15

سپتامبر

وزارت اقتصاد و صنعت، عاملان اصلی کاهش تولید صنعت ماشین



در جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع ماشین در مرداد ماه امسال به‌طور میانگین ۳۸درصد کاهش یافته است


وزارت اقتصاد و صنعت، عاملان اصلی کاهش تولید صنعت ماشین

تولید ماشینسازان کشور در سومین ماه پی‌درپی از سال جاری در حالی کاهش پیدا می‌کند که مدیران‌عامل ماشینساز از ادامه تولید ماشین و عدم کاهش طی چند ماه اخیر صحبت کرده بودند.

کاهش تولید ماشینسازان در حالی اوج می‌گیرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت و البته معاونانش از افزایش تیراژ در سال جاری و شکستن رکورد تولید در کشور خبر داده بودند.

در جدیدترین آمارهای رسمی تولید انواع ماشین در مرداد ماه امسال به‌طور میانگین ۳۸درصد کاهش یافته است. افت تولید از خرداد ماه روند کاهشی پیدا کرده و در این ماه 19درصد کاهش تولید وجود داشته واین رقم در تیرماه به بیش از 23درصد کاهش تولید رسیده است. حالا در مرداد با جهش فراوان به 38 درصد رسیده و احتمالا تا پایان شهریور ماه به 50درصد خواهد رسید. در این مدت تولید انواع ماشین از ۱۴۴هزارو۳۷۰دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۹هزارو۴۵۰دستگاه رسید. همچنین در مرداد ماه امسال تولید انواع سواری با افت ۳۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۵هزارو۶۸۰دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۸۳هزارو۷۸۷دستگاه کاهش پیدا کرده است.

در مجموع در ۵ماهه نخست امسال تولید انواع ماشین با افت ۹.۵درصدی همراه بوده و از ۵۸۰هزارو۷۸۳دستگاه در ۵ماهه نخست سال گذشته به ۵۲۵هزارو۵۸۶دستگاه ماشین کاهش یافته است.
این درحالی است که منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل ایدرو از افزایش تولید ماشین با اجرای بسته جدید ارزی بانک مرکزی خبر داده بود. مشخص نیست این بسته ارزی تاکنون اجرا شده یا خیر و به‌طور کلی بسته جدید ارزی چه تغییری در تولید خواهد داد که کاهش تولید چند ماه اخیر را جبران کند.

معظمی می‌گوید: «آثار مثبت بسته بانک مرکزی در آینده نزدیک در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد. با بسته جدید بانک مرکزی عرضه ماشین بیشتر خواهد شد. دغدغه تولیدکنندگان و واردکنندگان از بین خواهد رفت. اختلاف قیمت ماشین بین بازار و کارخانه خیلی زیاد است. با بسته جدید بانک مرکزی قیمت بازار سیاه ماشین حتما کاهش پیدا خواهد کرد و مردم ماشین ارزان‌تری می‌خرند. البته قیمت تمام‌شده تولید ماشین اندکی افزایش خواهد یافت ولی بازار سیاه از بین می‌رود.»

پیش‌فروش ماشین ازسوی ماشینسازان در سال‌جاری ادامه داشته و سایپا در روزهای اخیر حدود ۵۰هزار دستگاه ماشین پیش‌فروش کرده و قرار است این ماشینها را تا آذر ماه به مشتریان تحویل دهد. ایران‌ماشین نیز طی هفته آینده ۴۰هزار دستگاه ماشین پیش‌فروش خواهد کرد. قرار است ایران‌ماشین نیز اواخر پاییز و زمستان سال جاری ماشینهایی را که پیش‌فروش خواهد کرد تحویل دهد.

به این موارد باید تعهدات قبلی ماشینسازان را نیز اضافه کرد که هنوز تحویل مشتریان نشده است. به بسیاری از افرادی که قرار بوده ماشینهایشان را مرداد تحویل بگیرند، وعده مهر و آبان داده شده است. تولید ماشین در کشورمان به شدت کاهش پیدا کرده و به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که ماشینسازان به سختی خواهند توانست تعهدات قبلی خود را تامین کنند.

یکی از عمده‌ترین دلایلی که ماشینسازان را به این وضع کشانده است، سیاست‌های اشتباه و مکرر وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی صنعت و البته دومین صنعت بزرگ کشورمان است.

سیاست‌های اشتباهی که چون ماشینسازان زیر تیغ دولت و وزارت صنعت هستند نمی‌توانند از آن انتقاد کنند. به هرحال تصمیمات ناصحیح اتخاذ شده در چند ماه گذشته و عدم ثبات قوانین در این مدت باعث شده تا هم ماشینساز و هم قطعه‌ساز متحمل فشار بسیاری شوند.

به‌نظر می‌رسد پیش از اینکه تحریم‌ها بر صنعت ماشین اثرگذار باشد، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های اشتباه اثرگذار بوده و باعث کاهش تولید ماشین شده است. کاهش تولیدی که به دلیل عدم ترخیص مواداولیه وقطعات نیمه‌ساخته برای قطعه‌سازان و عدم ترخیص برخی قطعات برای ماشینسازان بوده است. پرداخت یا عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای قطعات و عدم هماهنگی وزارت صمت و اقتصاد در چند ماه گذشته بسیاری صنایع از جمله صنعت ماشین را به ورطه کاهش تولید کشانده است.

با ادامه روند کاهش تولید ماشین نه تنها قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، بلکه ماشینسازان به رکورد تولید سال گذشته هم دست پیدا نخواهند کرد. به این ترتیب در صورتی که ماشینسازان نتوانند به روال طبیعی تولید محصولاتشان بازگردند در ماه‌های آینده باز هم شاهد افزایش فاصله بین قیمت ماشین در کارخانه و بازار خواهیم بود.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..