24

مارس

پیشنهاد: لزوم ارائه نتایج تست تصادف معتبر برای اتومبیلها در ایران




این روزها هم‌زمان با معرفی اتومبیلهای بزک شده با ساختارهای قدیمی توسط اتومبیلسازان، نگرانی‌ها از بابت تأمین ایمنی آن‌ها همچنان جزو سؤالات بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. در حالی که استانداردهای 85 گانه ساخت اتومبیل از زمستان سال 97 اجباری خواهند شد اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که مغفول مانده ایمنی این اتومبیلهاست. موضوعی که باید توسط ارگان‌های ناظر مخصوصاً پلیس مورد پیگیری واقع شود.


نقش اتومبیلهای با ساختار قدیمی در کشته‌های جاده‌های ایران، غیر قابل کتمان است. هرچند دلایل تصادفات را بتوانیم به مواردی چون راه‌های غیر استاندارد و خطرناک و فرهنگ و نوع رانندگی بسط دهیم اما طبیعتاً نسبت آمار کشته‌شدگان و نقص عضوها به کل سوانح نباید این قدر بالا باشد و این موضوع دقیقاً و قطعاً به ایمنی اتومبیلها مربوط می‌شود.


آمارسازی کشته‌های تصادفات و عدم دسته‌بندی کشته‌هایی که مستقیماً در خود تصادف جان نسپرده‌اند نیز نمی‌تواند در اصل موضوع خللی ایجاد نماید.
به گزارش سازمان icebike، میزان کشته‌های تصادفات در سال 2016 در سطح جهان بیش از 271 هزار نفر بوده است. این در حالی است که 7.6 میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند و درمجموع حداقل 113.6 میلیارد دلار خسارت به بار آمده است. به‌عنوان‌مثال در آلمان با جمعیت بیش از 81 میلیونی در سال 2015 تنها 789 نفر فوت شده‌اند و بیش از 65 هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند. خطر مرگ در یک تصادف در آلمان تنها 0.4 درصد می‌باشد. در آلمان همچنین به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت تنها 4.4 نفر کشته می‌شوند. در ایران به‌طور متوسط هر روز 43 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. نرخ کشته‌ها به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در ایران نیز 21.1 نفر در سال 1394 اعلام شده است هرچند این رقم در سال 1384 که ایربگ و ترمز ABS اجباری نبود، بالای 40 نفر بود.

آمار تلفات تصادفات درون شهری 1395
آمار تلفات تصادفات درون شهری 1395

آمار تلفات تصادفات برون شهری 1395
آمار تلفات تصادفات برون شهری 1395

دستگاه‌های ذی‌ربط برای سیانت از جان و امنیت مردم باید مسئولانه‌تر با مقوله ایمنی اتومبیلها برخورد نموده و بیش از این اجازه ادامه تولید اتومبیلهای ناامن را به تولیدکنندگان ندهند. هیچ توجیهی ازجمله هزینه و قیمت بالای اتومبیلهای ایمن نباید دستاویزی برای ادامه تولید آهن‌پاره‌های قاتل فعلی باشد.

احتمالاً تاکنون تست تصادف غیررسمی اتومبیلی سمند را دیده‌اید. اتومبیلیی که معماری آن به چندین دهه قبل برمی‌گردد. همین معماری و زیرساخت با تغییراتی در طراحی در اتومبیلهای گران‌قیمت‌تری نظیر دنا پلاس نیز تکرار شده است. بنابراین متأسفانه شاهد تغییری در میزان ایمنی این اتومبیل نخواهیم بود. پراید نیز این روزها تبدیل به تیبا، ساینا و کوییک شده و باید گفت که این اتومبیلها نیز باید ایمنی خود را به ثبوت برسانند. اتومبیلهای چینی ناشناخته نیز در بازار در حال ازدیاد می‌باشند و متأسفانه برای برخی از آن‌ها هیچ مدرک ایمنی در دسترس نیست.


راهکارهایی نظیر تجهیزات ایمنی اجباری به تنهایی کافی نبوده و در نبود پلتفرمی به‌روز و ایمن، دلیلی بر امن‌تر شدن اتومبیلها به شمار نمی‌روند و گاهی همانند کیسه هوا برای اتومبیلهایی مثل پراید تنها تجهیزاتی تزئینی محسوب می‌شوند و باید آماری مستقل از عملکرد واقعی این تجهیزات نیز ارائه گردد تا مشخص شود پول اضافه‌ای که مشتریان تاکنون برای این تجهیزات پرداخته‌اند مؤثر بوده است یا خیر.

حفظ و نجات جان انسان‌ها در سوانح رانندگی، وظیفه‌ای خطیر و بزرگ است که باید از سوی تمامی متولیان امر به‌شدت پیگیری و اجرا شود. هرچند شاید ساخت یک اتومبیلی قدیمی در نگاه نخست برای مجموعه اتومبیلساز سودآورتر باشد اما درمجموع با توجه به هزینه‌های از دست رفته در تصادف، بیمه، سرمایه انسانی، هزینه‌های درمانی و معلولیت‌ها، از دست رفتن سرپرست‌های خانوار و مشاغل و از این دست برای دولت به‌مراتب گران‌بارتر خواهد بود.


لازم است که از این پس اتومبیلسازان و حتی واردکنندگان اتومبیل، نتایج رسمی و معتبر تست تصادف اتومبیلهای خود را پیش از اجازه ورود به بازار و فروش ارائه نمایند. موضوعی که می‌تواند به پیشگیری از پر شدن خیابان‌ها با اتومبیلهای ناامن و احتمالاً قاتل بیانجامد. خودرو شاپ پیشنهاد می‌کند تا پلیس راهور تا قبل از ارائه چنین مدارکی، اجازه شماره‌گذاری به این اتومبیلها را ندهد. امید است روزی به‌جایی برسیم که هیچ کدام از مردان و زنان سرزمینمان را در تصادفات از دست ندهیم.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..