20

مه

معرفی اتومبیلهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت دوم


در قسمت قبلی این مطلب به معرفی سال اروپا از ابتدای برگزاری این رقابت‌ها یعنی سال 1964 پرداخته و تا سال 1981 پیش رفتیم. حال امروز در دومین قسمت از این سری مطالب به معرفی اتومبیلهای سال اروپا از سال 1982 به بعد می‌پردازیم.

اتومبیلی سال 1982 اروپا

رنو 9

رنو 9 یکی از اتومبیلهای کاملاً فراموش‌شدهٔ دههٔ 80 میلادی است اما این سدان فرانسوی توانست در سال 1982 به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا دست پیدا کند. پس از رنو 9 نیز به ترتیب واکسهال کاوالیر و فولکس‌واگن پولو در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1983 اروپا

آئودی 100

در سال 1983 پیروزی دیگری برای آلمان‌ها و همین‌طور دومین پیروزی برای آئودی در رقابت اتومبیلی سال اروپا رقم خورد. در این سال نسل سوم آئودی 100 در جایگاه نخست قرار گرفت و رتبه‌های دوم و سوم هم به ترتیب به فورد سی‌یرا و ولوو 760 رسید.

اتومبیلی سال 1984 اروپا

فیات اونو

اونو (Uno) هاچ‌بک کوچکی بود که در سال 1984 به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا انتخاب شده و تعداد پیروزی‌های فیات در این رقابت‌ها را به چهار عدد رساند. اتومبیلهای پژو 205 و فولکس‌واگن گلف نیز بعد از اونو جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

اتومبیلی سال 1985 اروپا

اوپل کادت

اوپل کادت که در بریتانیا با نام آسترا شناخته می‌شد در سال 1985 موفق شد جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا را کسب نماید. رقبای اصلی این اتومبیل در رقابت آن سال رنو 25 و لانچیا تما بودند که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1986 اروپا

فورد اسکورپیو

در سال 1986 فورد اسکورپیو در رقابت انتخاب اتومبیلی سال اروپا در جایگاه نخست قرار گرفت. این دومین پیروزی فورد در این رقابت‌ها محسوب می‌شد. پس از اسکورپیو نیز اتومبیلهای مرسدس بنز E کلاس و لانچیا Y10 نیز در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

اتومبیلی سال 1987 اروپا

اوپل اومگا

تنها دو سال بعدازاینکه اوپل با مدل کادت موفق به کسب جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا شد، این برند آلمانی در سال 1987 بار دیگر توانست این جایزه را این بار با مدل اومگا از آن خود کند. اوپل اومگا با غلبه بر آئودی 80 و ب‌ام‌و سری هفت که به ترتیب دوم و سوم شدند توانست به این پیروزی دست پیدا کند.

اتومبیلی سال 1988 اروپا

پژو 405

پژو 405 در سال 1988 با رکوردی فوق‌العاده موفق شد مقتدرانه در رقابت اتومبیلی سال اروپا پیروز گردد. این اتومبیل در رقابت آن سال 464 امتیاز کسب نمود که 212 امتیاز بیشتر اتومبیلی دوم یعنی سیتروئن AX بود. جایگاه سوم هم به هوندا پریلود رسید.

اتومبیلی سال 1989 اروپا

فیات تیپو

فیات تیپو هم‌اکنون سالگرد سی‌سالگی خود را جشن گرفته است اما نباید فراموش کرد که این خودرو در سال 1989 عنوان اتومبیلی سال اروپا را کسب کرده است. هیئت‌داوران در آن سال اوپل وکترا و فولکس‌واگن پاسات را هم به‌عنوان اتومبیلهای دوم و سوم انتخاب کردند.

اتومبیلی سال 1990 اروپا

سیتروئن XM

پانزده سال پس از پیروزی سیتروئن CX در رقابت اتومبیلی سال اروپا، جانشین آن یعنی مدل XM عنوان اتومبیلی سال 1990 اروپا را به دست آورد. این آخرین پیروزی سیتروئن در این رقابت‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. در رتبه‌های بعدی در آن سال نیز مرسدس بنز SL و فورد فی‌یستا قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1991 اروپا

رنو کلیو

در سال 1991 رنو کیلو در رقابت اتومبیلی سال اروپا به پیروزی رسید؛ اما در اوایل دههٔ 90 میلادی اتومبیلهای ژاپنی رقابت شدیدی را با اروپایی‌ها آغاز کردند و به همین دلیل در سال 1991 نیسان پریمرا در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که در پس آن نیز اوپل کالیبرا رتبهٔ سوم را از آن خود نمود.

اتومبیلی سال 1992 اروپا

فولکس‌واگن گلف

تقریباً 20 سال طول کشید تا فولکس‌واگن گلف بالاخره بتواند به‌عنوان اتومبیلی سال اروپا دست پیدا کند. این خودرو در سال 1992 اوپل آسترا و سیتروئن ZX که به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند را شکست داده و جایزه به خود اختصاص داد.

اتومبیلی سال 1993 اروپا

نیسان میکرا

نیسان میکرا در سال 1993 عنوان اتومبیلی سال اروپا را کسب نمود. این اولین اتومبیلی ژاپنی محسوب می‌شد که برندهٔ جایزهٔ اتومبیلی سال اروپا گردید. پس از میکرا نیز فیات Cinquecento و رنو سافران توانستند به رتبه‌های دوم و سوم برسند.

اتومبیلی سال 1994 اروپا

فورد موندئو

فورد موندئو که اتومبیلیی جهانی محسوب می‌شد، در سال 1994 توانست در رقابت اتومبیلی سال اروپا پیروز شود. این در حالی بود که سیتروئن زانتیا هم به مقام دوم رسید و مرسدس بنز C کلاس هم موفق شد به رتبهٔ سوم دست پیدا کند.

اتومبیلی سال 1995 اروپا

فیات پونتو

در رقابت اتومبیلی سال 1995 اروپا فولکس‌واگن پولو به مقام دوم و اوپل اومگا به مقام سوم دست پیدا کردند درحالی‌که هاچ‌بک ساب‌کامپکت فیات پونتو هردوی آن‌ها را مغلوب کرده و بر جایگاه نخست رقابت اتومبیلی سال 1995 تکیه زد.

اتومبیلی سال 1996 اروپا

فیات براوو

در سال 1996 برای اولین بار یک برند از عنوان قهرمانی سال قبل خود دفاع کرد. این شرکت فیات بود که با مدل براوو در رقابت اتومبیلی سال 1996 اروپا هم به پیروزی رسید و بدین ترتیب به تنها برندی تبدیل شد که دو بار پشت سرهم در این رقابت‌ها به پیروزی رسیده است. در آن سال پژو 406 و آئودی A4 هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1997 اروپا

رنو مگان سنیک

در سال 1997 بازتاب تغییرات بازار اتومبیلی اروپا در رقابت اتومبیلی سال دیده شد چراکه در این سال رنو مگان سنیک به‌عنوان اولین ام‌پی‌وی در این رقابت‌ها به پیروزی رسید. پس از مگان سنیک هم فورد کا و فولکس‌واگن پاسات در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1998 اروپا

آلفارومئو 156

آلفارومئو در سال 1998 با سدان 156 برای اولین بار به پیروزی در رقابت اتومبیلی سال اروپا دست پیدا کرد تا ایتالیا را به یکی از پرافتخارترین کشورها در این رقابت‌ها تبدیل کند. در رتبه‌های دوم و سوم نیز در آن سال به ترتیب فولکس‌واگن گلف و آئودی A6 قرار گرفتند.

اتومبیلی سال 1999 اروپا

فورد فوکوس

فورد فوکوس در اواخر دههٔ 90 میلادی خصوصاً در بخش طراحی، تحولی در بخش اتومبیلهای کامپکت ایجاد نمود. این هاچ‌بک آمریکایی همچنین در سال 1999 عنوان اتومبیلی سال اروپا را هم به دست آورد. فوکوس با شکست اوپل آسترا و پژو 206 به این جایگاه رسید.

اتومبیلی سال 2000 اروپا

تویوتا یاریس

در سال 2000 ژاپنی‌ها با تویوتا یاریس دومین پیروزی خود در رقابت اتومبیلی سال اروپا را کسب نمودند. این هاچ‌بک ژاپنی با غلبه بر فیات مولتی‌پلا و اوپل زافیرا که به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند به این عنوان دست پیدا کرد.

اتومبیلی سال 2001 اروپا

آلفارومئو 147

موفقیت آلفارومئو در رقابت اتومبیلی سال اروپا بار دیگر تکرار شد و این برند ایتالیایی توانست با مدل 147 عنوان اتومبیلی سال 2001 را کسب نماید. در آن سال اما فورد موندئو با اختلاف تنها یک امتیاز در رتبهٔ دوم قرار گرفت و مدال برنز هم با تنها 10 امتیاز کمتر به تویوتا پریوس رسید.

 

ادامه دارد…

 

 

منبع: Motor1

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..