12

ژوئن

پژو می‌ماند یا می‌رود؟! مسئله این است!


دنیای اقتصاد در مطلبی تحلیلی به جنبه‌های مختلف ماندن یا رفتن کمپانی پژو از بازار ایران پرداخته است.


به گزارش خودرو شاپ و به نقل از دنیای اقتصاد، پژو سیتروئن در شرایطی اعلام کرده به دلیل خروج آمریکا از برجام، فعالیت‌هایش را در ایران به حالت تعلیق در خواهد آورد که نیوز می‌رسد در حال حاضر مشغول مذاکره با مقامات دولت فرانسه و همچنین لابی با آمریکایی‌ها برای ماندن است.

هفته گذشته بود که پژو سیتروئن در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به دنبال خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج خواهد شد. این گروه اتومبیلسازی البته در بخشی از بیانیه خود تأکید کرده بود که به دنبال اخذ معافیت از دولت آمریکا برای ادامه فعالیت‌های خود در ایران است. حالا نیز نیوزها حکایت از تلاش‌های این برند فرانسوی برای معاف شدن از تحریم‌های پیش ‌روی آمریکایی‌ها دارد، هرچند خود مقامات پژو سیتروئن نیز به سختی آن (اخذ معافیت برای ماندن در ایران) واقف هستند. پژو و سیتروئن اگرچه یک ائتلاف اتومبیلسازی به شمار می‌روند، اما فعالیت‌هایی جداگانه را در اتومبیلسازی ایران پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام آغاز کردند. ابتدا این پژو بود که قرارداد همکاری مشترک خود را با ایران‌اتومبیل به امضا رساند و وعده تولید چند محصول جدید را به ایرانی‌ها داد. طبق این قرارداد، پژو باید اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران می‌کرد و آن‌طور که منابع داخلی می‌گویند، اتومبیلساز فرانسوی اقدام به تزریق منابع مالی به حساب مشترک خود با ایران‌اتومبیل نیز کرده است.


این دو حتی شرکتی مشترک به نام «ایکاپ» را نیز به ثبت رساندند تا فعالیت‌های مربوط به قرارداد خود را از طریق آن پیش ببرند. در نهایت نیز تولید پژو ۲۰۰۸ به‌عنوان اولین محصول مشترک ایران‌اتومبیل و پژو از تابستان سال گذشته آغاز شد تا قرارداد موردنظر رسماً وارد فاز اجرا شود.


از آن‌سو اما سیتروئن نیز تقریباً همزمان با پژو تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران گرفت، منتها با مدلی دیگر. این اتومبیلساز با خرید ۵۰ درصد از سهام سایت تولیدی سایپا در شهرستان کاشان، عملاً به اولین اتومبیلساز خارجی تبدیل شد که اقدام به خرید سهام در صنعت اتومبیلی ایران کرده است. هرچند هنوز رقم دقیق آورده مالی سیتروئن، اعلام رسمی نشده، با این حال چون پای خرید سهام در میان بوده، به نظر می‌رسد این برند پول بیشتری در مقایسه با پژو وارد ایران کرده است. سیتروئن البته دیرتر از پژو وارد فاز تولید شد و قرار است اولین محصول این شرکت در سایت کاشان، تابستان امسال روانه بازار شود. در مجموع مرور اقدامات پژو سیتروئن در پسابرجام نشان می‌دهد این گروه اتومبیلسازی کم و بیش سرمایه وارد کشور کرده و بنابراین طبیعی است که این دو شرکت  انگیزه بیشتری (در مقایسه با دوره قبل) برای ماندن در ایران داشته باشند.

در واقع پژو سیتروئن قصد داشت حضوری گسترده‌تر از قبل در بازار اتومبیلی ایران داشته باشد و حتی طبق قرارداد، ملزم به داخلی سازی و صادرات نیز شده بود.  با این حال اما خروج آمریکا از برجام، برنامه‌ریزی پژو سیتروئن را به هم ریخت و آن‌ها حالا در موقعیت ترک ایران قرار گرفته‌اند. این دو برند اتومبیلسازی اگرچه در بیانیه رسمی خود با آمریکایی‌ها هم‌نوا شده و برای ترک ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، با این حال کماکان در حال تلاش و تقلا هستند تا از روزنه امیدی که برایشان باقی مانده، استفاده کرده و بمانند. این روزنه امید اما احتمال موافقت آمریکایی‌ها با معافیت پژو سیتروئن از تحریم‌های این کشور در صورت حضور در ایران است. در واقع پژو سیتروئن به دنبال آن است که مجوز کار در ایران را از آمریکایی‌ها دریافت کند تا هم سرمایه‌گذاری‌اش به هدر نرود و هم یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اتومبیلی خاورمیانه را از دست ندهد؛ اما آیا ماندگاری پژو سیتروئن در ایران، عملی خواهد بود؟

پژو 2008 Allure
به نظر می‌رسد برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید پرسشی دیگر را پاسخ داد، اینکه اصلاً چه شد پژو سیتروئن ناگهان تصمیم به ترک ایران گرفت؟ اگر اظهارنظرهای مقامات این گروه اتومبیلسازی را پس از خروج آمریکا از برجام مرور کنیم، متوجه می‌شویم آن‌ها چندان به دنبال رفتن نبوده و با امیدواری صحبت از ادامه فعالیت‌های خود در ایران می‌کردند. در این بین، سیتروئن حتی تولید اولین محصول خود را در سایت کاشان کلید زد و حدود دو هزار دستگاه از آن را نیز پیش‌فروش کرد. نکته دیگر اینجاست که در جلسه چند هفته پیش میان مقامات پژو سیتروئن و ایرانی‌ها، آن‌ها بازهم بر ماندن تأکید کرده و سیگنالی مبنی بر خروج از ایران ارسال نکرده‌اند. با این حال پژو سیتروئن ناگهان در بیانیه‌ای شوک‌آور اعلام کرد که با توجه به خروج آمریکا از برجام، این گروه اتومبیلسازی فعالیت‌هایش را در ایران تا فرصت باقیمانده (اواسط تابستان امسال) تعلیق خواهد کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد دلیل اصلی موضع ناگهانی پژو سیتروئن مبنی بر ترک ایران، تهدیدات سفت‌وسخت آمریکا علیه این گروه اتومبیلسازی است. هرچند پژو سیتروئن فعلاً بازاری در آمریکا ندارد که از آن ناحیه مورد تهدید قرار بگیرد، اما از جنبه مسائل بانکی، این شرکت قطعاً ضربه‌پذیر خواهد بود. از همین رو گفته می‌شود آمریکایی‌ها پژو سیتروئن را تهدید کرده‌اند که در صورت ماندن در ایران، سیستم بانکی جهانی را علیه این گروه اتومبیلسازی متحد خواهند کرد. همچنین این گروه اتومبیلسازی با فشار کشورهایی که در آنجا سایت تولیدی دارد، از سوی آمریکا تهدید شده است. طبعاً رخ دادن چنین اتفاقی می‌تواند روند فعالیت‌های جهانی پژو سیتروئن را مختل کند؛ بنابراین طبیعی است که این گروه اتومبیلسازی ناگهان تصمیم به ترک ایران در پی این تهدید آمریکایی‌ها بگیرد.

اما برگردیم به پرسش اول و اینکه پژو سیتروئن تا چه اندازه برای ماندن در ایران شانس دارد و آیا می‌تواند معافیت لازم را از آمریکایی‌ها دریافت کند؟ برای پاسخ به این پرسش البته باید فعلاً صبر کرد، با این حال به نظر می‌رسد پژو سیتروئن کار بسیار سختی برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها بابت عدم ترک ایران خواهد داشت.


سختی این ماجرا از آن جهت است که دولت آمریکا با خروج از برجام نشان داده شمشیر را علیه اقتصاد ایران از رو بسته و هر کاری خواهد کرد تا مانع حضور برندهای خارجی در صنایع مختلف کشور به خصوص اتومبیلسازی شود؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها مجوز کار در ایران را به پژو سیتروئن ندهند، این گروه اتومبیلسازی با توجه به تهدید بانکی که با آن مواجه شده، چاره‌ای جز رفتن ندارد، حتی اگر مجبور شود قید سرمایه‌اش را نیز بزند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..