5

آوریل

وقتی لکسس به دیزل گیت فولکس‌واگن می‌خندید…


گاهی اوقات یک اتومبیلساز به حدی آینده‌نگر است که همه ما انگشت به دهان مانده و اصحاب رسانه نیز نمی‌توانند عمق موضوع را درک کنند. تصمیم پورشه برای حذف پیشرانه‌های دیزلی خیلی غیرمنتظره نبود (البته این نیوز بعداً به نوعی تکذیب شد) اما یک اتومبیلساز وجود دارد که هم‌اکنون می‌تواند با خیال راحت نظاره‌گر اوضاع باشد: لکسس!


لکسس همیشه برندی است که بر پایه اصلاح و تصفیه شکل گرفته و شما این واژه را می‌توانید به عنوان موارد گوناگونی همچون کیفیت سواری، سرکوب سر و صدای اضافی و قابلیت اطمینان تعریف کنید. محصولات لکسس در طول سالیان گذشته به خاطر این موارد شهرتی به هم زده‌اند. با این وجود اصحاب رسانه‌های اروپایی، از محصولات لکسس گریخته‌اند. آن‌ها می‌گویند لکسس مناسب خریداران اروپایی نیست.


خب مسئله ما این نیست. دیزل گیت کابوس شبانه صنعت اتومبیلی اروپا بود و خب به واقعیت بدل شد. فروش اتومبیلهای دیزلی جدید کاهش یافته و هر کسی که در این قاره اتومبیلی دیزلی می‌فروشد فوراً دست به توسعه محصولات هیبریدی و الکتریکی گوناگون زده است. لکسس این شرایط را می‌دید… این برند تقریباً در 7 سال گذشته هیچ اتومبیلی دیزلی‌ای را نفروخته است.


در دهه 90 میلادی بود که تویوتا به طرز معجزه‌آسایی شرایط امروزی دنیای اتومبیل را می‌دید. ژاپنی‌ها پریوس را ساختند اما موضوع مهم‌تر عرضه قوای محرکه مدولار هیبریدی‌ای بود که می‌توانست در هر اتومبیلی خودشارژ و پلاگین هیبریدی و به همراه یک پیشرانه بنزینی، دیزلی و حتی هیدروژن سوختی بکار رود.


تکنولوژی‌های تویوتا باعث ساخت قوای محرکه بسیار نرمی شد که شبیه راحت‌الحلقوم به نظر می‌رسید. زمانی که ژنراتورها پیشرفت کردند قوای محرکه هیبریدی مخصوصاً در محصولات لکسس بهتر و بهتر شدند. این تکامل بی‌وقفه باعث حذف سر و صدا و لرزش اولین اتومبیلهای هیبریدی لکسس شد.


دیزلی‌ها با لکسس همخوانی ندارند. این کمپانی پیشرانه 2.2 لیتری 175 اسب بخاری دیزلی تویوتا را قرض کرد و در سال 2006 آن را روی IS نصب نمود. این یکی از معدود محصولات دیزلی برند لوکس تویوتا بود و پس از آن بود که نسل جدید IS از قوای محرکه هیبریدی بنزینی-الکتریکی سود برد.

لکسس می‌دانست اتومبیلهای دیزلی بد بوده و هستند حتی اگر گاهی اوقات برخی بازارها طالب این اتومبیلها بوده‌اند. پیشرانه‌های دیزلی پر سر و صدا بوده و لرزش‌های زیادی را ایجاد کرده و برای اینکه کارکرد خوبی داشته باشند بسیار پیچیده می‌شوند؛ به عبارت دیگر، این پیشرانه‌ها آرامش و پالایش خوبی ندارند. برخی پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر دیزلی به‌طور شگفت‌انگیزی نرم هستند اما هنوز هم به پای قوای محرکه بنزین-الکتریکی لکسس نمی‌رسند.

لکسس RX 450h
پادشاه راحتی ژاپن همچنین می‌دانست که دیزلی‌ها به اندازه کافی پاک نیستند. آن‌ها مشکلات ذرات دوده را می‌دانستند. در سال 2014 و حدود 10 ماه پیش از شروع دیزل گیت، لکسس با اعتماد به نفس کامل گفت که زمان اعلام وجود هیبریدی‌ها فرا رسیده و دیزلی‌ها به ناکجا آباد می‌روند. انگار لکسس گویی شیشه‌ای داشته و آینده را در آن می‌دیده است.


واقعیت این است که لکسس بهترین روش برای تولید قوای محرکه کارا را از دهه 90 میلادی، بی سر و صدا و با کمترین جنجال می‌دانسته است اما تا همین چند سال اخیر افراد کمی به این حرکت توجه می‌کردند. درحالی‌که دیگر برندها کاملاً نمایش تبلیغاتی خود را در سال 2018 به راه انداخته و مدعی وضع استانداردهای زیست‌محیطی جدیدی هستند، فراموش نکنیم که چه کسی بی سر و صدا این روش را در بیش از 20 سال گذشته پیگیری کرده و نتیجه‌اش را هم دیده است…

منبع: carthrottle

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..