10

ژوئن

10 کانسپت کرایسلر که باید تولید می‌شدند


شرکت باسابقه و کهنه‌کار کرایسلر این روزها حال‌وروز چندان خوبی ندارد و از دوران اوج خود فاصله گرفته است. این شرکت آمریکایی که در دورانی به‌علاوهٔ دوج و جیپ، برندهای پلیموث، دسوتو و ایمپریال را هم به‌عنوان زیرمجموعه‌های خود در اختیار داشت و تنوع بالایی در سبد محصولاتش دیده می‌شد، این روزها تنها دو محصول 300 و پاسیفیکا را روی خط تولید دارد. حتی چندی پیش شایعهٔ تعطیلی کرایسلر منتشر شده که البته خوشبختانه واقعیت نداشت و سرجیو مارکیونه با قاطعیت اعلام کرد که کرایسلر همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ اما کرایسلر تاریخ باشکوهی داشته که اتومبیلهای تولیدی و کانسپت فوق‌العاده‌ای در آن دیده می‌شود. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب تعدادی از بهترین و زیباترین کانسپت‌هایی که کرایسلر در طول تاریخ خود ساخته است را معرفی کنیم. این‌ها جذاب‌ترین کانسپت‌های کرایسلر هستند که آرزو داریم تولید می‌شدند.

کرایسلر D’Elegance کانسپت 1952

در طول دهه‌های 50 و 60 کرایسلر اتومبیلهای بسیار زیبایی را تولید می‌کرد اما مسلماً هیچ‌کدام از این اتومبیلها به زیبایی مدل D’Elegance نبودند. این مدل توسط شرکت گیا طراحی شده و تولید محدود 25 دستگاه از آن برنامه‌ریزی شده بود اما هیچ‌گاه این برنامه عملی نشده و D’Elegance به تولید نرسید. بااین‌حال این خودرو یکی از زیباترین اتومبیلهایی است که توسط اتومبیلسازان آمریکایی ساخته شده است.

کرایسلر 300 کانسپت 1991

در سال 1991 کرایسلر تصمیم گرفت پس از بیش از 20 سال، مدل 300 خود را احیا کند. بدین منظور در همین سال کانسپتی را معرفی کرد. این اتومبیل یک کوپهٔ چهاردر دوست‌داشتنی با استایل منحصربه‌فرد بود که می‌توانست تنها با چند اصلاح جزئی به یک اتومبیلی تولیدی واقعاً زیبا تبدیل گردد.

کرایسلر Chronos کانسپت 1998

تنها هفت سال بعد، کانسپت Chronos چشم‌انداز کرایسلر را از یک کوپهٔ چهاردر کشیدهٔ لوکس تجدید کرد؛ بنابراین کرایسلر حتی پیش از مرسدس بنز CLS مفهوم سدان کوپه را ارائه کرده بود. این کانسپت جدید همچنین به جلوپنجرهٔ کرومی جدید، رینگ‌های رترو و گلگیرهای منحصربه‌فرد عقب مجهز شده بود. در زیر کاپوت این خودرو نیز یک پیشرانهٔ 6 لیتری V10 با 350 اسب بخار قدرت قرار گرفته بود؛ بنابراین Chronos در اواخر دههٔ 90 می‌توانست کاملاً خریدارانی را که به دنبال یک کوپهٔ لوکس چهاردر از یک برند آمریکایی بودند را به سمت خود جذب کند اما متأسفانه هرگز راهی خط تولید نشد.

کرایسلر جاوا کانسپت 1999

پیس از اینکه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت به محبوبیت و فروش خارق‌العادهٔ امروزی دست پیدا کنند، کرایسلر در سال 1999 کانسپت جاوا را معرفی کرد. این کراس‌اوور کوچک بیشتر شبیه به یک هاچ‌بک به نظر می‌رسید اما با سقف بلند، ترکیب چهاردر و استایل ظریف و زیبا، پیش از محبوبیت کنونی کراس‌اوورها، می‌توانست فرمول خوبی برای موفقیت باشد.

کرایسلر 300 همی C کانسپت 2000

در سال 2000 کرایسلر بار دیگر نام 300 را زنده کرد اما این بار بجای یک کوپهٔ چهاردر، این نام در قالب یک کابریولت شیک ارائه شد. این کانسپت به یک موتور قدرتمند V8 همی با 353 اسب بخار قدرت مجهز شده بود؛ هرچند کانسپت 300 همی C به تولید نرسید ولی تعداد زیادی از ویژگی‌های طراحی آن در نسل اول مدل سبرینگ که چندی بعد به بازار آمد مورداستفاده قرار گرفت.

کرایسلر کراس‌فایر کانسپت 2001

کانسپت کراس‌فایر در سال 2001 معرفی شد و هرچند بعداً کرایسلر مدل کراس‌فایر را به تولید رساند اما مشکل اینجا بود که بسیاری از بسیاری از ویژگی‌های تیز و اسپرت در استایل این کانسپت، در نسخهٔ تولیدی جای خود را به ویژگی‌های بسیار ساده‌تری دادند؛ بنابراین نسخهٔ تولیدی کراس‌فایر چیزی نبود که بسیاری از یک اتومبیلی اسپرت انتظار داشتند؛ بنابراین شاید ساخت نسخهٔ دقیق‌تری از این کانسپت در بازار بهتر عمل می‌کرد.

کرایسلر ME 4-12 کانسپت 2004

کانسپت ME 4-12 یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ کرایسلر است. این کانسپت روی یک شاسی فیبر کربنی و آلومینیومی لانه‌زنبوری ساخته شده و به یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 چهار توربوی ساخت مرسدس بنز مجهز شده بود که 850 اسب بخار قدرت و 1150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. کانسپت ME 4-12 با تکیه بر این نیروگاه می‌توانست ظرف تنها 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 400 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این اعداد حتی با هایپرکارهای امروزی هم قابل‌مقایسه است. این سوپراسپرتی است که کرایسلر باید آن‌را تولید می‌کرد، اما هرگز این اتفاق روی نداد و احتمالاً هرگز روی نخواهد داد.

کرایسلر ایمپریال کانسپت 2006

کرایسلر در سال 1955 ایمپریال را به یک برند مجزا برای عرضهٔ محصولات لوکس خود جهت رقابت با کادیلاک و لینکلن تبدیل کرد اما در سال 1983 این برند لوکس را منحل نمود. سپس در سال 1990 کرایسلر سدانی را با نام ایمپریال اما این بار تحت برند خود معرفی نمود ولی این سدان جدید نتوانست به موفقیت سابق دست پیدا کند و بدین ترتیب در سال 1993 نام ایمپریال برای همیشه از سبد محصولات کرایسلر کنار رفت؛ اما در سال 2006 کرایسلر به‌منظور احیای نام ایمپریال، سدان کانسپتی را با این نام معرفی نمود. این کانسپت که به‌صورت رترو طراحی شده بود، هرچند برای تولید مناسب به نظر نمی‌رسید اما با ایجاد تغییراتی می‌توانست روی خط تولید رفته و نام باشکوه ایمپریال را بار دیگر زنده کند. اتفاقی که هیچ‌گاه روی نداد.

کرایسلر 200C EV کانسپت 2009

هرچند سدان 200 با پیشرانه‌های بنزینی هرگز اتومبیلی موفقی نبود اما کرایسلر امیدوار بود این کانسپت که پلاگین‌هیبریدی 200 بود بتواند به حفظ این نام کمک کند. پیشرانهٔ بنزینی این سدان پلاگین‌هیبریدی به‌تنهایی 270 اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که یک موتور الکتریکی هم 75 اسب بخار دیگر به آن اضافه می‌کرد. انرژی این موتور الکتریکی نیز توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی تأمین می‌شد. 200C EV می‌توانست با استفاده از این باطری‌ها تا 65 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که در صورت استفاده از پیشرانهٔ بنزینی این عدد به 645 کیلومتر افزایش پیدا می‌کرد. این اتومبیل همچنین می‌توانست در حدود 7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این ویژگی‌ها در کنار کابینی خیره‌کننده می‌توانست موفقیت مناسبی را برای 200C EV کانسپت به ارمغان بیاورد.

کرایسلر پورتال کانسپت 2017

پورتال جدیدترین کانسپت کرایسلر محسوب می‌شود. این اتومبیل که برای اولین بار در سال 2017 در نمایشگاه CES رونمایی شد، یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ مربوط به آینده است. این اتومبیل با برخورداری از ویژگی‌هایی چون طراحی منحصربه‌فرد، تکنولوژی‌های فراوان و قوای محرکهٔ تمام الکتریکی، همهٔ شرایط مناسب برای تبدیل شدن به نمونه‌ای تولیدی را دارد. البته همچنان شایعاتی مبنی بر احتمال تولید کانسپت پورتال وجود دارد اما کرایسلر تاریخ تولید آن‌را اعلام نکرده است.

 

منبع: Motor1

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..