19

فوریه

نخستین تجربه رانندگی با BMW X2 مدل 2019


ساده است که فکر کنیم ب‌ام‌و ایکس2 نسخه اسپرت مدل ایکس1 است؛ همانطور که ایکس4 و ایکس6 ورژن ورزشکاری مدل‌های ایکس5 و ایکس3 هستند. ایکس4 و ایکس6 جزیی از برنامه شرکت ب‌ام‌و موسوم به SAC هستند که بیشتر با طرح فستبک قسمت پشت خود مورد توجه قرار می‌گیرند. اما ایکس2 بیشتر به خاطر حالت خاص و طراحی اسپرت منحصربفردش مورد توجه قرار گرفته است. در واقع شرکت باواریایی قصد دارد تا حیطه شاسی‌بلندهای خود را فراتر از محصولات SAC و SAV برساند و بدین منظور پا در قلمرو Xها نهاده است.

ب‌ام‌و X2
در نمای روبرو، هر دو جلوپنجره کلیوی، شکلی جدید به خود گرفته‌اند که پیش از این در هیچ یک از اتومبیلهای BMW دیده نشده بود و با انحراف به سمت بیرون، سعی در تاکید بر پهنای بزرگتر ایکس2 دارند. هواکش‌های شبه مثلثی تعبیه شده در دو جناح سپر جلو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. استفاده از اجزای خاکستری رنگ در جناحین و هردو انتهای اتومبیل نیز بر زیبایی ایکس2 افزوده است.

ب‌ام‌و X2
با وجود آنکه استفاده از چرخ‌های بزرگتر علاوه بر افزایش هزینه‌ها، موجب کاهش آسایش سواری می‌شود، در این اتومبیل از رینگ‌های 20 اینچی آلیاژی استفاده شده که برای اتومبیلی با این قد و قامت بزرگ به نظر می‌رسند. البته بر طبق ادعای آقای «پاتریک هاسلر» مدیر پروژه قابلیت‌های دینامیکی ایکس2، تایرهای پیرلی که در این اتومبیل استفاده شده است، مانع کاهش راحتی سواری در این اتومبیل خواهد شد.

ب‌ام‌و X2
ایکس2 در مقایسه با ایکس1 دارای فاصله محوری یکسانی بوده اما به اندازه 3.2 اینج طویل‌تر است.

ب‌ام‌و X2
بدنه ایکس2 نسبت به ایکس1 در حدود 10درصد محکمتر است و بر روی سیستم تعلیق باکیفیت‌تری نشسته است. کابین BMW ایکس2 نیز چیز زیبایی است و در همان نگاه اول شما را به سوی خود جذب می‌نماید؛ این نکته ایست که طراحان به آن توجه ویژه داشته‌اند.

ب‌ام‌و X2
با وجود آنکه روکش داشبورد از جنس چرم واقعی نیست اما همین روکش جعلی دوخته شده با دست به همراه روکش آلکانترای صندلی‌های اسپرت، چرم ضخیم کشیده به دور غربیلک فرمان و بسیاری از سطوح باکیفیت دیگر، نویدبخش کابینی درجه یک و سطح بالا در این اتومبیل هستند. یکی دیگر از نقاط قوت کابین، به صدای بم آرام و محکم درب‌ها در هنگام بسته شدن برمی‌گردد که حس مطلوبی در شنونده ایجاد می‌نماید. سیستم صوتی Harman Kardon با 12 اسپیکر، توان 360 وات و ساب ووفر دوگانه، مشابه نمونه استفاده شده در BMW ایکس1 است که البته کمی تقویت شده است. این سیستم و اپل کارپلی هر دو به صورت آپشنال برای این اتومبیل ارائه شده‌اند.

ب‌ام‌و X2
اتومبیلی ما به رینگ‌های 19 اینچی و تایر225/45ZR19 مجهز شده که در مجموع هندلینگ و سواری مناسبی را برای سرنشینان رقم زده‌اند. عملکرد سیستم تعلیق در سطحی مناسب ارزیابی می‌شود و فنرها، کمک‌ها و بوش‌های سیستم تعلیق هرکدام وظیفه خود را به خوبی و در هماهنگی کامل با سایر اعضای مجموعه به انجام می‌رسانند. در عبور از مسیرهای روستایی، سیستم تعلیق ایکس2 نمایش خوبی از توازن عملکرد و کنترل پایداری را در معرض دید سرنشینان قرار داد و کارایی خود را به اثبات رساند. سیستم فرمان الکتریکی نیز در گذر از پیچ‌ها به شکل کاملا هماهنگ با شاسی عمل می‌نمود.منتهی در هنگام خروج از برخی پیچ‌ها گویی قسمت عقب اتومبیل تمایل به انحراف دارد.

سری پیشرانه‌های تمام آلیاژی چهار سیلندر 18d، 20d و 25d به توربو شارژر دومرحله‌ای و قطعات پلاستیکی بیشتر به منظور کاهش وزن، مجهز شده‌اند. این پیشرانه‌ها علاوه بر بهبود سطح پاسخگویی دریچه گاز، موفق به کسب استاندارد یورو6 به منظور کاهش تولید آلودگی نیز شده‌اند. یک گیربکس شش سرعته دستی Getrag و یا هشت سرعته اتوماتیک آیسین هم وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند.

ب‌ام‌و X2
از نظر قوای محرکه، نسخه پایه ایکس2 به یک پیشرانه بنزینی دو لیتری توربوشارژ همراه با سامانه تزریق مستقیم سوخت، مجهز شده است. توان خروجی موتور مذکور معادل 192 اسب بخار و گشتاور آن برابر 280 نیوتن متر است. شتاب 0تا 100 این مدل از X2 معادل 7.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن 227 کیلومتربرساعت بوده و وزن آن حدود 1460 کیلوگرم است.

ب‌ام‌و X2
از سوی دیگر، مدل xDrive20d با موتور توربودیزل 2لیتری قادر به تولید نیرویی معادل 190 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد این اتومبیل 7.7 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به 220 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما قوی‌ترین نسخه ایکس2 در اینجا موسوم به xDrive25d، قادر است تا 230 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور را در هم آمیخته و شتاب صفر تا صد 6.7 ثانیه ای را نتیجه دهد. حداکثر سرعت این نسخه، 237 کیلومتر بر ساعت است.

همچنین با نگاهی بر آمار و ارقام مرتبط با میزان مصرف سوخت این مدل‌ها می‌شود بر تلاش بی‌وقفه مهندسان نسبت به کاهش مصرف انواع ایکس2 پی برد. مدل sDrive20i مصرفی معادل 5.5 لیتربر100کیلومتر، نسخه xDrive20d مصرفی برابر 4.6 واحد و نسخه xDrive 25d از مصرف سوختی مساوی با 5.1 لیتربر100کیلومتر بهره‌مند هستند.

ب‌ام‌و X2
در نهایت به این نکته اشاره می‌کنیم که BMW ایکس2 اتومبیلیی بسیار عالی است که تجربه رانندگی مناسبی را ارائه داده و هماهنگی خوبی میان هندلینگ و کیفیت سواری بوجود آورده و به کمک ظاهر بسیار جذاب و کابین متمایزی که از آن برخوردار شده، خواهد توانست به فروشی شایسته دست پیدا کند.

منبع: carbuzz

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..