18

آوریل

مرگ پیشرانه 12 سیلندر مرسدس-ای‌ام‌جی، پایان یک دوران درخشان…


زمانی که صنعت اتومبیل حرکت به سمت سیستم‌های پرخوران همچون توربو و سوپرشارژر و همچنین قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی شده را آغاز کرد بسیار از افراد گفتند دیر یا زود باید با بهترین پیشرانه‌های دنیا خداحافظی کنیم. یکی از قربانیان این ماجرا پیشرانه 8 سیلندر M156 مرسدس بنز بود. هم‌اکنون به نظر می‌رسد مرسدس-ای‌ام‌جی قربانی دیگری را برای این راه در نظر گرفته‌اند.


پیشرانه 8 سیلندر M156 مرسدس یک شاهکار صنعتی بود و در سال 2006 زینت‌بخش برخی محصولات این کمپانی بود. از جمله این اتومبیلها می‌توان به مرسدس-ای‌ام‌جی E63، ML63، S63، CL63 و R63 اشاره کرد. پس از موفقیت‌های فراوان، AMG اقدام به نصب این پیشرانه در مدل موفق CLK63 نیز کرد.


این پیشرانه هماهنگی فوق‌العاده‌ای با سدان C کلاس و نسخه C63 AMG داشت. برخلاف پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی کنونی، صدای پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری تنفس طبیعی M156 شخصیت فوق‌العاده‌ای به اتومبیل می‌بخشید.


خداحافظی با پیشرانه M156 بسیار سخت بود؛ اما به نظر می‌رسد کار سخت‌تری در پیش داریم و آن بدرود با پیشرانه 12 سیلندر AMG است. اوایل ماه جاری مدیر ارشد این برند پرفورمنس آقای توبیاس موئزر گفته بود که AMG استفاده از پیشرانه‌های 12 سیلندر خود در سری مدل‌های 65 را پایان می‌دهد.


اولین پیشرانه 12 سیلندر AMG که با کد M275 شناخته می‌شود در اتومبیلهای S65، CL65، SL65 و G65 بکار رفت. صدای این پیشرانه فوق‌العاده بود. خروجی این پیشرانه 6 لیتری توئین توربو 604 اسب بخار است و جدای از خروجی سوپرکار مانند آن باید به صدای شگفت انگیزش نیز اشاره کنیم.


پیشرانه M275 تا سال 2015 تولید شد و پس از آن جای خود را به M279 داد. این پیشرانه بر پایه نسخه M277 بکار رفته در S600 مدل 2014 تا 2014، S600 مایباخ و مایباخ پولمن ساخته شده است. به منظور کارایی و راندمان بالاتر M279، ای‌ام‌جی از توربوشارژرهای جدید، منیفولد اگزوز متفاوت و سرسیلندر نوین سود برد.


حجم پیشرانه مورد بحث همچنان 6 لیتر بوده و دارای دو توربوشارژر است. این پیشرانه قوی‌تر از قبل است و قدرت 621 اسب بخاری دارد.


اگر خواهان محصول 12 سیلندر ای‌ام‌جی هستید بهتر است عجله کنید زیرا این برند تصمیم دارد نسخه‌های 8 سیلندر را جایگزین این قلب آهنین نمادین کند. ظاهراً مدل SL65 اولین اتومبیلی مجهز به پیشرانه 12 سیلندر است که بازنشسته خواهد شد.


اما هنوز هم امیدهایی وجود دارد؛ مثلاً پاگانی از پیشرانه 12 سیلندر ای‌ام‌جی در سوپرکارهای خود استفاده می‌کند. پیشرانه مورد بحث که در هوایرا رودستر با کد M158 شناخته می‌شود از نوع 6 لیتری توئین توربو بوده و به‌طور ویژه برای این برند طراحی شده است.


اگر بخواهیم به یک ویژگی متمایز ای‌ام‌جی اشاره کنیم باید بگوییم ژرمن‌ها خیلی خوب می‌دانند که صدای پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژر را چگونه گوش‌نواز کنند؛ بنابراین شاید، شاید یک پیشرانه 8 سیلندر خوش‌صدا بتواند کمی از درد خداحافظی با پیشرانه 12 سیلندر این برند بکاهد…

[دانلود ویدئو]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..