15

جولای

می بایستی رنو و پژوسیتروئن در صورت ترک ایران غرامت دهند

[ad_1]



یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکتهای ماشینسازی اروپایی به ویژه رنو و پژو سیتروئن در صورتی که قراردادها را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند.

علی اسدی‌کرم اظهار داشت:‌ شرکتهای ماشینسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکتهای سایپا و ایران‌ماشین دارند، عمل کنند و در صورتی که این خودورسازان یک‌جانبه، اجباری یا اختیاری ایران را ترک کنند، به منزله فسخ قراردادهای دو جانبه یا چند جانبه است و از نظر حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد حق کرده و شرکتهای ماشینسازی خارجی ملزم به پرداخت غرامت یا خسارت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند.


 می بایستی رنو و پژوسیتروئن در صورت ترک ایران غرامت دهند



نماینده مردم شهربابک در مجلس بانک‌های متوسط و کوچک اروپایی را روزنه امید کوچکی برای حفظ قراردادها دانست و افزود: براساس گزارشهایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار ماشینیی ایران به گوش می‌رسد این احتمال وجود دارد که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانک‌های متوسط و کوچک تبادلات بانکی خود با ایران را انجام دهند که این مسئله خود مانع فسخ یک جانبه قراردادهای ماشینیی و ترک کردن ایران توسط رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای ماشینسازی خارجی است.

وی در عین حال خروج برندهای ماشینسازی فرانسوی از بازار ایران را دارای آثار قیمتی دانست و افزود: وقتی به بازار ماشینیی یک شرکت ماشینسازی خارجی کالایی عرضه نشود لاجرم موجودی واردکنندگان و ماشینسازان به تدریج به اتمام رسیده و کمبود عرضه به بازار و بالا بودن تقاضا موجب افزایش شدید قیمتها می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: بازار ماشینیی کشور علاوه بر آنکه به «واردات» وابسته است به نوسانات ناپایدار نرخ ارز هم به سرعت واکنش نشان داده و قیمتها افزایشی می‌شود. البته نباید فراموش کرد مشتری ماشینهای خارجی مشتریانی هستند که دستشان به دهانشان می‌رسد و از پس افزایش قیمتها برمی‌آیند.

اسدی‌کرم خاطرنشان کرد: برای کاهش آثار منفی توقف واردات رنو و پژو سیتروئن به بازار ماشینیی کشور باید توسط تیم اقتصادی دولت و مدیران ماشینیی کشور تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا با جایگزین شدن سایر برندهای با کیفیت داخلی از افزایش تقاضا در بازار ماشین جلوگیری شده و نیاز مردم به موقع تامین شود و تا جایی که اطلاع دارم شرکتهای ماشینسازی داخلی توان تولید و جایگزینی دارند.

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..