12

مه

همون همیشگی! تجربه رانندگی با مزدا 3 اسپورت بلک 2018


چند صباحی با نسل جدید مزدا 3 فاصله داریم اما مدل کنونی نیز فعلا همراه ماست بنابراین این برند ژاپنی در حال عرضه نسخه‌های سفارشی به منظور حفظ جذابیت آن تا زمان عرضه نسل جدید است.


مزدا 3 اسپورت بلک جدیدترین نسخه سفارشی از این اتومبیلست که دارای تجهیزات بیشتر و برخی ریزه‌کاری‌های جدید در بدنه می‌باشد. این اتومبیل تنها بصورت هاچبک عرضه شده و بر پایه نسخه 2 لیتری SE L Nav ساخته شده است. مزدا 3 اسپورت بلک دارای اسپویلر سقف و آینه های جانبی مشکی بوده و علاوه بر تجهیزات استاندارد مدل عادی از دوربین دید عقب، چراغ‌های جلوی LED و ورود بدون کلید سود می برد.


اصلاحات صورت گرفته در ظاهر اتومبیل واقعا شکل مزدا 3 را تغییر نداده اند بنابراین خرید این اتومبیل واقعا به دیدتان بستگی دارد. آیا تجهیزاتی همچون دوربین دید عقب را واقعا ضروری می‌دانید؟


کلیت اتومبیل در اکثر نقاط مشابه نسخه استاندارد بوده و البته این چیز بدی نیست. مزدا 3 دارای سیستم تعلیق عقب نسبتا رضایت بخشی بوده و شما می‌توانید آن را احساس کنید. مزدا همه ی دست اندازها را جذب نمی‌کند اما حالت راحتی داشته ولی در ناهمواری‌های عمیق کمی ناراحت می‌شود. البته در همین حالت نیز اتومبیل کنترل بدنه پایدار خود را حفظ می‌کند.


فرمان مزدا 3 اسپورت بلک توازن وزنی خوبی داشته و مستقیم است و اهرم تعویض دنده آن نیز یکی از بهترین‌های کلاس خود است. گیربکس اتومبیل به اندازه MX-5 هیجان‌انگیز نیست اما تیز بوده و فواصل تعویض کوتاه و لذت بخشی دارد. هاچبک های خانوادگی کمی می توانند چنین توازن وزنی مناسبی را عرضه کنند.


اما باید به نیمه خالی لیوان نیز اشاره کنیم. نقاط منفی مزدا 3 هنوز هم باقی مانده اند. پیشرانه 2 لیتری بنزینی هنوز هم قدرت 118 اسب بخاری و گشتاور 210 نیوتون متری دارد بنابراین برای شتاب گیری تند باید فشار زیادی به این قلب آهنین وارد کنید. پیشرانه مزدا 3 اسپورت بلک نسبتا نرم و آرام است اما نبود توربوشارژر به این معنی است که دور پیشرانه اکثر اوقات بالا خواهد رفت و در همین زمان نیز صدای آن به گوش می‌رسد.


البته رفتار پیشرانه به اندازه سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا 3 شما را عصبی نمی‌کند. اگرچه صفحه‌نمایش اتومبیل خوب بوده اما نرم افزار آن اصلا ارزش ندارد. سیستم ناوبری اتومبیل از نظر هدایت راننده ضعیف عمل کرده و هیچ راهی هم برای گذر از آن و گوش دادن به آهنگ از گوشی وجود ندارد زیرا مزدا 3 اسپورت بلک از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی نمی‌کند.

متاسفانه در کابین مزدا 3 اسپورت بلک سفارشی تریم فلزی بکار رفته تا نمای روشن‌تری ایجاد شود اما این هنوز هم تلاشی مضحک بوده و پلاستیک‌های مشکی خود را به رخ می‌کشند؛ اما باید بدانید کیفیت ساخت کابین خوب بوده و قطعات به خوبی به یکدیگر چفت شده‌اند.


مزدا 3 اسپورت بلک جدید اشتباهات فاحشی ندارد. ما با یک اتومبیلی مجهز، خوش‌ساخت و برجسته از نظر سواری طرف هستیم اما مشکل این است که اتومبیلی حاضر در تست چیز زیادی نسبت به مدل استاندارد که ارزان‌تر بوده ارائه نمی‌کند. اگر شما به دنبال خرید مزدا 3 هستید بهتر است بجای این نسخه سفارشی مدل استاندارد را خریداری کنید.

  • مشخصات مزدا 3 120PS Sport Black
  • قیمت: 21959 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 118 اسب بخار/210 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..