30

جولای

معرفی سبک‌ترین و سنگین‌ترین اتومبیلهای بازار آمریکا!


سبک‌وزن بودن همیشه به معنی اسپورت بودن نیست و وزن بالا نیز ضرورتاً تضمینی بر استحکام و سرسخت بودن نیست…

آمریکایی‌ها بخاطر خرید اتومبیلهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر شناخته می‌شوند و همواره گفته‌اند که هرچه بزرگ‌تر بهتر!

این موضوع غیرقابل اثبات نیست اما به معنی عدم انتخاب اتومبیلهای سبک‌وزن هم نیست. سبک‌وزن‌ترین اتومبیلهای جدید سال 2018 که در آمریکا فروخته می‌شوند وزن کمتری در مقایسه با تویوتا ترسل 1998 دارند. در طرف دیگر اتومبیلهایی حضور دارند که همچنان عبارت هرچه بزرگ‌تر بهتر را به بهترین وجه ممکن نشان می‌دهند.

در ادامه شما را با سبک‌ترین و سنگین‌ترین اتومبیلهای بازار آمریکا آشنا می‌کنیم. در هر مورد از اطلاعات وزن خالص منتشر شده توسط اتومبیلسازان استفاده شده است.

  • هوندا فیت (1146 کیلوگرم)

هوندا فیت
با وزن 1146 کیلوگرمی، هوندا فیت دهمین اتومبیلی سبک‌وزن جدید در بازار آمریکاست. این اتومبیل نشان می‌دهد که اتومبیلها در طی چند دهه اخیر چگونه سنگین شده‌اند. در سال 1998 نسخه پایه هاچبک هوندا سیویک تقریباً ابعادی مشابه با فیت داشت اما این اتومبیل امروزه در جایگاهی پایین‌تر از سیویک می‌باشد. البته خنثی کننده این قضیه ایمن‌تر و پیشرفته شدن اتومبیلهای مدرن می‌باشد.

فورد فیستا که یکی از نزدیک‌ترین رقبای فیت در آمریکاست وزن 1169 کیلوگرمی در نسخه دستی دارد.

  • فیات 500 (1137 کیلوگرم)

2018 Fiat 500c
سبک‌ترین نسخه فیات 500 وزن 1137 کیلویی دارد که باعث می‌شود وزن آن کمتر از حد متوسط اتومبیلهای جدید آمریکا باشد. نسخه آبارث این اتومبیل وزن 1139 کیلویی داشته که دلیل آن پیشرانه سنگین‌تر و تجهیزات بیشتر می‌باشد. البته همه‌ی مدل‌های 500 سبک نیستند. مدل تمام الکتریکی 500e که بخاطر همخوانی با قوانین کالیفرنیا ساخته شده 1364 کیلوگرم وزن دارد.

  • هیوندای اکسنت (1092 کیلوگرم)

هیوندای اکسنت
این اتومبیل یکی از معدود نمونه‌هایی است که صرف‌نظر از تریم انتخابی وزن 1092 کیلوگرمی دارد. البته زمانی که گیربکس اتوماتیک انتخاب شود وزن اتومبیل به 1217 کیلوگرم می‌رسد که باعث می‌شود اکسنت سنگین‌تر از فورد فیستا، تویوتا پریوس C هیبریدی و حتی مینی هاردتاپ باشد.

  • آلفارومئو 4C (1087 کیلوگرم)

آلفارومئو 4C
محصول اسپورت آلفارومئو بخاطر اینکه فاقد فرمان هیدرولیک است شناخته می‌شود. احتمالاً این کار به خاطر وزن پایین نسخه کوپه و استفاده گسترده از فیبر کربن در ساختار 4C صورت گرفته است. وزن کم اتومبیل همچنین باعث شده 4C یکی از هیجان‌انگیزترین سواری‌ها را داشته باشد.

نسخه روباز این اتومبیل وزن 1130 کیلوگرمی دارد.

  • نیسان ورسا (1075 کیلوگرم)

نیسان ورسا
نیسان ورسا بسیار بزرگ‌تر از دیگر اتومبیلهای لیست است. ورسا با قیمت 12110 دلاری هم یکی از ارزان‌ترین اتومبیلهای بازار آمریکا می‌باشد. تجهیزات استاندارد این اتومبیل تنها به مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و پوشش پارچه‌ای محدود شده است. ورسا نوت نیز وزن 1118 کیلوگرمی دارد.

  • اسمارت فورتو الکتریک درایو (1060 کیلوگرم)

اسمارت فورتو الکتریک درایو
نسخه بنزینی اسمارت فورتو با وزن بسیار کم 932 هم در لیست حضور دارد اما این اتومبیل دیگر وارد بازار آمریکا نمی‌شود و اسمارت نسخه تمام الکتریکی را ارائه می‌کند. این اتومبیل با وزن 1060 کیلویی یکی از سبک‌ترین اتومبیلهای جدید بازار آمریکا بوده اما نسخه کابریو کمی سنگین‌تر بوده و 1083 کیلوگرم وزن دارد.

  • مزدا MX-5 میاتا (1052 کیلوگرم)

مزدا MX-5 میاتا
اکثر اتومبیلهای حاضر در این لیست از نوع پایه و ارزان‌قیمت هستند که بخاطر ابعاد کم و فقدان تجهیزات زیاد وزن کمتری دارند اما مزدا MX-5 یک استثناست. این رودستر مشهور تنها 1052 کیلو وزن داشته و شایان ذکر است که نسخه اولیه سال 1989 آن 992 کیلوگرم وزن داشته و عدم تغییر چشمگیر وزن این اتومبیل در طول این سال‌ها کاملاً قابل‌توجه می‌باشد.

نسخه ایتالیایی مزدا یعنی فیات 124 اسپایدر 1107 کیلوگرم وزن دارد زیرا طویل‌تر بوده و از پیشرانه توربو استفاده می‌کند. همچنین متریال سرکوب‌کننده صدای بیشتری در 124 اسپایدر بکار رفته است.

  • تویوتا یاریس (1052 کیلوگرم)


سبک‌ترین نسخه یاریس 1052 کیلو وزن داشته و به‌صورت استاندارد با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. مشتریانی که نسخه اتوماتیک را می‌خواهند باید گیربکس 4 سرعته از مد افتاده را انتخاب کنند. یاریس iA سدان نیز خیلی با مدل هاچبک فاصله نداشته و در صورت تجهیز به گیربکس 5 سرعته دستی وزن 1081 کیلوگرمی دارد.

  • شورولت اسپارک (1030 کیلوگرم)

شورولت اسپارک
اسپارک با وزن 1030 کیلویی دومین اتومبیلی جدید و سبک بازار آمریکاست. این اتومبیل در مقایسه با پسرعموی اروپایی خود یعنی اوپل کارل 941 کیلویی کمی سنگین است. تفاوت وزن دو اتومبیل بخاطر پیشرانه 1.4 لیتری بزرگ‌تر و سنگین‌تر اسپارک و تجهیزات بیشتر است. کارل تنها از پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری استفاده می‌کند.

  • میتسوبیشی میراژ (917 کیلوگرم)

2018 Mitsubishi Mirage
سبک‌ترین اتومبیلی جدید بازار آمریکا یک محصول اسپورت کوپه یا کانورتیبل کوچک نیست. این اتومبیل میتسوبیشی میراژ است که از جمله ارزان‌ترین و کوچک‌ترین اتومبیلهای بازار محسوب می‌شود. وزن اتومبیل در صورت سفارش گیربکس CVT به 942 کیلوگرم می‌رسد. همچنین مدل مجهزتر GT بخاطر تجهیزات بیشتر وزن 967 کیلوگرمی دارد.

در ادامه شما را با سنگین‌وزن‌ترین اتومبیلهای جدید بازار آمریکا هم آشنا می‌کنیم. البته ما پیکاپ تراک هایی همچون فورد F-150 و ون‌هایی همچون مرسدس بنز اسپرینتر را در لیست نیاورده‌ایم. شایان ذکر است سنگین‌ترین اتومبیلی آمریکا وزنی حدود سه برابر میتسوبیشی میراژ دارد.

  • مرسدس-مایباخ S560 4Matic (2273 کیلوگرم)

مرسدس-مایباخ S560 4Matic
این مرسدس-مایباخ لوکس حدود 180 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه استاندارد است. طبیعی است که تجهیزات و اشرافیت بیشتر باعث افزایش وزن مایباخ شده‌اند. خریدارانی که خواهان خرید اتومبیلیی 2273 کیلویی هستند چندین گزینه دیگر را نیز می‌توانند در نظر بگیرند. ولوو XC90 در نسخه پلاگین هیبریدی خود وزن تقریباً مشابه با S560 دارد. همچنین سبک‌ترین نسخه رنجروور به همراه جیپ گرند چروکی نیز سنگینی مشابهی با مایباخ دارند.

  • تسلا مدل X (2412 کیلوگرم)

تسلا مدل X
اتومبیلهای الکتریکی سنگین‌تر از مدل‌های بنزینی قابل‌مقایسه بوده و در این میان شاسی بلندهای الکتریکی کاملاً سنگین‌وزن نشان می‌دهند. البته این موضوع تعجب‌برانگیز نیست. تسلا مدل X 75D وزن 2412 کیلویی داشته درحالی‌که مدل‌های 100D و P100D به ترتیب 2464 و 2514 کیلو وزن دارند. بد نیست بدانید تسلا مدل S P100D از قوای محرکه مشابهی استفاده می‌کند اما وزن آن زیر 2272 کیلو است.

  • مرسدس بنز GLS (2425 کیلوگرم)

مرسدس بنز GLS
حتی نسخه پایه این شاسی‌بلند نیز در لیست سنگین‌وزن‌ترین اتومبیلهای بازار آمریکا جای می‌گیرد. با افزودن یک جفت سیلندر دیگر به زیر کاپوت شاهد وزن 2535 کیلویی مدل GLS 550 خواهید بود. مدل AMG که قدرت 577 اسبی دارد کاملاً سنگین بوده و وزن آن به 2615 کیلوگرم می‌رسد.

  • فورد اکسپدیشن (2470 کیلوگرم)

فورد اکسپدیشن
استفاده از آلومینیوم باعث شده وزن اکسپدیشن از این میزان بالاتر نرود. مدل فعلی در حالت کوتاه‌تر بدنه وزن 2470 کیلویی دارد. لینکلن نویگیتور نیز بر پایه این اتومبیل ساخته شده و دارای تجهیزات اضافی خاص محصولات لوکس است. وزن مدل کوتاه‌تر نویگیتور به 2584 کیلوگرم می‌رسد درحالی‌که وزن مدل طویل‌تر 2694 کیلو است.

فورد همیشه درباره کاهش وزن محصولات خود نگران نبوده است. برای مثال مدل Excursion که نسخه طویل‌تر نسل قبلی اکسپدیشن بوده وزنی بالاتر از 3455 کیلوگرم هم داشته است. این اتومبیل بین سال‌های 1999 تا 2005 تولید شده است.

  • رولزرویس فانتوم (2665 کیلوگرم)


اشرافیت با هزینه همراه است و یکی از هزینه‌ها وزن بالاست. اگرچه فانتوم از فریم فضایی آلومینیومی استفاده می‌کند اما وزن قابل‌توجه 2565 کیلویی دارد. خریدارانی که به دنبال نسخه طویل‌تر هستند باید با وزن 2611 کیلوگرمی آن کنار بیایند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت فانتوم برابر با 12 ثانیه است که بد نیست.

شایان ذکر است دیگر برادران این اتومبیل یعنی گوست و کولینان وزن‌های 2475 و 2727 کیلوگرمی دارند.

  • اینفینیتی QX80 (2580 کیلوگرم)

اینفینیتی QX80
این شاسی‌بلند یکی از سنتی‌ترین شاسی بلندهای بازار بوده و از ساختار امتحان پس داده‌ی بدنه روی فریم سود می‌برد. QX80 اتومبیلیی مناسب برای یدک کشی و آفرود بوده اما از نظر وزن و مصرف سوخت وضعیت خوبی ندارد. نیسان آرمادا که در بسیاری از بازارهای خارج آمریکا با نام پاترول شناخته می‌شود کمی سبک‌تر از اینفینیتی است.

  • تویوتا سکویا (2605 کیلوگرم)

تویوتا سکویا
شاسی‌بلند سه ردیفه این اتومبیلساز که اکثراً موردپسند آمریکایی‌ها می‌باشد وزن 2605 کیلویی داشته و در نسخه چهار چرخ محرک وزن آن به 2720 کیلوگرم می‌رسد. نام این اتومبیل هرچه باشد از درختان غول‌پیکر و بلند سکویا گرفته شده است. سکویا هم از ساختار بدنه روی فریم سود برده و پیشرانه 8 سیلندر 5.7 لیتری آن با توندرا مشترک است.

  • کادیلاک اسکالید ESV (2650 کیلوگرم)

کادیلاک اسکالید ESV
نسخه تک دیفرانسیل این شاسی‌بلند وزن 2650 کیلوگرمی داشته درحالی‌که نسخه چهار چرخ محرک با وزن 2767 کیلویی سنگین‌تر است. اسکالید یکی از سنگین‌ترین اتومبیلهای آمریکا بوده اما در عوض فضای بار بسیار زیاد را ارائه می‌کند.

پلتفرم این اتومبیل با شورولت سابربن و جی ام سی یوکان XL مشترک می‌باشد. این دو اتومبیل به ترتیب 2539 و 2550 کیلوگرم وزن دارند. مدل کوچک‌تر اسکالید که در تصویر مشاهده می‌کند وزن 2535 کیلویی دارد.

  • بنتلی مولسان (2717 کیلوگرم)

بنتلی مولسان
مولسان با فاصله زیاد از کابوس هم‌وطن خود یعنی فانتوم سنگین‌تر است. این اتومبیل از پیشرانه 8 سیلندر 6.75 لیتری سود برده و از نظر شتاب و سرعت بر فانتوم پیشی می‌گیرد.

شاسی‌بلند لوکس بنتلی یعنی بنتایگا 2393 کیلوگرم وزن داشته و سبک‌تر از مولسان است.

  • لکسس LX (2727 کیلوگرم)

لکسس LX
مولسان با وجود هیبت قابل‌توجه خود سنگین‌ترین اتومبیلی آمریکا نیست. سنگین‌ترین اتومبیلی آمریکا لکسس LX است که حاصل تکامل تویوتا لندکروزر بوده و ویژگی‌های لوکس بیشتری دارد. لکسس نگفته جلوپنجره بزرگ این اتومبیل چه میزان از وزن اتومبیل را به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است تویوتا لندکروزر 2643 کیلوگرم وزن دارد.

  • نمونه‌های قابل‌ذکر دیگر

مرسدس بنز مشخصات کامل نسخه آمریکایی G کلاس جدید را هنوز اعلام نکرده اما حدس می‌زنیم وزن آن حدود 2500 کیلوگرم باشد. اگر این‌گونه باشد نسل جدید این شاسی‌بلند حدود 110 کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی باشد. مرسدس اخیراً فروش یکی از سنگین‌ترین اتومبیلهای مسافری آمریکا یعنی G550 4×4 را با وزن 3102 کیلوگرم به پایان رسانده است.

2017 Mercedes-Benz G550 4x42
اتومبیلهای زیادی هستند که در محدوده وزن 2 تن قرار می‌گیرند. این لیست شامل اتومبیلهایی همچون آئودی A8، استون مارتین رپید و بوگاتی شیرون می‌باشد.

  • اما درباره‌ی پیکاپ ها اوضاع چگونه است؟

فورد سری F که پرفروش‌ترین اتومبیلی بازار آمریکاست آن‌گونه که به نظر می‌رسد سنگین نیست. این شرکت از آلومینیوم به منظور کاهش وزن مدل فعلی استفاده کرده است. F-150 در سبک‌ترین حالت خود 1850 کیلوگرم وزن دارد. سنگین‌ترین نسخه که رپتور است 2545 کیلو وزن داشته که آن‌هم به خاطر سیستم تعلیق متفاوت و برخی اجزای دیگر می‌باشد.

New 2018 Ford F-150
نسل قبلی شورولت سیلورادو 1500 وزن 2135 کیلویی داشته درحالی‌که وزن مدل دو کابین چهار چرخ محرک به 2409 کیلو می‌رسد. وزن تویوتا توندرا نیز بین 2318 تا 2582 کیلوگرم متغیر است.

منبع: autocar

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..