27

فوریه

لذت یک روز خوب با آستون‌مارتین DB11 ولانته 2018


فرقی ندارد که سوار یک اتومبیلی روباز قدیمی باشید یا یک اتومبیلی اسپرت مدرن؛ حس سوار شدن بر اتومبیلی کانورتیبل در هر دو حالت بسیار زیباست.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
سواری گرفتن از آستون مارتین DB11 ولانته جدید نیز یک چنین حس خوشایندی را در دل سرنشینان خود ایجاد می‌نماید. DB11 در هر نوعش اتومبیلیی است که همه دوست دارند درون یکی از آنها دیده شوند. با وجود برخورداری از رگه های سنتی، ظاهر ولانته کاملا مدرن به نظر می‌رسد. این اتومبیل، آستون مارتین را به سمت اهداف آتی خود پیش می‌راند.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
در نمای جانبی طراحان تلاش نموده‌اند تا خدشه ای به شکوه اتومبیل در مقایسه با نسخه کوپه به وجود نیاید. در نمای پشت نیز با وجود تغییرات اندک برای تعبیه محل جمع شدن سقف پارچه‌ای، نقصانی نسبت به مدل کوپه وجود ندارد. آستون مارتینDB11 کانورتیبل هیکل ورزشکاری نسخه کوپه را حفظ کرده و در هنگامی که سقف پارچه‌ای هشت لایه بسته باشد، از مشکلی موسوم به «ظاهر چتر خیس» رنج نمی‌برد.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
انسان باید دیوانه باشد تا سقف پارچه‌ای این اتومبیل را جمع نکند و از رانندگی با آستون مارتین روباز خود لذت نبرد. در این صورت باید بدانید که 14 ثانیه طول می‌کشد تا سقف DB11 جمع شده و 16 ثانیه زمان هم برای باز شدن مجدد سقف نیاز است. در ضمن عملیات باز و بسته شدن سقف پارچه‌ای این اتومبیل تنها در سرعت‌های زیر 50 کیلومتربرساعت امکان‌پذیر است.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
این اتومبیل به عنوان یک گرند-تورر، کاملا مناسب مناطق گرمسیری است. برخلاف تفسیر اشتباه برخی از اتومبیلسازان نسبت به پسوند GT، آستون مارتین DB11، ضمن حفظ ریشه های سنتی خود، از سواری نرم، کابین راحت و قدرت کافی پیشرانه بهره‌مند شده است. پیشرانه V-8 چهار لیتری وام گرفته شده از مرسدس-AMG وظیفه تامین قدرت 503 اسب بخاری و گشتاور 675 نیوتن‌متری ولانته را بر عهده دارد.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
آستون سعی کرده تا استحکام نسخه کانورتیبل را تقویت نماید و به نظر می‌رسد که در این راه موفق بوده است. ما در حین سواری با این اتومبیل ذره‌ای لرزش را در اتومبیل احساس ننمودیم. ولانته در حدود 44 کیلوگرم نسبت به نسخه کوپه سنگین‌تر است و آن هم به خاطر تغییرات ساختاری صورت گرفته در نسخه کانورتیبل است. البته وزن بیشتر تاثیر بسزایی در چابکی اتومبیل به وجود نیاورده است. کیفیت سواری نرم ولانته برای ما بسیار خوشایند بود و حتی در سفت‌ترین حالت سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر هم اثری از زمختی و ناآرامی‌ مشاهده نمی‌شود.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
اگرچه آستون مارتین تنظیمات شاسی را به طور مستقل از پیشرانه انجام داده اما هر دو گونه این تنظیمات در قالب سه حالت دینامیکی GT، اسپرت و اسپرت پلاس ارائه شده است. در حالت GT ترکیبی از سواری نرم، پاسخگویی صبورانه پیشرانه به خودرو شاپ گاز و تعویض دنده تنبل‌وار و با طمانینه از جعبه دنده هشت سرعته را مشاهده می‌کنید که برای گشت و گذارهای عادی کاملا مناسب است. شدت صدای اگزوز در این حالت، به طرز خوشایندی اندک است.
اما در حالت های اسپرت و اسپرت پلاس شرایط به کلی متفاوت بوده و دقت پاسخگویی فرمان کاملا افزایش می‌یابد. همچنین از نرمی سیستم تعلیق کاسته شده و پیشرانه در این حالت‌هاست که به زندگی باز می‌گردد. پاسخگویی پیشرانه به خودرو شاپ گاز کاملا افزایش نشان می‌دهد و جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک با چابکی و نشاط دوچندان وظیفه خود را انجام خواهد داد. صدای اگزوز در این حالت کاملا برجسته و غران است.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
وقتی سقف ولانته جمع شده باشد، کابین مجلل آن برای همگان قابل درک است. طراحی داخلی ولانته در مقایسه با مدلهای قبلی آستون مارتین، بهبود یافته است و سیستم اطلاعات سرگرمی مبتنی بر COMAND، که در تعامل با مرسدس توسعه یافته است، بسیار مفید و کاربردی است. همچنین وضوح نمایشگر های آن در حد مطلوبی قرار دارد.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
علی رغم همه نکات مثبت کابین، برخی از سطوح نوعی حس ارزان بودن را منتقل می‌نمایند. استفاده از چرم مشکی‌رنگ و تریم پیانو-بلک هم خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
در آستون مارتین ولانته نیوزی از پیشرانه v-12 تویین توربو 600 اسب بخاری که در مدل‌های کوپه نقشی اساسی ایفا می‌کند، نیست. علت این امر شاید مقررات زیست محیطی کشور چین و اتحادیه اروپا نهفته باشد. البته وزن کمتر پیشرانه هشت سیلندر و در نتیجه چابکی ناشی از آن را نیز نباید از قلم انداخت. به هرحال باتوجه به تجربه رانندگی که از ولانته و مرسدس‌های مجهز به این پیشرانه کسب نموده‌ایم، در مقایسه با عملکرد پیشرانه 12 سیلندر، کمبود انچنانی در پرفورمنس اتومبیل مشاهده نمی‌شود و کاملا جوابگوست.

آستون‌مارتین DB11 ولانته
در پایان شایان ذکر است که آنچه ولانته را در جاده برجسته می‌کند، نه تعداد سیلندرهای پیشرانه بلکه ظاهر زیبا و جذاب آن است. رانندگی در ولانته‌ی متعادل و قدرتمند می‌تواند به آرزوی هر کسی بدل شود.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..