23

مه

همراه با لامبورگینی اوروس، سوپرکار بلندقد


لامبورگینی یک شاسی‌بلند جدید ساخته و ادعا می‌کند اوروس عضلانی یک سر و گردن بالاتر از دیگران است. ما پشت فرمان این اتومبیل نشسته‌ایم تا…!

لامبورگینی اوروس
لامبورگینی عمده محبوبیت و اعتبار خود را مدیون ساخت اولین سوپرکارها در دهه 60 میلادی و با مدل افسانه‌ای میورا می‌شناسد و هم‌اکنون تلاش دارد با عرضه اوروس جدید بازار ویژه‌ای برای خود دست و پا کند. این برند ایتالیایی می‌گوید اوروس اولین سوپر شاسی‌بلند دنیاست…

لامبورگینی اوروس
اوروس بر پایه همان شاسی پورشه کاین و آئودی SQ7 ساخته شده و همانند کاین توربو از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو سود می‌برد. البته لامبورگینی اصلاحات زیادی در این قلب آهنین، از توربوها گرفته تا سیستم خنک‌کنندگی انجام داده و از دل آن قدرت عظیم 641 اسب بخاری و گشتاور 850 نیوتون متری را استخراج کرده است؛ بنابراین این هیولای 2.2 تنی می‌تواند تنها در 3.6 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت شلیک شود و مرز سرعت 304 کیلومتر در ساعت را درنوردد. این یکی واقعاً سریع است!

لامبورگینی اوروس
هدف لامبورگینی ترکیب کاربردی بودن روزمره یک شاسی‌بلند با پرفورمنس سوپرکارها بوده است. به منظور دست‌یابی به چنین عملکردی در یک اتومبیل با توانایی‌های آفرود و همچنین فضای کافی برای پذیرایی از 5 سرنشین، اوروس دارای همه نوع تکنولوژی برای گول زدن قوانین فیزیک است. یک سیستم فرمان پذیری چهار چرخ، میله‌های ضد لغزش فعال، سیستم چهار چرخ محرک و… در شاسی‌بلند محشر لامبورگینی بکار رفته‌اند. چرخ‌های عقب این اتومبیل می‌توانند به منظور افزایش چابکی اوروس در خلاف جهت چرخ‌های جلو بچرخند.


کنترل این تکنولوژی و تکنولوژی‌های بیشتر کار تامبورو است، دسته‌ای از سوئیچ‌ها و اهرم‌ها در پایه کنسول مرکزی! این اتومبیل حالت‌های رانندگی استرادا (جاده‌ای)، اسپورت و کورسا را به‌صورت استاندارد داشته و به‌صورت سفارشی هم می‌تواند حالت‌های نیو (برف)، ترا (شن و سنگ‌ریزه) و سابیا (ماسه) را داشته باشد. علاوه بر تمامی موارد خود راننده هم می‌تواند بر پایه علائق شخصی پاسخ‌های پیشرانه گیربکس و سیستم تعلیق را تنظیم نماید. این سیستم پیچیده به نظر می‌رسد اما در عمل کامل خوب بوده و به زودی مناسب‌ترین تنظیمات را خواهید یافت.

لامبورگینی اوروس
اوروس یک اتومبیلی بزرگ و ترسناک است. با طول بیش از 5 متر و پهنای 2 متر، جدیدترین محصول لامبورگینی ابعادی در حد کاین داشته هرچند ارتفاع کمتری دارد. این ارتفاع کمتر در زمان ورود به اتومبیل مشهود بوده زیرا اگرچه راننده اوروس در جایگاهی بالاتر از اکثر اتومبیلهای سواری قرار می‌گیرد اما حضور در صندلی راننده شبیه نشستن پشت فرمان یک رنجروور نیست. به این ترتیب میدان دید اوروس به خوبی بهترین‌های کلاس نبوده اما موضوع مثبت اینکه محیط رانندگی اوروس بسیار اسپورت تر بوده و فضای کلی این اتومبیل کاملاً خوشایند است. چرم، آلکانترا و دیگر متریال بکار رفته به خوبی با یکدیگر چفت شده و بخش مرکزی نیز دارای جدیدترین ویژگی‌ها می‌باشد.

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس
کابین اوروس فضای راحتی داشته و همین موضوع درباره صندلی‌های عقب نیز صادق است. البته این در صورتی است که قدبلندتر از حد عادی نداشته باشید. در این صورت است که خط سقف خمیده اوروس کمی باعث ناراحتی و محدودیت فضای سر خواهد شد. در این اتومبیل می‌توانید از صندلی نیمکتی مرسوم سه‌نفره در عقب یا صندلی‌های دوتایی انفرادی با تنظیمات برقی به منظور ایجاد تجربه‌ای لیموزین مانند سود ببرید. این مورد آخری با صفحات نمایشی سفارشی در پشت صندلی‌های جلو تکمیل می‌شود. فضای بار اوروس نیز معقولانه و برابر با 616 لیتر بوده که با خواباندن صندلی‌ها به 1596 لیتر افزایش می‌یابد. لامبورگینی انتظار دارد اکثر خریداران اوروس از این اتومبیل به عنوان محصولی همه‌روزه استفاده کنند و جدای از ابعاد بزرگ بدنه، این موضوع نمی‌تواند یک مشکل باشد.

لامبورگینی اوروس در هر فرصتی به جلو می‌جهد و با همان میزان اشتیاق، سوخت و فضای جاده را می‌بلعد. ما این اتومبیل را هم در جاده و هم در پیست راندیم و توانایی‌های چابکی، ترمز و فرمان پذیری و چسبندگی آن در سر پیچ‌ها را کاملاً می‌ستاییم. مهندسان لامبورگینی به خوبی می‌دانند که چگونه بر وزن بالا غلبه کنند.

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس
به لطف فرمانی که توازن وزنی مناسب و دقت بالا دارد اوروس را به راحتی می‌توان راند و هیچ تکان یا ناهنجاری متداول مشهود در شاسی بلندها را نمی‌توان در این گاو ایتالیایی مشاهده کرد. شما اوروس را همانند یک اتومبیلی پرفورمنس عادی می‌رانید و توانایی آن در عبور از پیچ و تغییر ناگهانی جهت‌ها واقعاً احساس‌برانگیز است. شما انتظار دارید ترمزها سریعاً پس از پیچ اول با کاهش عملکرد مواجه شوند اما خب این اتفاق نمی‌افتد.

لامبورگینی اوروس
اما جایی که اوروس به تقلا می‌افتد به برخورد سیستم تعلیق با مسیرهای ناهموار و اذیت شدن آن مربوط است. باید به این نکته اشاره کرد که مسیر مورد آزمایش دارای برخی دست اندازهای شدید بود و مدل حاضر در تست نیز از بزرگ‌ترین رینگ‌های در دسترس یعنی نمونه‌های 23 اینچی استفاده می‌کرد. رینگ‌های استاندارد 21 اینچی با دیواره‌های بزرگ‌تر لاستیک شاید در این بخش عملکرد بهتری داشته باشند. اگرچه اوروس در سنگ‌فرش‌های خیابانی نرم و آرام بود اما در جاده‌های ناهموار سر و صدا و لرزش بیشتری را به کابین منتقل می‌کند. این موضوع راننده را عصبی می‌کند اما اثر آن روی سرنشینان عقب بیشتر می‌باشد.

لامبورگینی اوروس

شاید لامبورگینی نماد واضح مصرف سوخت باشد اما مصرف 12.7 لیتری اوروس به همراه آلایندگی 279 گرمی دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر اصلاً مشکلی نخواهد داشت. اگرچه اوروس قیمت حدود 165 هزار پوندی دارد اما لامبورگینی انتظار دارد خریداران نمونه‌های آپشن‌داری با قیمت حدود 180 هزار پوندی را سفارش دهند. اوروس آپشن‌های زیادی از پکیج آفرود گرفته تا تریم‌ها و رنگ‌های کابین بی‌شماری دارد.

اما سؤال سخت‌تری که پیش می‌آید به رقیب‌های این اتومبیل مربوط می‌شود. شاید رنجروور SV اتوبیوگرافی LWB اشرافیت بیشتری داشته باشد اما در برابر پرفورمنس کلی لامبورگینی کم می‌آورد و از سوی دیگر هم بنتلی بنتایگا پرفورمنس و سواری بسیار بهتری در مقایسه با اوروس ندارد. شاید لامبورگینی واقعاً کلاس خاص خود را یافته است.

لامبورگینی اوروس
اوروس هرگز باب میل همه افراد نخواهد بود اما با توجه به سابقه سازنده باید اذعان کرد با محصول بسیار قابل‌توجهی روبرو هستیم. این نوع اتومبیلها دقیقاً همان‌هایی هستند که مشتریان لامبورگینی می‌خواهند و جدای از کیفیت سواری، اوروس امیدهای زیادی را زنده کرده است…

مشخصات لامبورگینی اوروس

  • قیمت: 165 هزار پوند
  • پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: 641 اسب بخار/850 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 304 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 12.8 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..