22

مه

میز نیوز: همکاری با اتومبیلسازان اروپایی زیر سایه تحریم‌ها


ایسنا به نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، خروج آمریکا از برجام تأثیری بر همکاری‌های خارجی صنعت اتومبیل از جمله مشارکت با اتومبیلسازان اروپایی نخواهد گذاشت. محسن صالحی نیا اظهار کرد: اتومبیلسازی ما ارتباطی با صنعت اتومبیلی آمریکا نداشت که بخواهد از اقدام این کشور متأثر شود.

وی با بیان اینکه در روابط ما با کشورهای اروپایی نیز مشکلی وجود ندارد خاطرنشان کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی تأکید کرده‌اند که به روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین هیچ مشکلی در قراردادهای خارجی صنعت اتومبیل وجود ندارد و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت. وی افزود: در حال حاضر تمام قراردادهای خارجی منعقد شده با اتومبیلسازان خارجی طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.


گفته می‌شود پژو سیتروئن در شرایط فعلی بازار ایران را ترک نمی‌کند. اما همین وضعیت برای سایر برندهای جهانی صدق نخواهد کرد و با توجه به امکان جریمه توسط دولت امریکا، اکثر این شرکت‌ها بلاخره حضور رسمی خود در ایران را معلق خواهند نمود. با این حال این موضوع برای بازار اتومبیلی کشور نگران کننده نیست زیرا در حال حاضر هم منفعت چندانی از نمایندگی‌های رسمی نصیب خریداران نمی‌شود و واردات در شرایط خروج این شرکت‌ها نیز به صورت غیر مستقیم ادامه خواهد داشت.

  • اتومبیل دیگر موتور محرک اقتصاد نیست

دنیای اقتصاد در مطلبی تحلیلی به نقش صنعت اتومبیل در اقتصاد اشاره کرده و گفته است: نرخ رشد اقتصادی کشور در شرایطی طی سال 93 و با کمک صنعت اتومبیل مثبت شد که حالا با توجه به بالا رفتن پایه تولید و عدم توسعه بازار باعث شده نقش این صنعت بزرگ در این رشد کمرنگ شده باشد.


بهار سال 93 بود که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی بالاخره مثبت شد و اتومبیلسازی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور یکی از ارکان اصلی این اتفاق مهم لقب گرفت.

اگرچه در بین صنایع موردنظر، ساختمان، غذا و دارو نیز در شد اقتصادی نقش داشتند اما سهم هیچ‌کدام به اندازه اتومبیل نبود. بر این اساس کل بخش صنعت و معدن با رشدی 7.5 درصدی در بهار 93 مواجه شد که اتومبیلسازی با رشد حدوداً 77 درصدی در تیراژ عامل اصلی این اتفاق به شمار می‌رفت.

اما هرچه گذشت از اثرگذاری این صنعت بر رشد اقتصادی کاسته شد. البته در همان زمان اوج اثرگذاری این صنعت بر رشد اقتصادی نیز کارشناسان تأکید می‌کردند رفته‌رفته از سهم آن کاسته خواهد شد. دلایل کارشناسان مشتمل بر دو موضوع اصلی بالا رفتن عدد پایه تولید در اتومبیلسازی و عدم توسعه پایدار بازار اتومبیل بود. حالا نیز دقیقاً به همین دلایل سهم اتومبیلسازی در رشد اقتصادی کشور کاهش یافته است.

برای بررسی این دلایل دو زاویه دید مثبت و منفی وجود دارد. دید مثبت اینکه افزایش پایه تولید قطعاً اتفاق خوشایندی بوده که پایه‌های اشتغال را محکم می‌کند. اگرچه روند صعودی یاد شده سبب بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی کشور شد اما کمتر کسی امید داشت در ادامه صنعت اتومبیل بتواند همچنان به عنوان موتور محرک عمل کند. اینجا دقیقاً نکته منفی ماجرا یا همان عدم توسعه پایدار بازار اتومبیل بود که کارشناسان پیش‌تر درباره آن هشدار داده بودند.

با کنار هم گذاشتن آمارهای تولید سال‌های 90 و 96 در کنار هم متوجه می‌شویم صنعت اتومبیل در بهترین حالت توانسته در قالب همان ظرفیت سال 90 محصول تولید کند و این یعنی بخش قابل‌توجهی از بازار داخلی اشباع شده است. با این شرایط هر چه از سال 93 گذشت نرخ رشد اتومبیلسازی به دلیل بالا رفتن پایه تولید کم شد. این در حالی است که اگر بازار توسعه می‌یافت امکان افزایش تیراژ بیشتری وجود دارد؛ اما اتومبیلسازان داخلی توفیق چندانی در توسعه بازار نیافتند که یکی از دلایل آن افزایش قیمت اتومبیل و در نتیجه کاهش قدرت خرید است.

مسئله دیگری که اجازه توسعه بازار را به اتومبیلسازان نداد عدم بهبود معنادار صادرات بود. سال‌هاست که کارشناسان نسبت به اشباع بازار داخل و در نتیجه لزوم توسعه بازارهای صادراتی اظهارنظر می‌کنند با این حال عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا اتومبیلسازی ایران همچنان صنعتی صادرات محور نباشد. تردیدی وجود ندارد که اگر اتومبیلسازان داخلی موفق به توسعه بازارهای صادراتی خود می‌شدند این امکان را می‌یافتند تا تیراژ را بیشتر بکنند؛ اما نه صادرات اتومبیلسازان بهبودی مستمر داشته و نه توان خرید در بازار اتومبیل افزایش یافته است بنابراین فعلاً نمی‌توان از اتومبیلسازی مانند چهار پیش انتظار داشت موتور محرک رشد اقتصادی کشور باشد.

  • هشدار به خریداران سیتروئن C3


نیوزگزاری تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل گفته با بیان اینکه داشتن پروانه کسب به هیچ عنوان به معنای مجوز پیش‌فروش اتومبیل نیست گفت: مشتریان به هیچ عنوان در پیش‌فروش‌های غیرقانونی شرکت نکنند. سعید موتمنی به پیش‌فروش اتومبیل سیتروئن C3 از سوی سیتروئن اشاره و اظهار کرد: فروش این اتومبیل 50 دقیقه‌ای تمام شد اما متأسفانه هنوز برخی نمایندگی‌ها با انتشار آگهی درصدد فروش آن هستند. وی گفت مجوز پیش‌فروش اتومبیل از سوی وزارت صنعت صادر شده و فقط از سوی کسانی که مجوز دارند پیش‌فروش اتومبیل صورت می‌گیرد.

  • افتتاح مرکز تست درایو اتومبیلهای رنو و تویوتا در ایران

مرکز تخصصی تست درایو اتومبیلهای رنو و تویوتا با حضور نیوزنگاران و مسئولان شرکت‌های نگین اتومبیل و ایرتویا به‌صورت رسمی افتتاح شد.


به گزارش روابط عمومی نگین اتومبیل، این مرکز مدرن و اختصاصی به وسعت 4300 مترمربع و با استانداردهای جهانی رنو و تویوتا امکان تست و تجربه رانندگی را به‌صورت رایگان ایجاد کرده است. پیست تست درایو رنو که با حضور معاون کنترل کیفیت رنو فرانسه افتتاح شد در جهت انتخاب آگاهانه مشتریان و با هدف معرفی کیفیت خدمات ارائه شده در کشورهای پیشرفته برای خریداران ایرانی است که با ایجاد تجربه متفاوت برای هر مشتری می‌تواند شرایط آزمایش اتومبیل را در محیط امن و حرفه‌ای پیش از خرید برای خریداران فراهم سازد.

متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت نگین اتومبیل در این پیست حضور یافته و اتومبیلهای رنو را از نزدیک مورد بررسی و تست قرار دهند. زمان تست درایو برای هر فرد ثبت‌نام شده 20 دقیقه است. این تست درایو کاملاً رایگان بوده و برای عموم آزاد است.

 

  • پیش فروش مجدد و عجیب پاسات

فولکس‌واگن پاسات
بعد از اولین مرحله پیش فروش سوال برانگیز اتومبیلهای وارداتی فولکس توسط ماموت در ایران، این بار این شرکت پیش فروش تعداد محدودی پاسات را توسط نمایندگی‌های خود انجام داد. روندی که با توجه با فاصله معنی‌دار قیمت نمایندگی و بازار آزاد و شایعات مربوط به خروج فولکس از بازار ایران، با هجوم و صف مشتریان و دلالان همراه شد. به نظر می‌رسد برای برچیدن بساط دلالی از بازار اتومبیل در ابتدا باید میزان عرضه را به تقاضای بازار نزدیک نمود و سپس خود نمایندگی‌ها نیز از حرکت‌های مشکوک بازداشته شوند. هنوز معلوم نیست ماموت چه زمانی فولکس گلف GTi را پیش فروش خواهد کرد.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..