28

آوریل

معرفی محورهای پورتال: راهی برای عبور از موانع بزرگ


محورهای پورتال یا دروازه‌ای نه‌تنها باعث افزایش ارتفاع اتومبیل می‌شوند بلکه باعث افزایش کارایی و قابلیت اطمینان آفرودرها نیز می‌گردند. در اینجا می‌گوییم که چرا بعضی از سرسخت‌ترین آفرودرهای دنیا از این وسیله استفاده می‌کنند.


استفاده از محورهای پورتال عمل شایعی نیست. البته  بعضی از اتومبیلهایی که بیشتر عمرشان را روی جاده سپری می‌کنند برای فخرفروشی به این وسیله مجهز می‌شوند اما بیشترین استفاده از این وسیله در وسایل نظامی، کشاورزی و ساختمانی است. (البته به‌جز ایران)
بیشترین موارد استفاده از محورهای پرتال در تراکتورها و لودرها است همچنین  هاموی های ارتش آمریکا نیز بدان مجهزند. این محورها برای اتومبیلهایی مناسب است که طبیعت آن‌ها عبور از مکان‌های دور از دسترس با موانع سخت و دارای لاستیک‌های بزرگ است. محورهای  پرتال راهی بسیار خوب برای انجام تمام این کارها است به همین دلیل بعضی از افراد حرفه‌ای در آفرود از این وسیله استفاده می‌کنند.

محورهای پرتال چگونه کار می‌کنند

محورهای استانداردی که در SUV  یا یک وانت یافت می‌شوند مستقیماً به وسط چرخ  متصل شده و چرخ را می‌چرخانند این سیستم برای اکثر اتومبیلها کارآمد است اما در اتومبیلهایی که با لاستیک‌های بزرگ و با حداکثر کارایی استفاده می‌شوند می‌تواند فشار زیادی را به محور و پلوسها تحمیل کند.


در نظر بگیرید اگر شما اتومبیل چهارچرخ محرکی با لاستیک‌های بزرگ (۳۵ اینچ یا بزرگ‌تر) در اختیار داشته باشید موتور را هم تقویت کرده باشید و بخواهید در مسیری کوتاه و دشوار رانندگی کنید حدود ۲۰۰۰ درصد فشار بیشتری نسبت به زمانی که درون جاده رانندگی می‌کنید به محورها فشار وارد خواهید کرد. البته این را می‌توان با تقویت محور و پلوس ها حل کرد اما پس از حد معینی این کار غیرممکن می‌گردد. محدودیتی برای سخت‌افزارها وجود دارد آن‌ها تا حدی می‌توانند بزرگ و سنگین باشند و در مقابل آن‌ها باید به‌اندازه‌ای بزرگ باشند تا بتوانند به‌طور منظم فشارهای وارده را تحمل کنند. برای حل این مشکل بعضی از اتومبیلهای تجاری و نظامی با محورهای پورتال عرضه می‌گردند.


برخلاف محورهای معمول، محورهای پرتال بالاتر از مرکز چرخ قرار دارند. اتصال این نوع محور با چرخ از طریق محفظه‌ای است که شامل چرخ‌دنده‌های کاهنده می‌شود.چرخ‌دنده‌های کوچکی که توسط محور دیفرانسیل به چرخش درمی‌آیند چرخ‌دنده بزرگ‌تری را که به چرخ متصل است می‌گردانند. به این صورت گشتاور خروجی محور می‌تواند تا حدود ۲۰۰ درصد افزایش یابد درحالی‌که فشار و روی محور  نسبتاً کم باقی می‌ماند.

عبور بهتر از موانع

یکی دیگر از مزایای این محور درواقع افزایش قابل‌توجه قابلیت عبور از موانع دشوار است.همان‌طور که می‌توانید تصور کنید داشتن محوری بالای مرکز چرخ به این معنی است که هوای بیشتری بین زمین و زیر وسیله نقلیه  شما وجود دارد.درواقع معمولاً مرکز چرخ حدود ۱۰۰ میلی‌متر (گاهی اوقات تا ۱۵۰ میلی‌متر) پایین‌تر از هوزینگ دیفرانسیل قرار دارد و این مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. هوزینگ دیفرانسیل اتومبیلیی بافاصله ۲۵۰ میلی‌متری  از سطح زمین (فاصله‌ای که اتومبیل بدون برخورد محور به سطح زمین می‌تواند از آن عبور کند) بعد از نصب این نوع محور فاصله‌ای حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر از سطح زمین خواهد داشت.


به خاطر وجود چرخ‌دنده‌های کاهنده‌ای که در این سیستم استفاده می‌شوند می‌توان از دیفرانسیل‌ها، پلوس ها و محورهای کوچک‌تر و سبک‌تر  استفاده کرد که همین باعث افزایش کارایی در سفرهای آفرود می‌گردد. به خاطر وزن سبک‌تر اتومبیل واکنش‌های بهتری از خود نشان می‌دهد و به خاطر نبود هوزینگ دیفرانسیل بزرگ، گیر نکردن هوزینگ  به سطح مسیر می‌تواند مزیت بزرگی باشد. برای مثال اگر هوزینگ دیفرانسیل یک هاموی را ببینید از کوچکی آن تعجب خواهید کرد زیرا اصلاً شبیه دیفرانسیل یک اتومبیل بیابان‌گرد نیست اما به خاطر وجود محورهای پرتال این اتومبیل هیچ نیازی به دیفرانسیل بزرگ ندارد.

مزایای دیگر

افزایش  قابلیت عبور از موانع احتمالاً دلیل اصلی انتخاب این نوع محور توسط آفرودرهای حرفه‌ای است. دلیل دوم محکم‌تر بودن آن است. اگر شما با یک آفرود با تجهیزات معمول بخواهید از مسیری با درجه سختی ۵ (سخت‌ترین نوع مسیر در آفرود) عبور کنید احتمال خراب شدن  اتومبیلتان بسیار زیاد است اما اگر از محورهای پورتال استفاده کرده باشید این احتمال بسیار کمتر می‌شود.


استفاده از این محور مزایای دیگری نیز دارد همان‌طور که احتمالاً می‌دانید در وسایل نقلیه‌ای مانند یونیماگ و G63 AMG 6×6  سیستم کنترل مرکزی فشار باد لاستیک به‌صورت استاندارد نصب‌شده است که در انواع دارای محورهای معمولی امکان نصب این سیستم وجود ندارد.


برای وسایل نقلیه‌ای که در ارتش و صنایعی همچون جنگلداری یا ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند تنظیم فشار لاستیک‌ها  از داخل اتومبیل مزیت بزرگی محسوب می‌شود. ترمزهای قوی نیز یکی دیگر از مزایای محورهای پرتال است زیرا گیربکسی که بین دیفرانسیل و چرخ قرار دارد باعث افزایش قدرت ترمز گیری می‌شود. با استفاده از یک گیربکس 2:1  در محور پرتال همچون استفاده از دیسک ترمز ای با قطر دو برابر دیسک ترمز فعلی است. همچنین با استفاده از محور پورتال ترمزهای شما بیشتر از گردوغبار محافظت می‌شود که همین باعث افزایش قابلیت‌های آن می‌گردد.

آیا می‌توانم از آن‌ها استفاده کنم؟

محورهای پورتال  به‌صورت افترمارکت قابل‌نصب  هستند؛ اما این کار هزینه بسیاری در بردارد. به‌عنوان یک گزینه‌ی ارزان‌تر محورهای پورتالی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را روی دیفرانسیل اتومبیل نصب کرد و درواقع دیفرانسیل معمولی اتومبیل را به انواع پورتال ارتقا می‌دهد. اما متأسفانه این نوع  محور در ایران موجود نیست بنابراین کسی که بخواهد از این نوع دیفرانسیل روی اتومبیل خود استفاده کنند باید خود آن را بسازد یا باید از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آن را خریداری نماید.

منبع: leisurewheels

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..