19

مه

معرفی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول


جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا یکی از معتبرترین جوایز در صنعت اتومبیلسازی محسوب می‌شود. برگزاری رقابت انتخاب اتومبیلی سال در اروپا از سال 1964 آغاز شد و تاکنون هرساله برگزار شده است. در ابتدای برگزاری این رقابت، 26 روزنامه‌نگار از 9 کشور مختلف به‌عنوان هیئت‌داوران، اتومبیلی سال را انتخاب می‌کردند اما هم‌اکنون تعداد اعضای هیئت‌داوران رقابت اتومبیلی سال اروپا به 60 نفر از 23 کشور مختلف رسیده است. امسال کراس‌اوور کوچک ولوو XC40 پیروز این رقابت شده و عنوان اتومبیلی سال 2018 اروپا را کسب کرده است. حال اما قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت نگاهی داشته باشیم به تمامی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا یعنی از سال 1964 تاکنون.

اتومبیلی سال 1964 اروپا

روور 2000

همان‌طور که گفته شد، رقابت‌های انتخاب اتومبیلی سال اروپا از دههٔ 60 میلادی آغاز گردید یعنی زمانی که صنعت اتومبیلسازی بریتانیا هنوز اتومبیلهای خلاقانه‌ای را تولید می‌کرد. یکی از این اتومبیلها روور 2000 بود که با غلبه بر مرسدس بنز 600 و اتومبیلی موتور عقب هیلمن ایمپ توانست عنوان اولین اتومبیلی سال اروپا را از آن خود کند.

اتومبیلی سال 1965 اروپا

آستین 1800

در سال 1965 نیز بازهم عنوان اتومبیلی سال اروپا به یک اتومبیلی بریتانیایی رسید. این اتومبیل آستین 1800 بود. ممکن است این خودرو امروزه قدیمی به نظر برسد اما در آن سال‌ها یکی از معدود اتومبیلهای دیفرانسیل جلوی بازار محسوب می‌شد. در رقابت اتومبیلی سال 1965، اتوبیانچی پریمولا و فورد موستانگ به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1966 اروپا

رنو 16

رنو تاکنون شش بار موفق به کسب عنوان اتومبیلی سال اروپا شده و پس از فیات دومین اتومبیلساز پرافتخار این رقابت محسوب می‌شود؛ اما این شرکت فرانسوی اولین پیروزی خود در رقابت اتومبیلی سال اروپا را در سال 1966 با مدل 16 به دست آورد که انتخاب کاملاً درستی بود زیرا رنو 16 هاچ‌بک بسیار مدرنی به شمار می‌رفت. در جایگاه‌های بعدی نیز رولزرویس سیلور شادو و اولدزمبیل تورنادو قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1967 اروپا

فیات 124

فیات با 9 عنوان پیروزی در رقابت‌های اتومبیلی سال اروپا، رکورد بیشترین پیروزی را در اختیار دارد. کسب این افتخارات در سال 1967 با مدل 124 آغاز شد که در شوروی با نام لادا 2101 تولید و عرضه می‌شد. حتی بخش زیادی از DNA جعبه‌ای شکل لادا ریوا که تا چند سال پیش همچنان به تولید می‌رسید نیز به فیات 124 بازمی‌گشت. رقبای این اتومبیل در رقابت سال 1967 ب‌ام‌و 1600 و جنسن FF بودند.

اتومبیلی سال 1968 اروپا

NSU Ro 80

NSU Ro 80 نخستین اتومبیلی آلمانی به‌حساب می‌آمد که در رقابت اتومبیلی سال اروپا به پیروزی رسید. این اتومبیل به پیشرانهٔ وانکل مجهز بود و همچنین تنها اتومبیلیی با موتور وانکل محسوب می‌شود که در این رقابت‌ها به پیروزی رسیده است. در رقابت اتومبیلی سال 1968 اتومبیلهای فیات 125 و سیمکا 1100 هم به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1969 اروپا

پژو 504

504 که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، یکی از بهترین و موفق‌ترین محصولات پژو بوده و فروش بالایی را برای این شرکت به همراه داشت. یکی از موفقیت‌های این سدان فرانسوی نیز کسب عنوان اتومبیلی سال 1969 اروپا بود. در این سال ب‌ام‌و 2500 و آلفارومئو 1750 نیز دوم و سوم شدند.

اتومبیلی سال 1970 اروپا

فیات 128

فیات در سال 1970 نیز با مدل 128 در رقابت اتومبیلی سال اروپا پیروز شده و بدین ترتیب به نخستین شرکتی تبدیل شد که دو بار جایزهٔ بهترین اتومبیلی سال اروپا را کسب کرده است. در پس فیات 128 نیز اتومبیلهای اتوبیانچی A112 و رنو 12 قرار گرفته بودند.

اتومبیلی سال 1971 اروپا

سیتروئن GS

در سال 1971 سیتروئن با مدل GS برای اولین بار موفق به دریافت جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا شد. در آن سال فولکس‌واگن K70 هم در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که در رتبهٔ سوم رقابت اتومبیلی سال 1971 اروپا محصول دیگری از سیتروئن یعنی SM قرار گرفته بود.

اتومبیلی سال 1972 اروپا

فیات 127

و بازهم فیات. دو سال بعد از کسب عنوان اتومبیلی سال اروپا توسط مدل 128، فیات برای سومین بار با مدل 127 موفق به دریافت این جایزه شد. این موضوع نشان می‌دهد که فیات در آن سال‌ها چه اتومبیلهای مدرن و خوبی تولید می‌کرده است. در رتبه‌های بعدی رقابت سال 1972 نیز رنو 15 و مرسدس بنز 350SL قرار گرفته بودند.

اتومبیلی سال 1973 اروپا

آئودی 80

سرانجام در سال 1973 آلمان‌ها برای دومین بار با آئودی 80 در رقابت اتومبیلی سال اروپا به پیروزی رسیدند. آئودی 80 با اختلاف تنها پنج امتیاز بیشتر از رنو 5 در جایگاه نخست قرار گرفت درحالی‌که پس از رنو 5 نیز آلفارومئو آلفتا موفق به کسب مقام سوم شد.

اتومبیلی سال 1974 اروپا

مرسدس بنز S کلاس

موضوع عجیبی است که درست در آغاز بحران نفتی دههٔ 70 یک سدان لوکس به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا انتخاب شده است. این خودرو مرسدس بنز S کلاس بود و تا به امروز تنها پیروزی مرسدس در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. پس از مرسدس بنز آلمان‌ها، مقام دوم در آن سال به فیات X1 و مقام سوم هم به هوندا سیویک رسید.

اتومبیلی سال 1975 اروپا

سیتروئن CX

با توجه به معرفی نسل اول فولکس‌واگن گلف در سال 1974، ممکن است انتظار داشته باشید این هاچ‌بک آلمانی به‌عنوان اتومبیلی سال 1975 انتخاب شده باشد اما در هیئت‌داوران اتومبیلی سال اروپا فقط روزنامه‌نگاران آلمانی حضور نداشته‌اند و به همین دلیل در سال 1975 سیتروئن CX به‌عنوان اتومبیلی سال انتخاب شد درحالی‌که گلف در جایگاه دوم قرار گرفته و مقام سوم هم به آئودی 50 رسید.

اتومبیلی سال 1976 اروپا

سیمکا 1307

ممکن است امروزه نامی از شرکت سیمکا نشنیده باشید. این یک اتومبیلساز فرانسوی بود که در سال 1979 به زیرمجموعهٔ پژو تبدیل شد اما پیش از آن در سال 1976 توانست عنوان اتومبیلی سال اروپا را با سری 1307 خود کسب کند. پس از سیمکا نیز ب‌ام‌و سری 3 و رنو 30 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1977 اروپا

روور 3500

در سال 1977 یعنی 13 سال پس‌ازاینکه روور اولین جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا را از آن خود کرده بود، با جانشین مدل 2200 یعنی مدل جدید 3500 برای دومین بار به جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا دست پیدا کرد. روور 3500 بیشتر به خاطر طراحی جذاب و پیشرانهٔ V8 خود این جایزه را کسب نمود. این آخرین پیروزی یک اتومبیلی بریتانیایی در رقابت اتومبیلی سال اروپا محسوب می‌شد. در رتبه‌های بعدی این سال هم آئودی 100 و فورد فی‌یستا قرار گرفته بودند.

اتومبیلی سال 1978 اروپا

پورشه 928

چهل سال پیش، پورشه 928 اولین اتومبیلی اسپرتی بود که موفق به کسب جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا شد. همچنین این تنها پیروزی پورشه در کل تاریخ این رقابت‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. رقبای 928 در سال 1978 نیز ب‌ام‌و سری 7 و فورد گرانادا بودند که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1979 اروپا

سیمکا هورایزون

شرکت فرانسوی سیمکا یک‌بار دیگر در سال 1979 نیز توانست با هاچ‌بک مدرن هورایزون جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا را کسب نماید. این اتومبیل بعداً با برند تالبوت به بازار عرضه گردید. پس از هورایزون اتومبیلهای فیات ریتمو و آئودی 80 رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

اتومبیلی سال 1980 اروپا

لانچیا دلتا

در این سال نهایتاً لانچیا توانست برای اولین بار هیئت‌داوران اتومبیلی سال اروپا را تحت تأثیر قرار دهد تا مدل دلتای آن‌را به‌عنوان اتومبیلی سال انتخاب کنند. لانچیا در سال 1980 با پیروزی در برابر واکسهال آسترا (مقام دوم) و پژو 505 (مقام سوم) به جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا رسید.

اتومبیلی سال 1981 اروپا

فورد اسکورت

نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که این پیروزی را باید به‌حساب آمریکا نوشت یا بریتانیا زیرا در سال 1981 فورد اسکورت به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا انتخاب شد که توسط بخش بریتانیایی فورد توسعه پیدا کرده بود. درهرحال این خودرو با اختلافی جزئی بالاتر از فیات پاندا و آستین مترو قرار گرفت.

 

ادامه دارد…

 

 

منبع: Motor1

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..