20

جولای

یادی از پژو 205 T16، کوچولوی چابک و نایاب فرانسوی!

[ad_1]



تنها 200 نمونه از نسخه جاده‌ای پژو 205 T16 تولید شده است…


زمانی که به یک هاچبک داغ ساخت پژو فکر می‌کنیم معمولاً مدل 205 GTI به یادمان می‌آید. این اتومبیلی کوچک باعث شده بود فولکس‌واگن گلف GTI به حاشیه رانده شود و به نماد دوران خود بدل گردد. ارزش مدل‌های گوناگون 205 GTI در سالیان اخیر افزایش یافته و یک هاچبک پرفورمنس و کلاسیک دیگر پژو را هم باید ذکر کرد که بسیار کمیاب‌تر می‌باشد. ما جانور دوست‌داشتنی پژو یعنی 205 T16 را می‌گوییم.


از گروه B به عنوان عصر طلایی مسابقات رالی یاد می‌شود زیرا وجود محدودیت‌های کم در این مسابقات باعث تولید برخی اتومبیلهای فوق‌العاده شد. این اتومبیلهای قدرتمند در مسیرهای پر پیچ و خم عملکرد هیجان‌انگیزی داشتند…

یکی از معدود قوانینی که باید در مسابقات رالی گروه B رعایت می‌شد اجبار اتومبیلسازان به تولید حداقل 200 نمونه جاده‌ای قانونی از اتومبیلهای رالی سفارشی و فروش آن‌ها به عموم مردم بوده است. نسخه جاده‌ای 205 T16 بلیت پژو برای حضور در رالی بوده است.


همه‌ی نمونه‌های سفارشی T16 زندگی خود را به عنوان مدل عادی سه درب 205 شروع کرده‌اند اما شاسی خوش‌شانس انتخاب شده در ادامه سرنوشت بسیار متفاوتی در مقایسه با برادران استاندارد داشته است. مهندسان پژو شروع به جدا کردن بخش جلو و عقب اتومبیل کرده تا جا برای چارچوب کاری لوله‌ای باز شود و همچنین فاصله بین چرخ‌های روبرویی نیز افزایش یافته است.


در قلب اتومبیل پیشرانه 1.8 لیتری توربوی 16 سوپاپ بنزینی قرار دارد که در حالت مسابقه‌ای رالی قدرت بیش از 500 اسب بخاری تولید می‌کند؛ اما قدرت مدل‌های جاده‌ای به 197 اسب بخار محدود شده ولی وزن کمتر باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.6 ثانیه‌ای شده که سریع‌تر از فراری 308 GTB آن زمان بوده است!


داخل کابین پژو 205 T16 شاهد پشت آمپرها و برخی دکمه‌های قرض گرفته شده از اتومبیلی رالی هستیم اما داشبورد دارای پوشش خاص می‌باشد. یک جفت صندلی مسابقه‌ای با دوخت‌های قرمز نیز تجربه موتور اسپورت تمام‌عیاری را به وجود می‌آورد. با قرار گرفتن پیشرانه در وسط اتومبیل توزیع وزن مناسبی ایجاد شده و البته هیچ فضایی برای صندلی‌های عقب وجود ندارد.


از سال 1987 و به خاطر مسائل ایمنی رالی گروه B متوقف شد. پژو 205 T16 دو سال آخر این مسابقات حرف اول را می‌زد و پس از آن نیز حضور موفقی در رالی داکار داشت. این اتومبیل در سال‌های 1987، 1989 و 1990 برنده مسابقات داکار شد. نهایتاً پژو 405 T16 جایگزین 205 T16 شد.


مدل‌های جاده‌ای این هاچبک تند و تیز ارتباط محسوسی با مدل مسابقه‌ای داشته و در بین کلکسیونرها نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: autoclassics

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..