19

آوریل

نگاهی به بهترین کارهای کمپانی پینین فارینا (قسمت اول)


حدود 90 سال است که خانه طراحی اسبق پینین فارینا اقدام به طراحی برخی از زیباترین اتومبیلهای جهان کرده است. هم‌اکنون این کمپانی افسانه‌ای تصمیم گرفته از سایه خارج شده و خودش اقدام به ساخت اتومبیل بکند.

در سال‌های آینده شاهد تولید هایپرکار تمام الکتریکی پینین فارینا خواهیم بود. خوشبختانه پینین فارینا سابقه بسیار درخشانی در بحث طراحی اتومبیل دارد. در ادامه شما را با برخی از زیباترین طراحی‌های این کمپانی ایتالیایی آشنا می‌کنیم.

  • رولزرویس هایپریون


زمانی که اشرافیت بریتانیایی با هنر ایتالیایی آمیخته شود هایپریون خلق می‌شود. سفارش ساخت این اتومبیلی تک و تنها در ابتدا توسط رولاند هال که یک کلکسیونر است داده شد اما در ادامه تصمیم به فروش آن گرفته شد. بهتر است قیمت این اتومبیل را نپرسید زیرا هرگز نخواهید توانست آن را بخرید.

  • مزراتی گرن توریسمو


و در روز هفتم خدا مزراتی گرن توریسمو را خلق کرد… اگرچه چند سال از معرفی گرن توریسمو می‌گذرد اما هنوز هم ظاهر آن خسته نشده است. نسل فعلی گرن توریسمو این قدر جذاب است، تصور کنید جانشین آن چگونه خواهد بود!

  • مزراتی گرن کابریو


گرن کابریو کمی جوان‌تر از برادر سقف سخت خود بوده اما از نظر زیبایی هیچ کم ندارد. در واقع برداشته شدن سقف باعث شده این اتومبیل نفسی تازه کند.

شاید گرن کابریو کمی پا به سن گذاشته باشد اما هنوز خوش‌چهره بوده و احتمالاً همیشه زیبا خواهد ماند.


پینین فارینا توجه و علاقه زیادی به خلق گرن توررها داشته است. اتومبیلی HK GT که به همراه گروه هنگ‌کنگی کینتیک هیبرید ساخته شده تصویری از اتومبیلهای GT آینده را ایجاد می‌کند.

هیچ اطلاعاتی درباره مشخصات فنی این اتومبیل منتشر نشده اما گفته می‌شود HK GT از قوای محرکه تمام الکتریکی به همراه افزایش دهنده محدوده حرکتی سود خواهد برد.

  • کانسپت H2 اسپید


این اتومبیل برای نشان دادن اینکه برای لذت بردن در پیست نیازی به آسیب زدن به محیط‌زیست نیست طراحی شده است. پینین فارینا H2 اسپید را به همراه سازنده فرانسوی-سوئیسی گرین GT توسعه داده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن تنها 3.4 ثانیه می‌باشد. تمامی 634 اسب آن از قوای محرکه هیدروژنی بیرون می‌آیند.

تنها 12 دستگاه از این اتومبیل ساخته می‌شود و بهای آن نیز بسیار گران می‌باشد.

  • فیتی پالدی EF7 گرن توریسمو


فیتی پالدی EF7 زندگی خود را به عنوان یکی از چندین اتومبیلی مجازی گرن توریسمو شروع کرد اما به زودی تبدیل به واقعیت شد. این اتومبیل مفهومی از کوسه الهام گرفته و ظاهراً نسخه تولیدی آن نیز در راه است.

تنها 39 دستگاه از EF7 ساخته خواهد شد که به 39 پیروزی فیتی پالدی در فرمول 1 اشاره دارد.


اگر این اتومبیل را دیده باشید بسیار خوش‌شانس هستید. فراری SP12 EC تنها به تعداد یک دستگاه و برای موزیسین افسانه‌ای اریک کلاپتون ساخته شده است. این اتومبیل بر پایه 458 ساخته شده است. اتومبیلهای سفارشی زیادی بر پایه 458 ساخته شده‌اند اما بی‌شک SP12 EC مشهورترین آن‌هاست.


سرجیو در ابتدا به‌صورت کانسپت طراحی شده بود اما نهایتاً فراری و پینین فارینا تصمیم به تولید آن گرفتند.

این اتومبیل از نظر فنی همان فراری 458 اسپایدر است اما ظاهر متفاوتی دارد. سرجیو به قدری محبوب شد که نهایتاً فراری مجبور به تولید آن شد. تغییرات محدودی در نسخه تولیدی صورت گرفت که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن شیشه جلو برای همخوانی با مقررات بود. تنها 6 دستگاه از فراری سرجیو با رنگ‌های متفاوت تولید شد که هر یک بهای حدود 3 میلیون دلاری دارند.


پینین فارینا علاقه زیادی به ساخت یک اتومبیلی سفارشی بر پایه فراری انزو نشان داده است. خوشبختانه جیمز گلیکن هاوس که تهیه کننده فیلم است اتومبیلی خود را در اختیار این شرکت قرار داد.

نتیجه نهایی تولید اتومبیلیی بود که از اتومبیلهای مسابقه‌ای لمانز فراری در دهه 60 الهام گرفته بود. P4/5 یکی از اولین اتومبیلهای سفارشی واقعی بود که توسط سازنده اصلی حمایت می‌شد. البته همین موضوع درباره نسخه پیست آن صدق نمی‌کند. این اتومبیل بسیار شبیه فراری است. ظاهر مشابه با فراری، صدای مشابه با فراری! فقط نام آن فراری نیست.


فراری FF در سال 2012 معرفی شد. اولین محصول چهار چرخ محرک فراری که فرمی شوتینگ بریک دارد.

FF اتومبیلیی غیرعادی اما محبوب بوده و قطعاً ظاهر بهتری نسبت به مدل 612 اسکاگیلتی دارد.

  • فراری F12 برلینتا


F12 برلینتا که کوچک‌تر، قوی‌تر و حتی خوش‌چهره‌تر از 599 است در سال 2012 معرفی شد و طراحی برجسته‌ای را نشان داد که از دیگر محصولات این برند الهام گرفته بود.

F12 برلینتا البته عمر چندان زیادی نداشت و تنها 5 سال بعد با مدل فوق‌العاده 812 سوپر فست که عنوان قوی‌ترین فراری تنفس طبیعی تاریخ را یدک می‌کشد جایگزین شد.

  • فراری کالیفرنیا T


پس از گذشت چند سال از معرفی فراری کالیفرنیا، این برند ایتالیایی اقدام به معرفی مدل کالیفرنیا T کرد نسخه‌ای توربو محسوب می‌شود.

اگرچه این اتومبیل تقریباً مشابه کالیفرنیای استاندارد بود اما پینین فارینا برخی به‌روزرسانی‌های طراحی را اعمال کرد تا طراحی اتومبیل به‌روزتر باشد. در واقع این اتومبیل هنوز هم با محصولات مدرن فراری هماهنگی دارد.

  • فراری 599 GTB فیورانو


پس از معرفی اتومبیلی بسیار زیبای 550 مارانللو، شاهد عرضه 599 GTB فیورانو در سال 2006 بودیم. این بار فرانک استفنسون، مردی که اولین محصولات مدرن مک لارن را طراحی کرده بود مدیریت طراحی این اتومبیل را بر عهده داشت.

فراری 599 یک اتومبیلی برجسته بوده حتی اگر بیش از یک دهه از عمر آن گذشته باشد.

ادامه دارد…

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..