19

فوریه

همراه با فلفل داغ فرانسوی! بررسی رنو مگان RS جدید


به نظر می‌رسد که کمی زیاد از حد منتظر از راه رسیدن رنو مگان RS جدید ماندیم. نسخه استاندارد این هاچبک در سال 2015 عرضه شد و از آن زمان یک سؤال در ذهن همگان حک شد: نسخه RS چه زمانی تولید می‌شود؟!

رنو مگان RS جدید
کمی بیشتر از دو سال طول کشید تا اینکه نهایتاً رنو اسپورت اولین نمونه‌های این اتومبیل را روانه جاده‌ها کرد و به‌صورت رسمی به جنگ هوندا سیویک تایپ R، هیوندای i30 N و فولکس‌واگن گلف GTI رفت. البته این‌ها بخشی از رقبای با استعداد رنو هستند.

رنو مگان RS جدید
این تازه‌وارد خوش‌تیپ همچنین باید موفقیت، محبوبیت و ارزش بالای نسل قبلی خود را نیز تکرار کند. فاکتور کلیدی موفقیت آن اتومبیل ساده‌سازی نسبی بود. مگان RS قبلی اتومبیلیی سبک‌وزن و دیفرانسیل جلو بود که از پیشرانه 2 لیتری بشاش و گیربکس دستی خوشحال استفاده می‌کرد.

رنو مگان RS جدید
حداقل روی کاغذ ارزش‌های زیاد نسل قبلی RS به این نسل جدید منتقل شده‌اند. بله این نسل به لطف پیشرانه 1.8 لیتری توربویی که قدرت 276 اسب بخاری و گشتاور 390 نیوتون متری دارد قوی‌تر از قبل شده اما در اتومبیلیی که ما تست کردیم شاهد انجام وظیفه یک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه جدید بودیم. البته گیربکس دستی نیز در مگان RS جدید قابل انتخاب است.

رنو مگان RS جدید
دیگر فاکتور جدید RS که برای اولین بار در این اتومبیل بکار رفته سیستم فرمان پذیری چهار چرخ است که رنو آن را 4CONTROL می‌نامد. این سیستم برای افزایش چابکی در سرعت‌های پایین و افزایش پایداری در سرعت‌های بالا طراحی شده اما از طرفی باعث افزایش 30 کیلوگرمی وزن اتومبیل نیز می‌شود. RS جدید وزن 1430 کیلوگرمی دارد که بدین ترتیب سنگین‌تر از هوندا سیویک تایپ R می‌باشد.

همچون نسل قبل، دو تنظیم شاسی در دسترسی هستند: اسپورت و کاپ. شما می‌توانید هر دو نسخه را با گیربکس دستی یا اتوماتیک سفارش دهید. شاسی اسپورت حالت استاندارد بوده و در آن شاهد بازطراحی جذب‌کننده‌های شوک هیدرولیکی و سیستم هدایت گشتاوری اکسل جلو هستیم.

اما برای سفارش شاسی کاپ باید 1500 تا 2 هزار پوند دیگر بپردازید. رنو در این تنظیمات سیستم‌هایی همچون دیفرانسیل لغزش محدود را اضافه کرده و البته دامپرها نیز 10 درصد سفت‌تر هستند. در پایان سال جاری این کمپانی فرانسوی نسخه قوی‌تر تروفی را عرضه خواهد کرد که بنا به گفته‌ها از همان پیشرانه RS قدرت 296 اسب بخاری و گشتاور 400 نیوتون متری خواهد گرفت.


در اولین سواری که ما با نسخه اسپورت و گیربکس دوکلاچه داشتیم کاملاً آشکار شد که در حالت کامفورت یا نرمال به سختی می‌توان تفاوت‌های بین این اتومبیل و مگان استاندارد را متوجه شد و RS از نظر آرامش و رفاه کابین اتومبیلیی نرم، آرام و کاملاً پایدار و خونسرد است.

رنو مگان RS
همان‌قدر که جاده پر پیچ و خم تر می‌شد، تغییر حالت رانندگی به اسپورت و مسابقه‌ای باعث می‌شود اوضاع کمی گیراتر شود. صدای پیشرانه از بلندگوها به کابین منتقل‌ شده اما صدای تولیدی متقاعد کننده است. در زمانی هم که معکوس بکشید شاهد غرش‌های سیستم اگزوز خواهید بود.

رنو مگان RS
گیربکس 6 سرعته دوکلاچه عکس‌العمل‌های فوری به هر دستور راننده نشان می‌دهد. البته اینکه خودرو شاپ شیفترها عملکرد رضایت بخشی ندارند مایه شرمساری است.

رنو مگان RS
فرمان اتومبیل کاملاً احساسی نیست اما تیز بوده و با سیستم فرمان پذیری چهار چرخ رنو ترکیب شده و همین موضوع باعث چالاکی بالای مگان RS می‌شود.

رنو مگان RS
در حالت مسابقه‌ای و در سرعت زیر 100 کیلومتر در ساعت چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند تا فرمان پذیری بهبود یابد. شما می‌توانید شروع گردش بسیار نرم بخش عقبی اتومبیل در زمان ورود به پیچ را احساس کنید.

مگان RS در ابتدا بسیار سریع وارد پیچ می‌شود اما زمانی که خودرو شاپ گاز را فشار دهید، می‌توانید عدم علاقه اتومبیل به فرمان بردن از راننده را احساس کنید زیرا شاسی اسپورت تنها دارای سیستم هدایت گشتاوری بوده و از فاقد دیفرانسیل لغزش محدود نسخه کاپ می‌باشد.

رنو مگان RS
به نظر می‌رسد مگان RS به اندازه سیویک تایپ R سریع و البته قوی نیست که با وجود 40 اسب بخار بیشتر و 50 کیلوگرم وزن کمتر، چابکی بیشتر هوندا هم مورد انتظار است. خود پیشرانه از دو 2 هزار تا 6 هزار به نرم و با قدرت عمل می‌کند. رنو ادعا می‌کند این اتومبیل در 5.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که تنها یک‌دهم ثانیه با سیویک تایپ R اختلاف دارد.

اما بخشی که این اتومبیل واقعاً می‌درخشد به توانایی بالا در عبور از ناهمواری‌ها با پایداری واقعی مربوط می‌شود. جذب‌کننده‌های شوک هیدرولیکی به RS این اجازه را می‌دهند تا دست‌اندازها را بدون هرگونه ناهنجاری جذب کند. کنترل بدنه نیز فوق‌العاده است.

ما توانستیم با نسخه کاپ مجهز به گیربکس دستی نیز چند دوری را در پیست جولان دهیم. برای قضاوت صحیح باید زمان بیشتری را با این نسخه بگذرانیم اما واضح است که این نسخه از RS بهتر است. قدرت پیشرانه به خوبی ارائه می‌شود و بخش جلو نیز به لطف دیفرانسیل لغزش محدود سر به راه تر است؛ و گیربکس دستی دقیق و لذت‌بخش نیز احساس یک محصول کامل از رنو را تداعی می‌کند.

از نظر بصری نیز مگان RS جلب‌توجه می‌کند. رینگ‌های زیبای 19 اینچی به همراه قوس گلگیرهای پف کرده بر ذات اسپورت این اتومبیل تأکید دارند.

رنو مگان RS جدید
کابین نیز جذاب است. ویژگی‌های خاص زیادی همچون فرمان پوشیده از آلکانترا و صندلی‌های اسپورت وجود داشته تا احساس یک اتومبیلی اسپورت را ایجاد نمایند؛ اما پارچه‌های بکار رفته روی درب‌ها و برخی از پلاستیک‌های داشبورد ظاهر و احساس ارزان‌قیمت بودن را دارند.

رنو مگان RS جدید
فضا کابین نسبتاً خوب است. فضای سر زیاد در عقب وجود داشته اما صندلی‌های اسپورت باعث شده‌اند کمی از فضای زانوها کاسته شود؛ بنابراین اگرچه سه نفر خواهد توانست در صندلی‌های عقب نیز بنشینند اما احتمالاً این کار را برای مدت طولانی نخواهید خواست. ذکر این نکته هم بد نیست که هوندا سیویک تایپ R در بخش عقب تنها برای دو نفر ظرفیت دارد.

رنو مگان RS جدید یک اتومبیلی پایدار در سرعت‌های بالا بوده که چابکی باورنکردنی‌ای داشته و البته بازهم احساس می‌شود که جا برای بهتر شدن دارد. بررسی کوتاه نسخه کاپ نشان داد که این اتومبیل رقیبی جدی برای هوندا سیویک تایپ R خواهد بود.

مشخصات رنو مگان RS

  • قیمت: 29 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.8 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 276 اسب بخار/390 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..