5

ژوئن

360 توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران+ تست شتاب



ام‌جی، برندی است که در تاریخچه حدودا ۱۰۰ ساله اش، در کنار رودسترهای دوست داشتنی و مهندسی‌های قابل تحسین، یک نکته دیگر هم جلب توجه میکند! مالکیت این برند از ۱۹۲۴ تا کنون، بیش از ده بار میان شرکت های مختلف دست به دست شده و بنظر می‌رسد در ایران هم همین سرنوشت در انتظار این برند است…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


بگذریم! حضور نسل جدید ماشینهای این کمپانی در ایران از حدود سال ۱۳۸۸ و توسط شرکت مدیاموتورز آغاز شد.



این شرکت در سال ۸۸ با معرفی و عرضه ام جی ۵۵۰ آغازگر راهی طولانی برای معرفی محصولات این شرکت در ایران بود.
۲ سال بعد و همزمان با بازگشت دوباره محصولات ام جی به بازار انگلستان،مدیاموتور با عرضه مدل ۶ در ایران گام بلندی برای کسب موفقیت بیشتر در بازار برداشت…


یکسال بعد هم با ورود 350 و 3 به عنوان سدانی اقتصادی و هاچبکی جذاب، سبد محصولات ام جی کامل تر شد، موفقیت های مدیاموتورز همچنان ادامه داشت و در سال 92 و 93 هم، GS وGT به بازار ایران معرفی شدند…

محبوبیت ام جی ها در ایران تا سال ۹۴ و با کامل تر شدن سبد محصولات این شرکت در ایران رو به افزایش بود و در نتیجه سایک موتور، مالک ام جی تصمیم به حضور قدرتمند تر در ایران با تولید محصولات در داخل کشور گرفت…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


سابقه قابل قبول ام جی در بازار ایران، برند خوب، مشخصات فنی راضی کننده محصولات و همینطور پشتیبانی قدرتمند سایک از عواملی بودند که باعث شد شرکت‌های مختلفی برای همکاری با سایک و تولید ام‌جی در ایران اعلام آمادگی کنند، اما در نهایت این شرکت صنعت ماشینی آذربایجان بود که گوی رقابت را از دیگران ربود و با امضای قرار داد تولید مدل ۳۶۰ در ایران، شانس بزرگی برای مطرح شدن در بازار ایران و فروشی موفق پیدا کرد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


این شرکت با حضور قدرتمند در نمایشگاه ماشینی سال ۹۵ تهران، برای رقبا خط و نشان کشید و انتظارات زیادی در میان مخاطبان ایجاد کرد، اما تولید ۳۶۰ آنطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و با تاخیرهای متعددی همراه شد.در همین زمان هم روند فعالیت های مدیاموتورز با کندی روبرو شده و واردات ام جی۶، موفق ترین مدل ام جی در ایران متوقف شد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


افت عملکرد مدیاموتورز در کنار تاخیرهای متعدد تولید ۳۶۰ در تبریز،باعث شد ام جی فرصت طلایی کسب سهمی بیشتر در بازار ایران را از دست بدهد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


پس از آغاز تولید ۳۶۰ هم، تیراژ پایین، تبلیغات محدود و همینطور انتخاب نامناسب ویژگی های فنی و امکانات، عواملی بودند که فروش نسخه های دنده ای و اتوماتیک ام جی ۳۶۰ را تحت تاثیر قرار دادند.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


اکنون اما آذویکو ضمن تولید مدل توربوشارژ ۳۶۰ که از پیشرانه قدرتمندتر و امکانات بیشتری بهره میبرد، افزایش تعداد نمایندگی ها را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند موفق تر از گذشته عمل کند…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


اما آیا۳۶۰ توربو میتواند موفقیت محصولات گذشته ام جی را تکرار کرده و سهم مناسبی از بازار ماشین کشور بدست آورد؟


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در آخرین روز های سال ۹۶ فرصتی دست داد تا سفری کوتاه با ۳۶۰ توربو داشته باشیم که بتوانیم تا حدودی به جواب سوال بالا برسیم…


معرفی ۳۶۰ توربو


در حال حاضر آذویکو ام جی ۳۶۰ را در ۳ مدل دنده ای، اتوماتیک و توربوشارژ و با قیمت های ۵۷-۶۷ و۷۷ میلیون تومان تولید و عرضه می‌کند.

تیپ های دنده ای و اتوماتیک ۳۶۰ از موتوری ۱۵۰۰ سیسی با قدرت 110 اسب بخار بهره می‌برند، پیشرانه ای که تقریبا در سطحی مشابه با دیگر رقبا قرار دارد، اما در مدل توربو شارژ، قدرت موتور به ۱۳۰ اسب بخار افزایش یافته و مهم تر از آن، گشتاور ماشین با افزایشی ۶۵ نیوتون متری، به ۲۱۰ نیوتون متر رسیده است تا نوید بخش ماشینیی نسبتا چابک باشد.
بجز پیشرانه، سیستم انتقال قدرت ۳۶۰توربو نیز با دیگر تیپ ها متفاوت است و شاهد بکار گیری گیربکس ۶ دنده تیپترونیک ساخت آیسین ژاپن هستیم، دیگر تفاوت مدل توربو نیز وجود سیستم کنترل پایداری در ماشین است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


طراحی


ام جی 360 در حقیقت همان رووی 360 است اما از آنجاییکه سایک صاحب هر دو برند است تصمیم دارد ۳۶۰ را در ایران با برند ام جی عرضه کند.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


پلتفرم و مشخصات فنی ۳۶۰ توربو عینا با ام جی GT یکسان است، اما بر خلاف GT، در طراحی ۳۶۰ بیشتر جلب رضایت خانواده ها و افراد میانسال هدف بوده و سعی شده تا با ظاهری عامه پسند و بدون استفاده از خطوط خشن، ظاهری پخته و رسمی داشته باشد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


طراحی جلو، عقب و حتی کناره‌های 360 اگرچه هماهنگی بسیار خوبی باهم دارد اما بسیار بسیار ساده و بدون هیچ هیجانیست.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در طراحی داخلی ماشین اما شاهد محافظه کاری زیاد طراحان نیستیم، اگرچه داشبورد و کنسول میانی ماشین طراحی نسبتا ساده ای دارند، اما استفاده از مانیتور ۸ اینچی لمسی در میانه داشبورد، کمی در جذاب تر دیده شدن کابین موثر بوده است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


اما نکته متفاوت کابین۳۶۰، مجموعه صفحه کیلومتر آن است! نمایشگر سرعت به صورت آنالوگ و عقربه ای در وسط قرار گرفته، اما نشانگر دور موتوربه صورت دیجیتالی در سمت چپ قرار دارد و به صورت لحظه ای دور موتور را نشان می دهد که این مورد حداقل خوشایند اعضای تیم ما نیست….


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


ارتباط برقرار کردن با دور موتور دیجیتالی 360 بسیار سخت بنظر می‌رسد، خوشبختانه ام‌جی در فیس لیفت جدید 360 این مورد را برطرف کرده، اما متاسفانه در حال حاضر آن نسخه در ایران عرضه نمی‌شود.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


فضا و کیفیت داخلی


یکی از نقاط قوت ۳۶۰ نسبت به رقبا، کابین بسیار جادار آن است….، فضای پا در هر دو ردیف جلو و عقب ماشین در کلاس خود در میان بهترین ها ارزیابی میشود، ارتفاع سقف هم کافیست و سرنشینان ۳۶۰ قطعا از کمبود فضا گلایه ای نخواهند داشت.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


مورد قابل ذکر دیگر در مورد فضای داخلی 360، پنجره های بسیار بزرگ کابین است که هرچند فضای دلباز و دید خوبی برای سرنشینان ایجاد می‌کند، اما باعث افزایش تابش نور خورشید به داخل کابین و در نتیجه نیاز به استفاده بیشتر از کولر ماشین می‌شود.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


این مورد باعث شد در طول سفر کوتاهی که با 360 داشتیم به اهمیت نصب شیشه‌های دودی برای ماشین کاملا پی‌ببریم.

صندوق بار ۳۶۰ نیز با توجه به عمق مناسب و دهانه بزرگ، در سفرها به خوبی پاسخگوی نیازهای خانواده هاست….، همچنین برای افزایش این فضا امکان تاشدن صندلی های عقب فراهم است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


کیفیت ادوات داخلی ۳۶۰ا نسبتا راضی کننده است و در مقایسه با دیگر رقبا در بازار داخل، به راحتی نمره قبولی می‌گیرد و دیگر نکته قابل ذکر، کیفیت بسیار خوب چرم استقاده شده در صندلی هاست.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


عایق بندی کابین در سطح قابل قبولی است، صدای موتور در دورهای بالاتر به گوش میرسد، هرچند میزان صدا بازهم در مقایسه با دیگر ۱.۵لیتری های بازار بسیار کمتر است. البته در ۳۶۰ برخلاف انتظار خبری از صدای جذاب سوت توربو نیست…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


تجربه سواری و رانندگی


برای آنالیز کیفیت سواری و قابلیت های فنی ۳۶۰ توربو، تصمیم گرفتیم از تهران به سمت دماوند حرکت کنیم، در این مسیر به خوبی میتوانستیم ویژگی های مختلف ماشین را مورد آنالیز و واکاوی قرار دهیم.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


با ورود به کابین ۳۶۰، اولین نکته که توجهمان را به خود جلب کرد، فرمان آشنای ام‌جی جیتی بود که روی ماشین نصب شده بود.


پس از کمی تلاش موفق به تنظیم صندلی ماشین شده و با چرخاندن سوییچ، ماشین را روشن کردیم.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


ماشین در زمان تست ۲۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت، موتور در حالت درجا بدون هیچ لرزش یا صدایی به آرامی کار میکرد، دنده را در حالت Dقرار داده و حرکت خود را آغاز کردیم.
نکته مثبت ام جی ۳۶۰، ارگونومی خوب و دسترسی راحت تمام ادوات است، دید و تسلط راننده به اطراف( البته دید راننده به دماغه ماشین کمی محدود بود) و ابعاد ماشین نیز بسیار خوب بود به طوری که با کمتر از نیم ساعت رانندگی با ۳۶۰، به راحتی میتوانستیم با آرامش از معابر تنگ و کوچه های فرعی عبور کنیم و پس از دو روز راندن ماشین، با حداکثر توانایی ها و محدودیت های ماشین آشنا شدیم.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


همانطور که بالاتر گفته شد، ۳۶۰ از موتوری ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژ با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور بهره می‌برد، این اعداد در کنار گیربکس ۶ دنده و وزن ۱۳۳۰ کیلویی ماشین، ذهنیتمان را برای روبرو شدن با ماشینیی نسبتا تندو تیز آماده کرده بود، اما بازهم باید اذعان کنیم شتاب گیری اولیه و ثانویه ۳۶۰، شگفت زده مان کرد….، حرکت ماشین از حالت سکون تا رسیدن دور موتور به حوالی ۲۰۰۰ دور در دقیقه کمی کمتر از حد انتظار بود، اما به محض بالا رفتن دور موتور و وارد شدن توربو، با سناریویی کاملا جدید روبرو شدیم…..،در شتاب گیری ثانویه هم توربوی ۳۶۰ بدون کوچکترین لگ و تاخیری، حداکثر کارایی خود را در اختیار راننده قرار میداد…



(در انتهای این مقاله میتوانید فیلم شتاب گیری با این ماشین را مشاهده کنید)


دیگر نکته قابل ذکر، دور موتور بسیار پایین ماشین در سرعت های بالا است، در سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت دور موتور حوالی ۲۲۰۰ دور بر دقیقه قرار می‌گیرد که عدد بسیار پایینی است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


با این وجود اما کشش پیشرانه۳۶۰ برای شتاب گیری در سرعت های بالا هم بسیار بهتر از انتظاراتمان بود و به راحتی و بدون نیاز به دنده معکوس(در حالت اسپرت) میتوانسیم اقدام به سبقت گیری کنیم….

ترمز های ماشین قدرت مناسبی برای متوقف کردن ماشین دارند و با ادامه فشار روی ماشین و گرم شدن مجموعه دیسک وکالیپرها نیز، افت محسوسی در عملکرد آنها مشاهده نمی‌شود که این، یک نکته مثبت بسیار مهم برای 360 پرشتاب است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


گیربکس


از نظر سرعت تعویض دنده، واکنش در حالت تیپترونیک و نرمی تعویض دنده ها هیج انتقادی به جعبه دنده ۳۶۰ وارد نیست و بهترین عملکرد مورد انتظار را از آن شاهد هستیم،
اما علاقه گیربکس به پایین نگه داشتن دور موتور حتی در زمانی که حالت eco خاموش بود، در بعضی مواقع آزار دهنده میشد.

اما در مجموع ۳۶۰ در بخش جعبه دنده هم با توجه به داشتن حالت اسپرت و زمستانی، و پس از مقایسه با رقبای هم کلاس به راحتی نمره قبولی را کسب میکند.


سواری و پایداری


سیستم تعلیق ام جی ۳۶۰ در جلو مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


این ترکیب در کنار رینگ های ۱۶ اینچی و فاق نسبتا بلند لاستیک، مجموعا سواری بسیار نرم و آرامی برای ۳۶۰ به ارمغان اورده است، واکنش تعلیق به اکثر چاله های معمول و سرعتگیرهای خیابان‌های تهران قابل قبول و حتی ایده آل است، اما در چاله هایی که نیاز به باز شدن کمک نفرها تا انتهای کورس خود باشد(فرورفتگی های عمیق)، سیستم تعلیق دچار مشکل شده و دفع ضربه با صدای نسبتا شدیدی همراه می‌شود.

در آزادراه و سرعت های بالا هم پایداری ماشین با توجه به نوع تعلیق عقب و در مقایسه با رقبا کاملا قابل قبول است و عبور از موج های آزادراه تهران-پردیس با سرعت بالا، با آرامش بیشتری از آنچه انتظار داشتیم همراه بود.


هندلینگ و فرمان پذیری


۳۶۰ در پیچ ها فوق العاده عمل می‌کند، به راحتی می‌توانید در عبور از پیج ها آن را با ماشینهایی در کلاس های بالاتر مقایسه کنید و کمتر موردی پیش می آید که نیاز به مداخله سیستم کنترل پایداری حس شود، اما در فرمانپذیزی و تحمیل مانورهای ناگهانی، تعلیق یکپارچه عقب خودنمایی کرده و رنج قیمتی و سگمنت ماشین را به شما یاداوری می‌کند!


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در این موارد حضور پر رنگ سیستم Esp ۳۶۰ و عملکرد مفید آن کاملا حس می‌شود تا ۳۶۰ همچنان در میان رقبا جزو برترین ها باشد.


رانندگی طولانی مدت و صندلی ها


در نگاه اول صندلی های ۳۶۰ بسیار راحت و مناسب به نظر می‌رسند. ابعاد قسمت نشیمن هم در جلو هم در ردیف عقب مناسب است. قسمت تکیه گاه صندلی‌ها هم طراحی مناسبی دارد و به خوبی بدن را در بر می گیرد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


اما پس از چند ساعت رانندگی با ۳۶۰، به این نتیجه رسیدیم که اگر فوم های قسمت تکیه گاه آن مثل نشیمن کمی نرم تر بودند، خستگی راننده در پشت فرمان ماشین بسیار کاهش میافت.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در طول زمان تست، به مصرف سوخت ام جی ۳۶۰ توجه کامل داشتیم، در رانندگی آرام و بدون استرس شهری شاهد عددی حدود ۹لیتر در صد کیلومتر بودیم، اما در ترافیک و کمی رانندگی پر شتاب همراه با کولر! عددی بین ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلوکتر بدست آمد، مصرف جاده ای ام‌جی ۳۶۰ نیز با رعایت سرعت مجاز و رانندگی بدون استرس و شتابگیری بی مورد، عددی بین ۶.۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.


امکانات رفاهی


۳۶۰ در مجموع از نظر امکانات در سطح متوسطی قرار میگیرد، مجموعه امکانات ماشین شامل سانروف،سیستم کنترل پایداری،سیستم پایش باد چرخ ها، دو ایربگ، فرمان برقی همراه با کلید های کنترل سیستم مولتی مدیا، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر در جلو(دو عدد ووفر و دو توییتر)، دی لایت، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی ازipod، همینطور پخش فایلهای تصویری از فلش در کنار مانیتور ۸ اینچی با قابلیت کنترل تلفن
همراه ( car play) میباشد.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در اینکه وجود سیستمی مثل carplay در ماشینیی در این رنج قیمت یک امکان ویژه به حساب می آید شکی نیست، اما در طرف مقابل نبود سیستم استارت بدون کلید، یا کروز کنترل و حتی گرمکن های صندلی از جمله ضعف های این ماشین در بخش امکانات رفاهی هستند، اما مورد مهم تر!


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


بلندگوهای حذف شده عقب در نمونه های تولیدی یک نکته تاریک نه برای ۳۶۰، بلکه برای شرکت مونتاژ کننده است! قطعا مشتری با صرف هزینه ای بسیار پایین،می‌تواند اقدام به نصب این بلند گوها کند، اما این مورددید منفی و بی اعتمادی فراوانی نسبت به تولید کننده ایجاد خواهد کرد…


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


سخن پایانی


ام جی ۳۶۰ توربو، میتواند یک فرصت مناسب برای ام جی باشد تا با قیمت رقابتی و مشخصات فنی ایده آل، به راحتی در بازار یکه تازی کند، اما این تمام ماجرا نیست، یک محصول برای کسب موفقیت در بازار،علاوه بر قوای فنی وسواری مناسب، به خدمات پس از فروش گسترده، حمایت و تیراژ تولید بالا، و گذشته از اینها، کمی ظرافت در انتخاب آپشن ها احتیاج دارد….،دو مورد اول با توجه به تحرکات اخیر آذویکو برای افزایش نمایندگی ها و علم به اینکه این شرکت تازه به بازار ماشین کشور وارد شده قابل قبول و حل شدنیست…..


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


اما مورد سوم، ظرافت در معرفی محصول و انتخاب آپشن ها تا این لحظه در عرضه 360 مشاهده نشده، قطعا نکات منفی و ضرری که حذف مورد ساده ای مثل اسپیکرهای عقب به وجهه محصول و شرکت در بازار وارد می‌کند، در طولانی مدت بسیار بیشتر از نکات مثبت آن است.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


امیدواریم آذویکو با اصلاح این موضوع و نصب این موارد(امکاناتی کاربردی و ارزان! مثل کروز یا….) در نمونه های تحویلی به مشتریان، حتی با کمی افزایش قیمت گام مهمی برای افزایش رضایتمندی مشتری از محصول تولیدی خود بردارد.


مسلما با رعایت این جزییات، ام جی ۳۶۰ توربو به برترین انتخاب در این رنج قیمتی تبدیل خواهد شد،ماشینی خانوادگیی نرم، جادار و بسیار چابک.


۳۶۰ توربو، فرصت ام‌جی برای تولد دوباره در ایران


در انتها میتوانید ویدیوی شتاب گیری ام جی 360 در تهران را تماشا کنید


در دو حالت شتاب صفر تا صد کیلومتر ام جی 360 را اندازه گرفتیم
حالت اول بدون بالابردن دور موتور(لانچ)، روی حالت درایو و با eco و esp روشن


بار دوم با بالابردن دور موتور، تعویض دنده به صورت دستی و eco و ESP خاموش

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..