مهم‌ترین دلیل ما برای نخریدن محصولاتی چون کوییک این است که مردم نباید تبدیل به بازیگرانی برای سعی و خطاهای اتومبیلسازان شوند و محصولاتی تا این حد ضعیف از هر نظر توهینی به مشتریان و مصرف‌کنندگان ایرانی به شمار می‌آیند. حفظ شأن مردم در وهله اول برعهده خود آنهاست. بنابراین باید دید که چه کسی شأن خریداران ایرانی را حفظ می‌کند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..