7

آوریل

پراید بدون زه درب، شاهکار جدید سایپا!




صنعت اتومبیلی روز دنیا با سرعتی خیره کننده در حال پیشرفت بوده و همه‌جا صحبت از اتومبیلهای خودران، الکتریکی و فوق‌العاده ارتباطی است. هم‌اکنون اتومبیلسازان تراز اول جهانی نه تنها محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژی‌ها و البته ایمنی بسیار بالا عرضه می‌کنند بلکه در برخی موارد که نیوز آن در “خودرو شاپ” نیز منتشر شده، اتومبیلیی ارزان‌تر نسبت به قبل با تجهیزات بیشتر تولید می‌کنند.


متأسفانه هرچقدر بیشتر صنعت اتومبیلی خود را با اتومبیلسازان مدرن مقایسه می‌کنیم بیشتر اذیت می‌شویم! اکثر محصولاتی که در کشورمان تولید می‌شوند یا از رده خارج و کاملاً قدیمی بوده و یا اینکه در سطح جهان اتومبیلهای مطرحی محسوب نمی‌شوند. وضع تعرفه‌های گوناگون نیز موجب شده اتومبیلیی رده میانی همچون سورنتو که اصلاً لوکس هم محسوب نمی‌شود در کشورمان بهای سیصد و چند میلیون تومانی پیدا کند و ما بتوانیم فقط نظاره‌گر آن در خیابان باشیم.


جدای از این بحث‌ها، آنچه حقیر را به نگارش این عریضه وا داشت مشاهده چندین دستگاه پراید صفرکیلومتر در خیابان‌ها بود که روی درب آن‌ها اثری از زه محافظ مشاهده نمی‌شد! در ابتدا با خود فکر کردم شاید مالک این زه‌ها را دوست نداشته و خود اقدام به جدا کردنشان کرده اما وقتی چندین و چند دستگاه پراید با همین وضعیت را مشاهده کردم حدس زدم که سایپا در اقدامی محیرالعقول اقدام به چنین کاری کرده باشد!


البته که چنین اقدامی مسبوق به سابقه است. اگر یادتان باشد تا همین چند سال پیش سمند LX با رینگ اسپورت عرضه می‌شد اما هم‌اکنون چند سالی است که این اتومبیل با رینگ فولادی و قالپاق تولید شده و چند میلیونی گران‌تر نیز به فروش می‌رود. سایپا هم اکثر پرایدها را بدون سیستم صوتی عرضه کرده ولی مبلغ آن را در کارت خریدار شارژ می‌کند.

سؤال اینجاست: چه دلیلی برای حذف زه درب‌ها وجود دارد؟ اگر این کار انجام شده دلیل آن کاملاً واضح گفته شود و اگر این‌گونه نبوده دلیل مشاهده این همه پراید صفر بدون زه چیست؟ چنین قطعه کاملاً ارزان‌قیمتی که محافظتی حداقلی از بدنه پراید به عمل می‌آورد جای چه چیزی را تنگ کرده که آن‌هم حذف شده است؟! آیا خریدار می‌تواند در زمان تحویل اتومبیل از نمایندگی درخواست نصب زه را نماید؟

مشتری ایرانی بدون اینکه کوچک‌ترین انتظاری داشته باشد با هزاران سختی و مشقت اقدام به خرید یک پراید با تکنولوژی متعلق به چندین دهه پیش می‌کند، اما باید اتومبیلیی را دریافت کند که از همان روز اول بدون زه بوده، لاستیک‌های باکیفیت‌تر می‌خواهد و…

متأسفانه این روش‌ها در صنعت اتومبیلی داخلی تبدیل به یک رویه ثابت شده و اتومبیلساز با نصب کوچک‌ترین آپشنی که در اصل از بدیهی‌ترین تجهیزات اتومبیلهای معمولی محسوب می‌شود اقدام به افزایش چند میلیون تومانی قیمت اتومبیل می‌کند. دیگر روش هم همان‌گونه که اشاره شد حذف برخی اقلام و قطعات از روی اتومبیلها برای ارزان‌تر تمام شدن هر چه بیشتر محصول نهایی است!

امیدواریم این رویه تغییر کرده و برای همیشه با اتومبیلهای ناایمن و با کیفیت نازل خداحافظی کنیم… امیدواریم!

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..