21

مه

معرفی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت آخر


تاکنون طی دو قسمت به معرفی اتومبیلهای سال اروپا از سال 1964 پرداخته‌ایم. در قسمت قبلی تا سال 2001 پیش آمدیم و حالا امروز در سومین و آخرین قسمت از این سری مطالب به معرفی اتومبیلهای سال اروپا از سال 2002 تا امسال یعنی 2018 پرداخته و این سری مطالب را به پایان می‌رسانیم.

اتومبیلی سال 2002 اروپا

پژو 307

پژو در سال 2001 هاچ‌بک کامپکت جدید 307 را معرفی نمود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و بنابراین تعجبی نداشت که به‌عنوان اتومبیلی سال 2002 اروپا انتخاب گردد. پس‌ازاین هاچ‌بک فرانسوی هم به ترتیب رنو لاگونا و فیات استیلو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2003 اروپا

رنو مگان

آغاز قرن و بیست و یکم دوران خوبی برای برندهای فرانسوی و ایتالیایی بود به‌نحوی‌که در سال 2003 هم عنوان اتومبیلی سال اروپا به یک اتومبیلی فرانسوی یعنی رنو مگان رسید. در آن سال مزدا 6 و سیتروئن C3 هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2004 اروپا

فیات پاندا

فیات پاندا در سال 2004 جا در پای اسلاف پرافتخار خود گذاشته و موفق به دریافت جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا شد. این هاچ‌بک کوچک ایتالیایی با شکست رقبای قدرتمند مزدا 3 و فولکس‌واگن گلف که به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند به پیروزی رسید.

اتومبیلی سال 2005 اروپا

تویوتا پریوس

در سال 2001 تویوتا پریوس فاصلهٔ خود تا پیروزی در رقابت اتومبیلی سال اروپا را کاهش داده و خود را به جایگاه سوم رساند اما در سال 2005 نهایتاً توانست به مقام نخست این رقابت‌ها دست پیدا کند. در پس پریوس هم سیتروئن C4 و فورد فوکوس قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2006 اروپا

رنو کلیو

آخرین پیروزی رنو در رقابت‌های اتومبیلی سال در سال 2006 با مدل کلیو به دست آمد. کلیو با اختلافی جزئی نسبت به فولکس‌واگن پاسات که در جایگاه دوم قرار گرفت و آلفارومئو 159 که مقام سوم را به خود اختصاص داد، به این پیروزی دست پیدا کرد.

اتومبیلی سال 2007 اروپا

فورد S-Max

در سال 2007 بار دیگر یک ام‌پی‌وی به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا انتخاب شد. این اتومبیل فورد S-Max بود که با 235 امتیاز و اختلافی جزئی به پیروزی رسید درحالی‌که اوپل کورسا با 233 امتیاز در جایگاه دوم و سیتروئن C4 پیکاسو با 222 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2008 اروپا

فیات 500

سرانجام پیروزی‌های فیات در رقابت اتومبیلی سال اروپا در سال 2008 به پایان رسید و این شرکت آخرین پیروزی خود در این رقابت‌ها را با مدل 500 به دست آورد. رقبای اصلی فیات در این سال مزدا 2 و فورد موندئو بودند که به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2009 اروپا

اوپل اینسیگنیا

اوپل در سال 2009 با سدان اینسیگنیا برای سومین بار در رقابت اتومبیلی سال اروپا به پیروزی دست پیدا کرد؛ اما اینسیگنیا با اختلاف تنها یک امتیاز نسبت اتومبیلی دوم یعنی فورد فی‌یستا این جایزه را از آن خود کرد درحالی‌که رتبهٔ سوم هم به فولکس‌واگن گلف رسید.

اتومبیلی سال 2010 اروپا

فولکس‌واگن پولو

در سال 2010 یعنی هشت سال پس از پیروزی گلف در رقابت اتومبیلی سال، دومین پیروزی فولکس‌واگن این بار با مدل کوچک‌تر پولو در این رقابت به ثبت رسید. در جایگاه‌های دوم و سوم نیز به ترتیب تویوتا IQ و اوپل آسترا قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2011 اروپا

نیسان لیف

نیسان لیف اولین اتومبیلی الکتریکی بود که توانست به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا دست پیدا کند. این خودرو در سال 2011 به این جایزه رسید درحالی‌که در رتبه‌های بعدی هم به ترتیب اتومبیلهای آلفارومئو جولیتا و اوپل مریوا قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2012 اروپا

شورلت ولت/اوپل آمپرا

پس از اتومبیلیی تمام الکتریکی، یک سال بعد یک اتومبیلی پلاگین‌هیبریدی عنوان اتومبیلی سال اروپا را کسب نمود. این خودرو اوپل آمپرا بود که در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ شورلت ولت محسوب می‌شد و به‌عنوان اتومبیلی سال 2012 اروپا در جایگاهی بالاتر از فولکس‌واگن آپ و فورد فوکوس قرار گرفت.

اتومبیلی سال 2013 اروپا

فولکس‌واگن گلف

در سال 2013 نسل هفتم فولکس‌واگن گلف با بیش از 200 امتیاز اختلاف قاطعانه در جایگاه نخست رقابت اتومبیلی سال اروپا قرار گرفت. بعدازاین هاچ‌بک آلمانی هم اتومبیلهای تویوتا GT86/سوبارو BRZ و ولوو V40 به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

اتومبیلی سال 2014 اروپا

پژو 308

فینالیست‌های رقابت اتومبیلی سال 2014 اروپا را تقریباً اتومبیلهای الکتریکی تشکیل داده بودند اما بااین‌حال از میان آن‌ها پژو 308 توانست به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به دو اتومبیلی الکتریکی یعنی ب‌ام‌و i3 و تسلا مدل S رسید.

اتومبیلی سال 2015 اروپا

فولکس‌واگن پاسات

در دههٔ دوم قرن بیست و یکم فولکس‌واگن عقب‌ماندگی خود در کسب عنوان اتومبیلی سال اروپا را جبران کرد به‌گونه‌ای که پس از مدل‌های پولو و گلف حالا در سال 2015 پاسات هم موفق به دریافت این جایزه شد. در رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب سیتروئن C4 کاکتوس و مرسدس بنز C کلاس قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 2016 اروپا

اوپل آسترا

موفقیت‌های اوپل و در رأس آن جنرال موتورز در رقابت اتومبیلی سال اروپا همچنان ادامه داشت به‌نحوی‌که چهار سال پس از پیروزی اوپل آمپرا در این رقابت در سال 2016 اوپل آسترا هم جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا را کسب نمود. رتبه‌های دوم و سوم این سال هم به ولوو XC90 و مزدا MX-5 رسید.

اتومبیلی سال 2017 اروپا

پژو 3008

در سال 2017 آلفارومئو جولیا با کسب 296 امتیاز فاصلهٔ کمی تا رسیدن به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا داشت اما نهایتاً این پژو 3008 بود که با کسب 319 امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت. مرسدس بنز E کلاس هم با 197 امتیاز به مقام سوم بسنده کرد.

اتومبیلی سال 2018 اروپا

ولوو XC40

و نهایتاً به آخرین رقابت اتومبیلی سال اروپا رسیدیم که در آن ولوو توانست برای اولین بار به پیروزی دست پیدا کند. سازندهٔ سوئدی برای کراس‌اوور XC40 خود به این عنوان دست یافت درحالی‌که بعد از آن‌هم اتومبیلهای سئات ایبیزا و ب‌ام‌و سری 5 قرار گرفتند.

 

پایان

معرفی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول
معرفی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت دوم

منبع: Motor1

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..