7

سپتامبر

مالیات بر عایدی سرمایه، تنها راه کنترل دلالان بازار ماشین




بهترین راه برای حذف انگیزه‌ و تقاضای سوداگرانه ماشین، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. وضع هوشمندانه و دقیق این پایه مالیاتی، می تواند تقاضای کاذب و سوداگرانه بازار ماشین را حذف کند و نقدینگی این بازار را به فعالیت‌ مولد سوق دهد.


مالیات بر عایدی سرمایه، تنها راه کنترل دلالان بازار ماشین

آنالیز‌ها نشان می‌دهد، بهترین راه برای حذف انگیزه‌ها و تقاضاهای سوداگرانه در بازار ماشین، وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. وضع هوشمندانه و دقیق این پایه مالیاتی با توجه به زمان فروش محصول خریداری شده، می‌تواند تقاضای کاذب و سوداگرانه موجود در بازار ماشین را حذف کند و نقدینگی موجود در این بازار را به سمت فعالیت‌های مولد سوق دهد.

در ماه‌های اخیر که نرخ ارز و به تبع آن تورم انتظاری کشور روند فزاینده‌ای داشته، ماشینسازان نیز بدون اینکه برنامه‌ریزی خاصی به منظور افزایش بهره‌وری و اصلاح ساختار خود داشته باشند، همواره به دنبال این بوده‌اند تا چالش‌های این صنعت را از مسیر افزایش قیمت برطرف کنند. این اقدامات سبب شده تا بار هزینه تولید بر دوش مصرف کنندگان داخلی قرار گیرد.

بر اساس سیاست جدید ارزی دولت، قطعه‌سازان از این به بعد مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نبوده و باید ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را از بازار ثانویه تامین کنند.

در این شرایط، تولیدکنندگان ماشین در کشور به دنبال این هستند تا فرآیند نظارت شورای رقابت بر قیمت‌گذاری ماشین را حذف کنند. آن طور که مشخص است، ماشینسازان بسته آزادسازی قمیت ماشین را به مسئولان وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس نیز ارائه کرده‌اند.

در این باره محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: پیشنهاد مشخص زنجیره ماشینسازی کشور، حذف ارز دولتی برای ماشینسازان و قطعه‌سازان در ازای آزادسازی قیمت ماشین است.

به عقیده فعالان صنعت ماشین، حجم نقدینگی کشور به سمت این بازار سرازیر شده است و تقاضای کاذب ماشین سبب شده تا قیمت ماشین به طور افسارگسیخته افزایش یابد.

در این زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن ماشینسازان کشور به عنوان یک راهکار می‌گوید: آزادسازی قیمت ماشین و فروش محصولات با ۵ درصد زیر قیمت بازار، به فعالیت دلالان بازار ماشین خاتمه می‌دهد.

با این وجود، به نظر می‌رسد راهکارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بدون فشار به مردم و مصرف کنندگان واقعی، تقاضای سوداگری در بازار ماشین را مدیریت خواهد کرد.


بازار رقابتی در صنعت ماشین پیش نیاز آزادسازی قیمت

در کشورهای پیشرفته ماشینسازان محصولات خود را قیمت گذاری می‌کنند؛ اما در این کشورها بازار به صورت رقابتی است و حداقل سه یا چهار ماشینساز بزرگ فعالیت می‌کنند.

لذا تا زمانی که در کشور بازار به صورت انحصاری در اختیار دو ماشینساز نیمه دولتی است، طرح آزادسازی قیمت ماشین و عدم نظارت شورای رقابت ناکارآمد است و در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.


راه کنترل سوداگری در بازار ماشین

سوداگری در هر بازاری تبعات زیان باری بر جای می‌گذارد. در بازار ماشین نیز همانند بازار مسکن، ارز و طلا آثار سوداگری آشکار است.

به منظور حذف و یا کاهش سوداگری در بازار ماشین، راه‌های متنوعی پیشنهاد شده است. آنالیز‌ها نشان می‌دهد راهکارها بیش از آن که سلبی باشند، باید زمینه سوداگری را از بین ببرند تا فعالیت‌های سوداگرانه در مقابل فعالیت مولد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

از جمله اقدامات اثرگذار در کاهش سوداگری در بازار ماشین و حمایت از تقاضای مصرفی واقعی، جلوگیری از امکان فروش محصولات خریداری شده تا یک زمان مشخص است؛ این پیشنهاد می‌تواند با اخذ مالیات تکمیل شود. مالیات فقط برای کسب درآمد دولت وضع نمی‌شود، بلکه انگیزه وضع مالیات می‌تواند تخصیص و هدایت بهینه منابع و کاهش نابرابری‌ها نیز باشد.

به عنوان نمونه دولت می‌تواند فروش ماشینی صفر تا یک سال پس از خرید آن را ممنوع نماید و در صورتی که به هر دلیل خریدار مایل به فروش باشد، از مابه‌التفاوت قیمت فروش با قیمت خرید، مالیات دریافت کند؛ مالیاتی که تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می‌شود.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..