4

ژوئن

کانسپت‌های برجسته تاریخ اتومبیل | مجله خودرو شاپ


کادیلاک سی‌اِن

سی‌اِن همان کوروت موتور وسطی نبود که همگان انتظار آن را می‌کشیدند، امّا در عین حال، یک محصول فوق‌العاده بود. این اتومبیل برای پیشرانه یک موتور میانی V-12 با حجم 7.5 لیتر استفاده می‌کرد که برای این سوپرخودرو، قدرتی معادل ۷۵۰ اسب‌بخار به همراه داشت.

فورد GT90

کمپانی فورد قبل از آن که مدل نمادین GT را در سال ۲۰۰۵ عرضه کند، از نمونه GT90 رونمایی کرد. این اتومبیل که مجموعه‌ای کامل از طراحی‌های گوشه‌دار و همین طور، برخی الگوهای کلاسیک را در خود داشت، مجهز به یک V12 با چهار توربوشارژر در پشت کابین بود و خروجی پیشرانه‌اش به ۷۲۰ اسب‌بخار می‌رسید.

لانچیا استراتوس زیرو

استراتوس زیر یکی از متفاوت‌ترین طراحی‌ها بر روی چهار چرخ است که با ساختار گُوِه‌ای خود، می‌تواند هوا را بشکافد و به پیش برود. بسیاری از کارشناسان این مدل را بهترین کانسپتی می‌دانند که تاکنون از جانب یک اتومبیلساز ارائه شده است.

داج کوپرهد

کوپرهِد که به عنوان یک نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر از «وایبر» به دنیای اتومبیل معرفی شد، در واقع یک نسخه جمع‌وجورتر از سوپرخودرو V10 داج به شمار می‌رفت. در این کانسپت از یک موتور V6 با خروجی ۲۲۰ اسب‌بخار استفاده شده بود و البته هیچ‌گاه به خطّ تولید راه پیدا نکرد.

مرسدس‌بنز C111

با اینکه C111 از نقطه نظر فنی، یک اتومبیلی «مفهومی» محسوب می‌شد، امّا مرسدس‌بنز بیش از ۱۲ نمونه از آن تولید کرد. این اتومبیل کاملاً برخلاف قواعد مرسوم، به‌ویژه برای اتومبیلسازی مانند «مرسدس» ساخته شده بود و از یک طراحی با موتور وسط، آن هم از نوع «روتاری» بهره می‌گرفت.

مازراتی بریج‌کیج 75th

کانسپت بریج‌کیج در سال ۲۰۰۵ به عنوان ادای دِین به اتومبیلی مسابقه قدیمی مازراتی بریج‌کیج در سال های دهه ۱۹۶۰ میلادی و همین‌طور، به منظور بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس پینین‌فارینا ساخته شد. در یک طراحی جالب‌توجه در این اتومبیل، نیمه جلویی کابین بالا می‌رفت و به این وسیله، دسترسی به آن مقدور می‌شد.

جیپ J-12

J-12 که بر اساس یک نسخه اصلاح‌شده از شاسی رنگلر ساخته شده بود، ظاهری شبیه به تراک‌های دوره «کایزر» را داشت که باعث می‌شد تبدیل به یک وسیله نقلیه رؤیایی برای «آفرود» شود. در این اتومبیل، تمام سخت‌افزارهای مدرن در یک پوسته کلاسیک قرار گرفته بودند.

دام زیرو

در حالی که اتومبیلهای دام (Dome) از سطح همان «رؤیای کودکانه» فراتر نرفتند، امّا کانسپت «زیرو» همچنان به عنوان یکی از برترین کانسپت در اذهان علاقه‌مندان اتومبیل باقی ماند. این اتومبیل با استفاده از پیشرانه شش سیلندر ردیفی نیسان و یک گیربکس ۵ سرعته، می‌توانست گزینه خوبی برای قرار گرفتن در خط تولید باشد.

مزدا فورای
Mazda Furai concept
فورای در نمایشگاه اتومبیل دیترویت در سال ۲۰۰۸ معرفی شد که حضورش بیشتر جنبه «نمایشگاهی» داشت. این اتومبیل برای پیشرانه از یک موتور ۴۵۰ اسب‌بخاری با ۳ رتور بهره می‌گرفت و صدای خارق‌العاده‌ای تولید می‌کرد.

فورد ایندیگو

ایندیگو که در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد، از یک طراحی افراطی با بال جلو استفاده می‌کرد. همچنین چراغ‌ها در آینه‌ها جاسازی شده بودند و کابین به صورت روباز طراحی شده بود. طراحان فورد در بال جلو، حتی یک نوار LED نیز به کار برده بودند. از این اتومبیل، تنها دو نمونه ساخته شد و گفته می‌شود که یکی از آنها، در حالی که در مالکیت فورد نبوده، در یک تصادف کاملاً‌ از بین رفته است.

لامبورگینی میورا

لامبورگینی یک نسخه مدرن از سوپرخودرو کلاسیکش، یعنی میورا را در سال ۲۰۰۶ ارائه داد تا به این وسیله چهلمین سال تولد اتومبیلی اولیه را جشن بگیرد. این اتومبیل که به‌خوبی ظاهر میورای دهه ۱۹۶۰ را در ذهن‌ها یادآوری می‌کرد، در واقع، و در زیر پوسته خود، یک «مورسیه‌لگو» بود.

پونتیاک بَنشی IV

مدل بنشی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با اینکه دارای ظاهری قدیمی و ساده بود، امّا طراحی‌های اتومبیلهایی مانند نسل چهارم فایربرد و کامارو را به شدت تحت‌تأثیر قرار داد. پونتیاک در این اتومبیلی کانسپت از یک بدنه فایبرگلاس، یک نمایشگر سر بالا و یک موتور V8 انژکتوری با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار بهره گرفته بود.

منبع: roadandtrack

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..