18

فوریه

منشا ژن خوب شاسی‌بلندهای پرفورمنس مدرن: لامبورگینی LM002


ظاهرش به گونه‌ای است که انگار در سر میز یک ناهار پرچرب ایتالیایی و توسط مشتی کاغذ و قلم بی‌ارزش طراحی شده اما به هرحال، لامبورگینی LM002 نقطه آغاز شاسی بلندهای پرفورمنس-بالا به شمار می‌رود. در حقیقت این اتومبیل زمینی را شخم زده و آماده نموده است که اینک سایر اتومبیلهای بلند مرتبه شیک، محبوب و سریع از دل آن به ثمر نشسته‌اند. از این مهمتر، این اتومبیل بذر شاسی بلند جدید لامبورگینی یعنی اوروس را کاشته است و به کل پروژه مذکور اعتبار بخشیده است. برخی نسبت به این گونه شاسی‌بلندهای چند منظوره انتقاداتی دارند و فرصتی فراهم شد تا بتوانیم یکی از آنها را در معدنی متروکه مورد بررسی قرار دهیم تا به منتقدان ثابت کنیم که اشتباه می‌نمایند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
حرکت در مسیرهای گل آلود و عبور از پیچ های تند و لغزنده به واسطه سیستم تعلیق نرم و پیشرانه وام گرفته شده از لامبورگینی کانتاش، به خوبی صورت می‌پذیرد.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
این اتومبیل مجهز به پیشرانه‌ای با توان خروجی 450 اسب بخار بوده و دارای امکاناتی همچون سامانه چهارچرخ محرک، سه عدد دیفرانسیل خود قفل‌شونده، چهار عدد لاستیک بزرگ ران-فلت و پوشش داخلی چرمی است. جای تعجب ندارد که افرادی همچون سرهنگ قذافی، سیلوستر استالونه، مایک تایسون و پابلو اسکوبار زمانی جزو مالکان این اتومبیل بوده باشند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
ماجرا از آنجا آغاز شد که لامبورگینی به همراه یک پیمانکار دفاعی ایالات متحده، یک پیشرانه V8 کرایسلر را در قسمت عقب نوعی بدنه بزرگ آفرودی به منظور به خدمت گرفتن در ارتش ایالات متحده، در هم آمیختند و نام چیتا را بر آن نهادند اما به دلایلی این طرح مورد قبول واقع نشد و اتومبیلی هاموی جای آن را گرفت. این ماجرا ضربه بزرگی به اعتبار لامبورگینی زد و موجب شد تا این شرکت به حال خود رها شود.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
در سال 1981، لامبورگینی مجددا پروژه را به جریان انداخت و این بار از یک موتور کوچکتر در بدنه ای مشابه استفاده نمود و نام آن را لامبورگینی میلیتاریا نامبر1(LM001) نهاد. اما این اتومبیل هم چندان مورد توجه واقع نشد. کارشناسان شرکت در پی علت عدم محبوبیت این محصول گشتند و فهمیدند که سایرین با پیشرانه آویزان شده از عقب اتومبیل مشکل دارند؛ بنابراین نه تنها جایگاه موتور را به جلو انتقال دادند، بلکه پیشرانه یکی از معروف‌ترین اتومبیلهای محبوب آن دوره یعنی گونه V-12 با حجم 5.2 لیتر، به کار رفته در لامبورگینی کانتاش را با نمونه قبلی جایگزین نمودند. هدف از تولید این اتومبیل در بدو امر، استفاده به عنوان یک وسیله نقلیه نظامی بود اما زمانی که مسئولین دست اندرکار به عدم تناسب پیشرانه مذکور با شرایط جنگی پی بردند، نسخه شهری آن را روانه بازار نمودند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
نسخه غیر نظامی به کابین مملو از چرم ایتالیایی، کفپوش ضخیم، شیشه های برقی، استریو سقفی، سیستم تهویه و یک دست تایر مخصوص پیرلی، مجهز شده بود. اگر به قدرت بیشتر نیاز دارید، بهتر است بدانید یک نسخه فوق داغ از این اتومبیل موسوم به L804 وجود دارد که از پیشرانه 7.2 لیتری وی12 استفاده شده در قایق های پرقدرت درجه یک، بهره‌مند شده است.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
با وجود ابعاد بزرگ اتاق، فضای داخل کابین این اتومبیل به طرز مضحکی فشرده به نظر می‌رسد. در هر چهار گوشه یک صندلی وجود دارد و تونل عریض و طویل سامانه انتقال قدرت تعبیه شده مابین صندلی‌ها، فضای بسیاری را اشغال نموده است. راننده بایستی با فرمان غیرقابل تنظیم این لامبورگینی کنار بیاید و مجموعه‌ای از دکمه‌های رنگی سیستم انتقال نیرو به همراه اهرم های تعبیه شده سامانه چهارچرخ محرک در کنار پای سمت راست راننده، شما را نسبت به تغییر وضعیت سیستم انتقال نیرو از دو به چهارچرخ محرک و بالعکس تشویق می‌نمایند اما به دلیل آنکه به جهت قفل نمودن چرخ‌های جلو نیاز به آچار شلاقی بود، از خیر آن گذشتیم و به صورت دیفرانسیل عقب به رانندگی با LM002 پرداختیم.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
استارت زدن پیشرانه V-12 مصادف می‌شود با بلند شدن صدایی مضحک، زمخت و خشن از اگزوز اتومبیل. گوش‌ها می‌گویند کانتاش اما چشمها جور دیگر می‌بینند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
چیزی در حدود 380 پوند پول را میتوان از طریق باک 290 لیتری این اتومبیل، به راحتی و در طی چند دقیقه سوزاند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
عملکرد مجموعه فرمان دقیق نیست و اصطلاحا گیج می‌زند، اهرم تعویض دنده هم گویا متعلق به دورانی دیگر است. خودرو شاپ کلاچ سفت پایین می‌رود و عملکرد ترمزها با وجود بهره‌گیری از دیسک‌های بزرگ خنک شونده دو کالیپره در جلو و کاسه‌ای 12.3 اینچی در قسمت عقب، کاملا اسفناک توصیف می‌شود. در عوض جانمایی خودرو شاپ‌ها و موقعیت رانندگی در جایگاهی مناسب صورت پذیرفته است.

شاسی بلند لامبورگینی LM002
دریفت زدن با این اتومبیلی 35 ساله در سرعت‌های حدود 130 کیلومتربرساعت بسیار هیجان‌انگیز و دلپذیر بود اما نکته‌ای که زیاد ما را خوشحال نکرد، به خالی شدن باک 290 لیتری این اتومبیل پس از مدت زمانی نسبتا کوتاه مربوط می‌شد که واقعا نگران کننده است. لامبورگینی LM002 برخلاف هیکل بزرگش، با چابکی فراوان مسیرهای مختلف آغشته به گل را پشت سر میگذارد. این اتومبیل در آفرود عالی عمل می‌کند.

شاسی بلند لامبورگینی LM002

به هرحال هرکسی نخواهد توانست شکم این بچه غول ایتالیایی را پر کند. اگر از عهده این مورد بربیاید، دیگر مانعی بر سر راه عشق‌بازی با لامبورگینی LM002 باقی نخواهد ماند و شاید یکی از 300 دستگاه ساخته شده از این اتومبیل مهمان پارکینگ منزلش شود.

شاسی بلند لامبورگینی LM002

منبع: topgear

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..