4

مارس

معرفی نسخهٔ تمام الکتریکی هیوندای کُنا




هیوندای همان‌طور که وعده داده بود، نسخهٔ تمام الکتریکی کراس‌اوور ساب‌کامپکت خود یعنی کُنا را معرفی نمود. این اولین کراس‌اوور ساب‌کامپکت الکتریکی است که در اروپا عرضه خواهد شد. کُنا الکتریکی در دو نسخهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود. مدل پایه از یک موتور الکتریکی با 135 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که از یک پکیج باطری 39 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و می‌تواند تا 300 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. نسخهٔ دوربرد اما به یک موتور الکتریکی با 204 اسب بخار قدرت به همراه یک پکیج باطری 64 کیلووات ساعتی مجهز است که بُردی 470 کیلومتری را برای آن فراهم می‌کند.

نسخهٔ پایهٔ کُنا الکتریکی برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند به 9.3 ثانیه زمان احتیاج دارد درحالی‌که نسخهٔ دوربُرد این کار را ظرف 7.6 ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت هردو نسخه اما برابر با 167 کیلومتر در ساعت است. هیوندای برای کُنا الکتریکی سیستم بازیابی انرژی ترمزها را هم در نظر گرفته که راننده می‌تواند قدرت این سیستم را از طریق خودرو شاپ‌های پشت غربیلک فرمان تنظیم کند. برای شارژ کامل باطری‌های نسخهٔ پایه با استفاده از شارژرهای استاندارد خانگی به حدود 6 ساعت زمان نیاز است درحالی‌که این زمان برای باطری‌های مدل دوربرد به بیش از 9 ساعت می‌رسد.

اما به گفتهٔ هیوندای، با استفاده از شارژرهای سریع 100 کیلووات ساعتی، 80 درصد از باطری‌های هر دو نسخه ظرف تنها 54 دقیقه شارژ می‌شود. علاوه بر این، هیوندای اضافه کرده است که پلت‌فرم کُنا به‌گونه‌ای طراحی شده که تعبیهٔ پکیج باطری‌ها در آن هیچ‌گونه تأثیر منفی در فضای کابین نداشته باشد؛ اما فضای صندوق بار کُنا کاهش داشته و از 544 لیتر در نسخهٔ معمولی، به 373 لیتر در نسخهٔ الکتریکی رسیده است.

در داخل اتومبیل، یک صفحه آمپر تمام دیجیتال از طریق یک نمایشگر هفت اینچی وضوح‌بالا ارائه شده درحالی‌که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی اتومبیل نیز طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های اتصالی همچون کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل را ارائه می‌کند. برای کنا الکتریکی همچنین یک کنسول مرکزی ویژه طراحی شده که دکمه‌های کنترل اتومبیل روی آن قرار گرفته و در زیر آن نیز فضایی برای قرار دادن اشیاء در نظر گرفته شده است.

یکی از آپشن‌های قابل‌توجه کنا الکتریکی صندلی‌های برقی هشت جهتهٔ جلوی آن است که به گرم‌کن و تهویه هم مجهز هستند. علاوه بر این، پشتی صندلی راننده نیز به‌صورت برقی در دو جهت اضافی تنظیم می‌شود تا راننده بتواند به موقعیت ایده‌آل خود در پشت فرمان دست پیدا کند. طیف سیستم‌های کمک‌رانندهٔ این کراس‌اوور الکتریکی کره‌ای نیز قابل‌توجه بوده و شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و… می‌شود.

طراحی ظاهری کُنا الکتریکی اما تا حد زیادی با نسخهٔ معمولی یکسان است ولی تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته تا از نمونه‌های درون‌سوز متمایز گردد. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی منحصربه‌فرد و جلوپنجرهٔ مسدود اشاره کرد. هیوندای همچنین در ورودی‌های هوای درون سپر جلو نیز اصلاحاتی را انجام داده تا آئرودینامیک‌تر شده و آشفتگی‌های هوای اطراف گلگیرها کاهش یابد. کُنا الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه ژنو به نمایش عمومی درخواهد آمد.

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..