29

مارس

معرفی آزمون‌های ایمنی IIHS ایالات‌متحده


مصطفی حسنی: «موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه‌ها» یا Insurance Institute for Highway Safety (IIHS)  یک  موسسه  مستقل، غیرانتفاعی و علمی- آموزشی است که مقر اصلی آن در شهر آرلینگتون ایالت ویرجینیای امریکاست. این موسسه در سال 1959 با سرمایه‌گذاری انجمن‌های متشکل از شرکت‌های بیمه بزرگ امریکا تأسیس شد. فعالیت این موسسه در حدود یک دهه به حمایت از فعالیت‌ها و مطالعات سایر اشخاص و ارگان‌ها برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل در بزرگراه‌ها محدود بود.

IIHS
پس از این IIHS به یک موسسه تحقیقاتی مستقل تبدیل شد. در 1992 «مرکز تحقیقات اتومبیلیی» یا VRC به‌عنوان زیرمجموعه این موسسه شروع به کار کرد که محل انجام آزمون‌های ایمنی اتومبیلها    می‌باشد و از سال 1995  با انجام «تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط» در این مرکز، امتیازدهی و رده‌بندی ایمنی اتومبیل‌ها توسط IIHS آغاز شد. طراحی و اجرای این آزمایش‌ها و مطالعه نتایج حاصل از آن‌ها به همراه تحقیق در مورد عوامل انسانی و همچنین محیط فیزیکی مؤثر در وقوع تصادفات از فعالیت‌های این موسسه است.

IIHS

آزمون‌ها و ارزیابی‌هایی که IIHS روی یک اتومبیل انجام می‌دهد شامل موارد زیر است:

  1. تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط
  2. تست تصادف از جلو از سمت چپ با همپوشانی کم
  3. تست تصادف از جلو از سمت راست با همپوشانی کم
  4. تست تصادف از کنار
  5. تست استحکام سقف
  6. تست صندلی و پشت‌سری
  7. تست سیستم‌های ایمنی فعال پیشگیری تصادف از جلو
  8. ارزیابی عملکرد چراغ‌های جلو
  9. ارزیابی عملکرد صندلی کودک
  10. ارزیابی اتصال صندلی کودک به اتومبیل

در این مطلب به معرفی مختصر پنج آزمون اول که ایمنی سازه و بدنه اتومبیل توسط آن‌ها سنجیده می‌شود می‌پردازیم.

1 – تست تصادف از جلو با همپوشانی متوسط (Moderate overlap frontal test)

در این آزمایش اتومبیل با سرعت 40 mph معادل 64.37 km/h  به یک مانع تغییر شکل پذیر برخورد می‌کند. مانع برای دارا بودن قابلیت تغییر شکل و جذب انرژی به میزان مناسب، از جنس آلومینیوم و با ساختار لانه زنبوری طراحی شده و ارتفاع آن بیشتر از 2 foot است.%40  از عرض کل اتومبیل در مقابل این مانع قرار گرفته است.

در این تست یک دامی از نوع Hybrid lll که مشابه یک مرد با جثه متوسط طراحی شده در صندلی راننده نشانده می‌شود.

با این آزمایش شرایط تصادف دو اتومبیل با موقعیت مشابه و وزن یکسان که سرعت آن‌ها کمی کمتر از سرعت تست است شبیه‌سازی می‌شود.

2 – تست تصادف از جلو از سمت چپ با همپوشانی کم (Driver-side small overlap frontal test)  

در این تست برخورد بین اتومبیل با سرعت 40 mph معادل 64.37 km/h  با مانع صلب و بدون تغییر شکلی که در مقابل 25% از عرض اتومبیل و در سمت راننده  قرار گرفته رخ می‌دهد. در این جا هم مانند تست قبل از دامی   Hybrid lll در جایگاه راننده استفاده می‌شود.

IIHS Crash Test

هدف این آزمایش شبیه‌سازی برخورد بین گوشهٔ اتومبیل با یک درخت یا تیرک است؛ بنابراین در این جا مانع از نوع صلب و به ارتفاع 5 foot بوده و در مقابل 25% عرض اتومبیل قرار گرفته است.

در چنین تصادفی نیروی وارده به سرنشینان تمایل به جابجایی آن‌ها در دو راستای طولی و عرضی اتومبیل داشته و به همین دلیل طراحی و عملکرد کمربند ایمنی و کیسه هوا دارای اهمیت زیادی خواهد بود. علاوه بر این، در این تصادفات ممکن است نیرو از طریق چرخ و اجزای سیستم تعلیق و با جابجایی آن‌ها به اجزای سازه و بدنه در نزدیکی راننده منتقل شود و به او آسیب برساند. برای جلوگیری از ایجاد این شرایط باید المان‌های جاذب انرژی و قفسه ایمنی  (safety cage) طوری طراحی شوند که به گوشه‌های بدنه نزدیک‌تر بوده و در چنین برخوردهایی نیز درگیر شوند. در بیشتر اتومبیلها طراحی این اجزا به گونه ایست که فقط در تصادفات بزرگ‌تر – مشابه تست اول – مؤثر هستند.

این تست از سال 2012 انجام می‌شود.

 

3 –  تست تصادف از جلو از سمت راست با همپوشانی کم (Passenger-side small overlap frontal test)   

این آزمون همانند آزمون قبل طراحی شده است، با این تفاوت که مانع در سمت راست اتومبیل قرار دارد و دو دامی در جایگاه دو سرنشین جلو قرار می‌گیرند.

با اجرای آزمون برخورد از جلو با همپوشانی کم در سمت راننده، اتومبیلها برای پاس کردن این تست ارتقا پیدا کردند درحالی‌که در بعضی موارد این بهبود در سمت راست اتومبیل انجام نمی‌شد؛ به همین علت این آزمون از سال 2017 به آزمون‌های IIHS اضافه شده است.

4 – تست تصادف از کنار (Side crash test)

در این تست یک مانع متحرک با وزن 3300 lb معادل 1496.85 kg با سرعت 31 mph معادل 49.89 km/h  به سمت چپ اتومبیل برخورد می‌کند و دو دامی از نوع SID-IIs   در صندلی راننده و سمت چپ صندلی عقب نقش سرنشینان اتومبیل را بازی می‌کنند.

IIHS Crash Test

دامی SID-IIs   بر پایهٔ دامی Hybrid III 5th Female طراحی و برای تست تصادف جانبی مناسب‌سازی شده است و دارای خصوصیات یک نوجوان 13-12 ساله است. انتخاب این دامی در این آزمون به این دلیل است که در شرایط واقعی این دسته از تصادفات،  احتمال آسیب دیدن سر برای افراد کوتاه قدتر (شامل بیشتر رانندگان زن) بیش از سایر رانندگان است. در حقیقت انتخاب کوچک‌ترین دامی برای این آزمایش باعث انجام آن در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن شده است.

این تست از سال 2003 در لیست آزمون‌های IIHS قرار گرفته.

در تصویر زیر میتسوبیشی لنسر 2005 بدون کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای با مدل 2008 همین اتومبیل  مقایسه شده که اولی در تست تصادف جانبی امتیاز «ضعیف» و دومی امتیاز «خوب» را کسب کرده است.

IIHS Crash Test

5 – تست استحکام سقف   (Roof strength test)

برای سنجش میزان استحکام سقف یک صفحه فلزی به‌طور مایل در یک طرف سقف قرار گرفته و به آرامی با یک سرعت ثابت (معمولاً حدود 1.8 in/s  معادل  4.57 cm/s) به طرف پایین حرکت می‌کند. در هر لحظه از آزمایش   «میزان تغییر شکل سقف» و «نسبت نیروی واردشده توسط صفحه به وزن اتومبیل» محاسبه می‌شود. حداکثر نسبت نیرو به وزن قبل از این که تغییر شکل سقف به اندازه 5 in معادل 12.7 cm برسد، به‌عنوان ملاک تعیین استحکام در نظر گرفته می‌شود.

در فیلم زیر تست استحکام سقف بیوک لاکراس 2010 نشان داده شده که با تحمل «نسبت نیروی واردشده توسط صفحه به وزن اتومبیل» برابر با 4.9  امتیاز «خوب» را کسب کرده بود.      (سرعت فیلم با آزمایش واقعی یکسان نیست.)

[دانلود ویدئو]

در تصادفات منجر به واژگونی استحکام سقف و ستون‌های اتومبیل برای سرنشینان فضای امن مناسب را تأمین خواهد کرد. در صورتی که این فضای امن وجود نداشته باشد، کیسه‌های هوا عملاً تأثیر زیادی در حفظ جان سرنشینان نخواهند داشت. علاوه بر این مقاومت سقف و ستون‌ها در هنگام واژ گونی مانع وارد آمدن فشار به درها و در نتیجه تغییر شکل و باز شدن یا جدا شدن آن‌ها می‌شود و همچنین از جدا شدن شیشه‌ها به‌خصوص شیشه جلو پیشگیری  می‌گردد.

IIHS Crash Test

کمتر از سه دهه است که مسئله ایمنی در اتومبیلها به‌طورجدی و در عمل مورد توجه قرار گرفته است  . اکنون ولوو به‌عنوان یک شرکت پیشتاز درزمینهٔ ایمنی از چشم‌انداز خود برای سال 2020 پرده برداشته: میزان مرگ و آسیب‌های جدی در اتومبیل‌های ولوو برابر با صفر خواهد بود.

آقای William Haddon که از سال 1969 تا 1985 ریاست IIHS را بر عهده داشت، در آن سال‌ها  گفته بود:

زمان آن فرا رسیده که جامعهٔ ما تصمیم بگیرد تنها اتومبیلها و راه‌هایی را ترویج کند که در آن‌ها از جان مردم محافظت می‌شود و فقط متقاضی چنین محصولاتی باشیم.

تصمیمی که شاید روزی در جامعه ما هم به تراژدی دردناک مرگ روزانه بیش از 40 نفر در  جاده‌ها و اتومبیلهای نا امن پایان دهد.

IIHS Crash Test

 

به امید سربلندی ایران عزیز

مصطفی حسنی

 

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..