3

سپتامبر

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و Z4، پیشرفت یا پسرفت؟

[ad_1]

سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی و غیررسمی فراوان، ب‌ام‌و رسماً از نسل سوم رودستر Z4 در گردهمایی پبل بیچ پرده‌برداری کرد. شکی نیست که طراحی بیرونی نسل جدید Z4 کاملاً متفاوت از نسل قبلی است ولی این طراحی بسیار موردبحث قرار گرفته است زیرا درحالی‌که برخی آن‌را کاملاً پسندیده و تحسین کرده‌اند، بسیاری بشدت از آن انتقاد کرده‌اند. همچنین به‌طورکلی واکنش طرفداران اصلی ب‌ام‌و نسبت به نسل جدید Z4 چندان مثبت نبوده است. بسیاری از منتقدین، طراحی Z4 جدید را الگوبرداری از فیات 124 اسپایدر دانسته‌اند و برخی نیز ارائهٔ چنین طراحی ضعیف و بی‌اصالتی را نتیجهٔ همکاری با ژاپنی‌ها دانسته‌اند. به همین دلایل، بسیاری معتقدند که نسل جدید Z4 هیچ‌یک از امضاهای همیشگی ب‌ام‌و را نداشته و هرگز باواریایی اصیلی نیست. با توجه به این حواشی، تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب طراحی نسل جدید Z4 را با نسل قبلی آن مقایسه کرده و قضاوت در رابطه با آن‌را بر عهدهٔ شما بگذاریم.

نمای جلویی

در این قسمت به‌غیراز جلوپنجرهٔ کلیوی شکل و نشان ب‌ام‌و، دو نسل Z4 هیچ وجه اشتراک دیگری ندارند. در دماغهٔ نسل جدید، ورودی‌های هوای بزرگ‌تری در گوشه‌های سپر به همراه جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ قابل‌توجهی دیده می‌شود. Z4 جدید همچنین از دماغهٔ پف‌کرده و گِردتری برخوردار است که این امر موجب شده جلوپنجرهٔ در مکان پایین‌تری قرار گیرد. فرم چندضلعی چراغ‌های نسل سوم Z4 نیز عنصر ظاهری جدیدی برای ب‌ام‌و محسوب می‌شوند درحالی‌که نقوش ظریف‌تر روی کاپوت هم جایگزین نقش مثلثی نسل قبلی شده‌اند.

سه‌رخ جلو

طراحان ب‌ام‌و در نسل جدید Z4 خروجی هوایی را به پشت چرخ‌های جلو اضافه کرده‌اند. این خروجی‌ها علاوه بر اینکه نمای اسپرتی به اتومبیل بخشیده‌اند، هوای گرم ترمزها را هم خارج کرده و آن‌ها را خنک نگه می‌دارند. علاوه بر این، خطوط جانبی Z4 جدید به سمت بالا حرکت کرده و بیننده را به سمت عقب اتومبیل می‌کشند درحالی‌که در نسل قبلی دقیقاً برعکس بوده و خطوط جانبی به سمت پایین حرکت کرده‌اند.

پروفیل جانبی

هردو نسل ب‌ام‌و Z4 با دماغهٔ کشیده و صندوق بار کوتاه، استایل سنتی یک رودستر را به نمایش گذاشته و از این لحاظ باهم اشتراک دارند. هردو نسل همچنین از یک اسپویلر یکپارچه با درب صندوق بار نیز برخوردارند؛ اما علیرغم این شباهت‌ها، استایل کلی دو اتومبیل در بخش پروفیل جانبی کاملاً باهم متفاوت است. نسل قبلی از خطوط خمیده و نرمی استفاده کرده که استایل یک ب‌ام‌و کلاسیک و اصیل را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که در پروفیل جانبی نسل جدید، خطوط و اشکال زاویه‌داری کار شده که هرچند نمایی مدرن و مربوط به آینده به اتومبیل بخشیده‌اند اما آن‌را از اصالت یک ب‌ام‌و دور کرده‌اند.

نمای عقبی

و نهایتاً نمای عقبی نشان می‌دهد که نسل جدید Z4 چقدر نسبت به قبل تغییر کرده است. در نسل جدید، چراغ‌های باریک‌تر و کشیده‌تر، نمای ظریف‌تری ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، در خروجی هوا هم در طرفین سپر عقب، یعنی پشت گلگیرهای عقب تعبیه شده‌اند که البته به نظر نمی‌رسد کاربردی باشند؛ و در آخر در این نما سر اگزوزهای کرومی هم جایگزین نمونه‌های دایره‌ای نسل قبلی شده‌اند.

داخل

کابین نسل قبلی Z4 که در سال 2009 طراحی شده و در سال 2013 مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است، تغییرات بزرگی را نسبت به طراحی‌های داخلی ب‌ام‌و در دههٔ گذشته نشان می‌دهد. بااین‌حال کابین نسل قبلی Z4 در حال حاضر کاملاً کهنه شده است که از نشانه‌های بارز این کهنگی می‌توان به صفحه آمپر آنالوگ و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کوچکی که از بالای کنسول میانی بیرون آمده اشاره کرد. کابین Z4 جدید اما با برخورداری از صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در کنار آن قرار گرفته، کاملاً مدرن و امروزی است. در زیر این نمایشگر نیز یک صفحه‌نمایش کوچک برای نشان دادن اطلاعات سیستم تهویه تعبیه شده است.

 

منبع: Motor1

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..