9

جولای

10 اتومبیل با قلب‌های آهنین برگرفته از فرمول 1


معمولاً گفته می‌شود که مسابقات فرمول 1 یکی از بهترین زمینه‌های آزمایشی برای اتومبیلسازان در زمان توسعه تکنولوژی‌هایی است که دیر یا زود در اتومبیلهای جاده‌ای دیده خواهند شد. در برخی موارد این انتقال به اتومبیلهای تولید انبوه خیلی نرم و طولانی نبوده و اینجا می‌خواهیم ببینیم که برخی اتومبیلهای فوق‌العاده چگونه به دنیا آمده‌اند.


در این لیست ما 10 اتومبیلیی را معرفی می‌کنیم که به روش‌های گوناگون با فرمول 1 رابطه داشته‌اند. یکی از اتومبیلهای حاضر در لیست احتمالاً بهترین نمونه است زیرا دارای سیستمی است که باعث شده لوئیس همیلتون و نیکو رزبرگ به قهرمانی فرمول 1 برسند.

اما برخی از اتومبیلها به خط تولید رسیده و به سوپر اسپورت‌های خارق‌العاده‌ای تبدیل شده‌اند. این در حالی است که برخی از آن‌ها نیز تنها در حد مفهومی باقی مانده‌اند. از لیست لذت ببرید!

  • آلفارومئو 164 Procar


این اتومبیلی ویژه در دهه 80 و به منظور رقابت در فرمول S که رقابت‌های موازی فرمول 1 می‌باشد متولد شد. آلفارومئو 164 Procar از موفقیت ب‌ام‌و M1 الهام گرفته است.

این محصول ایتالیایی به پیشرانه‌ای مجهز شده که ایتالیایی‌ها برای تیم Ligier توسعه داده بودند. پیشرانه 10 سیلندر اتومبیل قدرت بیشتر از 600 اسب بخار داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت کمتر از 2.5 ثانیه‌ای می‌شود.


اگرچه این اتومبیل به عنوانی جهانی دست نیافته اما آخرین مرحله حضور BMW در فرمول 1 بین سال‌های 2000 تا 2009 کاملاً قابل‌توجه بوده است. ب‌ام‌و در قالب تیم‌های ویلیامز و سائوبر با فرمول 1 همکاری داشته است.

نتیجه این همکاری‌ها تولید ب‌ام‌و M5 E60 2005 شگفت‌انگیز است که از پیشرانه 10 سیلندری سود می‌برد که از قلب تپنده‌ی بکار رفته در اتومبیلی مسابقه‌ای گرفته شده است.

البته قدرت این پیشرانه 507 اسب بخار بوده و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت شده است.

  • فراری دینو 206 GT


این فراری به نوعی خاص و ویژه است… و لیاقت حضور در لیست ما را دارد. اگرچه پیشرانه بکار رفته در دینو 206 GT با قلب آهنین فرمول 1 خیلی فاصله دارد اما این پیشرانه توسط فراری در مسابقات فرمول 2 سال 1968 بکار رفته است.

این پیشرانه که اساساً در سال 1967 معرفی شد معماری 6 سیلندر 2 لیتری داشته و قدرت آن به 180 اسب بخار می‌رسد.


فراری F50 که به‌منظور گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس اسب رقصان فراری تولید شد را می‌توان نزدیک‌ترین محصول فراری به فرمول 1 دانست. پیشرانه 12 سیلندر 4.7 لیتری 520 اسب بخاری حاضر در بطن این اتومبیل از پیشرانه‌ی بکار رفته در فرمول 1 سال 1989 گرفته شده است. تنها 349 دستگاه از فراری F50 ساخته شد.

  • فورد ترانزیت سوپر ون 2


ما ترانزیت سوپر ون 1 سال 1971 را در این لیست نیاوردیم زیرا از نظر فنی با استانداردهای لیست همخوانی نداشت. آن اتومبیل به جای پیشرانه‌ای برگرفته از فرمول 1 دارای قلبی بود که از برنده مسابقات لمانز یعنی GT40 الهام گرفته بود.

اما جایگزین آن که در سال 1984 متولد شد از پیشرانه 3.9 DFL کثورث برگرفته از فرمول 1 سود برد. این پیشرانه قدرت حدود 600 اسب بخاری داشت. با در نظر گرفتن این موضوع جای تعجبی ندارد که حداکثر سرعت ون فورد به 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • فورد ترانزیت سوپر ون 3


آخرین سری از ون ترانزیت بسیار سریع فورد در دنیا متولد سال 1994 بود. در همین سال فورد نیروبخش تیم فرمول 1 بنتون بود. مشهورترین راننده فرمول 1 یعنی میشائیل شوماخر نیز در این زمان خود را مطرح نمود.

بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که فورد پیشرانه 8 سیلندر 730 اسب بخاری کثورث خود را در دل این ون قرار داده و البته از یک گیربکس سکونشئال 6 دنده نیز سود برده است. این اتومبیل هم‌اکنون در موزه بوده و پیشرانه‌ای 6 سیلندر دارد بنابراین هزینه‌های نگهداری آن کمتر می‌باشد.

  • مرسدس-ای ام جی پروجکت وان


عصر هیبریدی فرمول 1 که از سال 2014 آغاز شد کاملاً تحت سلطه مرسدس-ای ام جی بوده به گونه‌ای که لوئیس همیلتون سه بار و نیکو رزبرگ نیز یک بار قهرمان فرمول 1 شده و تیم مرسدس نیز چهار جام را به خانه برده است.

ستاره سه پر دنیای اتومبیل به منظور گرامیداشت عملکرد فوق‌العاده خود در فرمول 1 اقدام به معرفی یک هایپر اسپورت در نمایشگاه اتومبیلی فرانکفورت 2017 کرد. سیستم هیبریدی این اتومبیل از اتومبیلی فرمول 1 مرسدس گرفته شده است. پیشرانه 6 سیلندر 1.6 لیتری توربوی بنزینی پروجکت وان مشابه نمونه بکار رفته در اتومبیلی مرسدس-ای ام جی W06 می‌باشد. چهار پیشرانه الکتریکی این مجموعه را همراهی می‌کنند.


مورد پورشه کررا GT بهترین مثال از چگونگی استفاده مفید از وضعیتی مصیبت‌بار است. خب باید به چند سال قبل اشاره کنیم. پورشه در سال 1991 پیشرانه 12 سیلندر فرمول 1 را برای تیم آروز توسعه دارد اما این پروژه کاملاً مشکل‌دار بود زیرا عیب‌های زیادی در طراحی، ترمزها و… دیده می‌شد که منجر به تغییر نظر آروز و استفاده از پیشرانه کثورث شد.

نیوز خوب چیست؟ پورشه در ادامه شروع به ساخت پیشرانه‌ای 10 سیلندر برای فصل بعد کرد اما این قلب آهنین هرگز در فرمول 1 بکار نرفت. پیشرانه یاد شده بجای فرمول 1 در لمانز اواخر دهه 90 میلادی استفاده شد و نسخه خیابانی کررا GT مدل 2004 نیز از آن سود برد.

  • کانسپت رنو اسپیس F1


به منظور گرامیداشت دهمین سالگرد تولد اسپیس رنو تصمیم به ساخت این پروتوتایپ گرفت. اسپیس F1 با همکاری مزدا ساخته شد و عنوان سریع‌ترین مینی ون دنیا را به خود اختصاص داد.

اهدا کننده‌ی قلب به اسپیس F1 اتومبیلی ویلیامز- رنو FW15C بود که در سال 1993 قهرمان شده بود. پیشرانه 10 سیلندر یاد شده خروجی 820 اسب بخاری داشت. این قدرت به همراه بدنه‌ی کربنی سبک‌وزن باعث شد ون رنو به سرعت 312 کیلومتر در ساعت برسد و شتاب 2.8 ثانیه‌ای داشته باشد.


یاماها در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی پیشرانه‌های گوناگونی برای اتومبیلهای متفاوتی همچون زاک اسپید، تایرل، آروز، جردن و برابم تدارک دیده است.

از دل این تجارب ارزشمند پیشرانه 12 سیلندر 3.5 لیتری OX99 بیرون آمد که در کانسپت جالب توجه ox99-11 بکار رفت؛ اما عدم تولید این اتومبیل به خاطر دلایل اقتصادی یک شرمساری کامل است زیرا این ژاپنی اسپورت سبک‌وزن قدرت بیش از 400 اسبی داشت.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..