2

مه

هاچبک به سبک ژرمن‌ها: تجربه سواری با مرسدس A کلاس جدید


مرسدس بنز A کلاس یک اتومبیلی خانوادگی لوکس است که دیگران می‌خواهند شکستش دهند. این اتومبیل نه تنها جادار بوده بلکه سواری خوبی داشته و البته فروش مناسبی نیز دارد.

مرسدس A کلاس جدید
حتی با اینکه نسل قبلی A کلاس به پایان زندگی خود نزدیک شده بود اما مرسدس در سال 2017 فروش 43717 دستگاهی از این اتومبیل در بریتانیا را گزارش کرد. این میزان فروش بیشتر از تحویل اتومبیلهای سدان، اسپورت و شاسی‌بلند جگوار بوده است؛ اما 6 سال پس از عرضه، این برند با نمونه‌ای جدید به میدان بازگشته است.

مرسدس A کلاس جدید
نسل جدید A کلاس ظاهر متفاوتی داشته و از پلتفرم متفاوتی استفاده می‌کند. کابین، تکنولوژی‌ها و پیشرانه‌های A کلاس نیز نونوار شده‌اند. طراحی صیقلی نسل قبلی جای خود را به ظاهری آئرودینامیک با ابعادی جدید داده است.

مرسدس A کلاس جدید
مرسدس می‌گوید تغییرات صورت گرفته باعث کاهش 100 کیلوگرمی وزن نسبت به نسل قبلی شده و سیستم‌های خنک‌کنندگی این اتومبیل به قدری مؤثر هستند که جلوپنجره آن می‌تواند تقریباً در ماه‌های گرم سال نیز کاملاً بسته بماند.

مرسدس A کلاس جدید
A کلاس جدید از پشت فرمان نسبت به نسل قبل غیر قابل‌تشخیص است. تمامی ‌تریم ها دارای پشت آمپرهای دیجیتالی بوده و صفحه‌نمایش عریض مرکزی نیز به‌صورت استاندارد در اتومبیل وجود دارند. جالب آنکه نرم‌افزار سیستم اطلاعات سرگرمی این اتومبیل پیشرفته‌تر از سدان پرچم‌دار S کلاس است.

مرسدس A کلاس جدید
از جمله تجهیزات برجسته این اتومبیل می‌توان ناوبری واقعیت افزوده اشاره کرد که تصاویری را از دوربین اتومبیل به همراه پیکان‌های جهتی، نام خیابان‌ها و پلاک خانه‌ها را ترکیب می‌کند. ویژگی یاد شده به‌طور شگفت‌انگیزی مفید بوده و بخشی از پکیج ناوبری پیشرفته 495 پوندی است. البته برای سفارش این سیستم باید صفحه‌نمایش 10.25 اینچی را بجای نمونه 7 اینچی استاندارد برگزینید.

مرسدس A کلاس جدید
سیستم اطلاعات سرگرمی جدید MBUX در تمامی مدل‌های A کلاس جدید به‌صورت استاندارد وجود دارد. این سیستم دارای سیستم صوتی فعال بوده و به شما اجازه می‌دهد تا سیستم تهویه، نورپردازی و حتی پیش‌بینی آب‌وهوا را کنترل کنید.

مرسدس A کلاس جدید
نسل جدید این اتومبیل در بریتانیا با سه تریم SE، اسپورت و AMG لاین عرضه می‌شود و در تمامی تریم ها شاهد رینگ‌های آلیاژی، رادیو DAB، ورود بدون کلید و سیستم تهویه مطبوع هستیم. سیستم ناوبری قدیمی گارمین نیز جای خود را به نمونه پیشرفته مرسدس داده است.

موضوع عجیب اینکه A کلاس جدید با شتاب بیشتر به‌سوی آینده حرکت کرده و دارای پورت‌های USB C است بنابراین تا زمانی که از جدیدترین گوشی‌های هوشمند بازار استفاده نکنید باید یک آداپتور برای شارژ گوشی خود داشته باشید. مدل‌های اسپورت این اتومبیل دارای رینگ‌های 17 اینچی، چراغ‌های LED و سیستم تهویه مطبوع خودکار هستند درحالی‌که مدل‌های AMG لاین از رینگ‌های اسپورت تر 18 اینچی سود می‌برند.

شما می‌توانید پکیج اجرایی با قیمت 1395 پوند را سفارش دهید که شامل صفحه مرکزی 10.25 اینچی و همچنین دستیار پارک فعال و صندلی‌های گرم شونده است. هر مدل دارای پکیج پریمیوم 2395 پوندی هم بوده که علاوه بر صفحه مرکزی 10.25 اینچی، پشت آمپرهای 7 اینچی نیز جای خود را به یک صفحه 10.25 اینچی دیگر می‌دهند. این تنظیمات ظاهر فوق‌العاده‌ای داشته و سنگ محک جدیدی را در این کلاس وضع کرده‌اند.

مرسدس امیدوار است جدیدترین محصولش به لطف جدیدترین تکنولوژی پیشگیری از برخورد در تست‌های ایمنی 5 ستاره به دست آورد. دستیار ترمز فعال و دستیار حفظ اتومبیل بین خطوط نیز در A کلاس 2018 موجود بوده و همچنین تعدادی از حسگرهای مختلف نیز از S کلاس گرفته شده‌اند. کیفیت این اتومبیل نیز احساس‌برانگیز است. ترکیب فلزهای مناسب، پلاستیک‌ها، چوب و چرم باعث شده‌اند این اتومبیل در کلاس خوب بسیار برجسته باشد. هر چیزی در این اتومبیل بسیار لوکس حس می‌شود.


A کلاس در زمان عرضه با یک پیشرانه دیزلی (A180d) و دو پیشرانه بنزینی (A200 و A250) قابل‌خرید است. نسخه ارزان‌تر بنزینی A180 نیز در پاییز عرضه می‌شوند درحالی‌که نسخه‌های دیزلی A200d و A220d در سال 2019 پدیدار می‌شوند.


پلتفرم این اتومبیل با امکان استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی شده توسعه یافته و هاچبک EQ A نیز در آینده با همین معماری عرضه خواهد شد.


اگرچه مدل A180d دارای پیشرانه قدیمی‌تر 1.5 لیتری ساخت رنو است اما A200 از نسخه جدید 4 سیلندر 1.33 لیتری توربو که توسط همین اتومبیلساز فرانسوی ساخته شده سود می‌برد. با روی برگرداندن مشتریان از اتومبیلهای دیزلی احتمالاً A200 در بریتانیا محبوب‌تر خواهد بود؛ اما این پیشرانه بنزینی کمی کم‌توان احساس شده و نمی‌تواند در شتاب‌های بین دنده‌ای با برادر دیزلی برابری کند. صدای اتومبیل در زمان شتاب گیری سنگین خسته‌کننده بوده و همین امر باعث می‌شود راننده فشار کمتری را به خودرو شاپ گاز وارد کند. همچنین نسخه دیزلی A کلاس هم کم‌مصرف‌تر از برادر بنزینی است.


اگرچه A کلاس در سر پیچ‌ها عملکرد خوبی دارد اما واضح است که مرسدس در ساخت این اتومبیل راحتی اولویت بیشتری نسبت به اسپورت بودن داشته است. فرمان اتومبیل سبک بوده و علیرغم تکان‌های کم بدنه احساسی شبیه عدم چسبندگی وجود ندارد. گیربکس 7 سرعته DCT نرم نیز مشکلی در انتخاب دنده‌های مناسب ندارد.


اما این‌گونه اتومبیلها بیشتر در بزرگراه‌ها حضور دارند و در اینجا A کلاس بهتر از هر زمان دیگری است. در یک پیمایش پایدار بزرگراهی این اتومبیل ساکت، پایدار و آرام است. مقامات مرسدس ادعا می‌کنند A کلاس راحتی C کلاس را داشته و همانند یک مرسدس واقعی احساس می‌شود.


مدل‌های پایه این اتومبیل دارای اکسل عقب میله پیچشی بوده اما تمامی مدل‌های زمان عرضه دارای تنظیمات چند اتصالی با دامپرهای تطبیق شونده هستند. این سیستم تعلیق در دست‌اندازها عملکرد بسیار خوبی داشته اما این ناهمواری‌های عمیق هستند که سیستم تعلیق را اذیت می‌کنند.


فاصله بین محوری نسل جدید A کلاس 30 میلی‌متر بیشتر از قبل بوده اما اگرچه این موضوع قاعدتاً باعث افزایش فضای کابین می‌شوند اما طول بیشتر اتومبیل توسط تجهیزات ایمنی جدید و فضاسازی داخلی بلعیده شده‌اند. فضای سر عقب اتومبیل بهتر بوده اما کف اتومبیل در ارتفاعی بالاتر قرار دارد.


نسل جدید مرسدس A کلاس لیاقت ادامه موفقیت نسل قبلی خود را دارد. اگرچه این اتومبیل تیزترین سواری را نداشته اما از نظر طراحی، کیفیت و تکنولوژی یک سنگ محک جدید در کلاس خود است. نشان روی دماغه دلیل کافی برای خرید این اتومبیل بوده اما دلایل بسیار زیادی برای خرید A کلاس جدید وجود دارد. در آینده نسخه‌های بیشتری از این اتومبیل عرضه می‌شوند که جذابیت آن را افزایش خواهند داد.

مشخصات مرسدس A200 7G DCT اسپورت

  • قیمت: 27280 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.33 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 161 اسب بخار/250 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 224 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..