4

آوریل

فراخوان‌های اتومبیلیی چگونه و توسط چه کسانی اعلام می‌شوند؟


چرا فراخوان‌ها رخ می‌دهند، چقدر عادی هستند و چقدر شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند…


اغلب فراخوان‌ها مخصوصاً زمانی که یک اتومبیل آتش می‌گیرد تیتر اول سایتها را به خود اختصاص می‌دهند اما آن‌ها بیش از آنچه فکر می‌کنیم عادی هستند. به عنوان یک نمونه باید گفت در طول 5 سال گذشته در بریتانیا و بازارهای دارای اتومبیلهای فرمان راست، بیش از 3 هزار فراخوان تقریباً توسط تمامی اتومبیلسازان ثبت شده است؛ و در واقع این مایه شگفتی نیست.

یک اتومبیلی مدرن از هزاران حسگر، قطعه و سیستم تشکیل شده و یکی از آن‌ها به‌صورت اتفاقی از کار می‌افتد. اکثر این قطعات از سوی تأمین‌کنندگان به دست اتومبیلسازان می‌رسد و بنابراین انجام دادن کنترل کیفیت روی آن‌ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

البته این امر به هیچ وجه عذر و بهانه موجهی نیست. اتومبیلسازان مسئول تمامی جنبه‌های اتومبیلی خود بوده (البته اتومبیلسازان تراز اول جهانی را عرض می‌کنیم!) و حتی اگر درصد کمی از برخی قطعات معیوب باشند یک فراخوان باید به خاطر ریسک‌های بالقوه سرنشینان اعلام شود.

یک فراخوان اتومبیلیی چه بخش‌هایی دارد؟

زمانی که یک نقص پنهان می‌تواند منجر به ریسکی ایمنی شود، به صورت فراخوان اعلام می‌شود. معمولاً این نقص در گروهی از اتومبیلها دیده می‌شود. سطح ریسک ایجاد شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن و نه در دوره‌های سرویس رفع شود.

معمولاً موارد زیر باعث اعلام فراخوان نمی‌شوند:

  • سیستم تهویه مطبوع و رادیو
  • تجهیزاتی که معمولاً باید به عنوان بخشی از سرویس‌های منظم بررسی، حفظ و تعویض شوند
  • زنگ زندگی غیر ساختاری
  • کیفیت رنگ یا موارد مربوط به آن
  • مصرف بیشتر سوخت

البته در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که شاید باعث اعلام یک فراخوان شوند:

  • مشکلات فرمان یا دیگر نقص‌های حیاتی که منجر به از دست رفتن کنترل اتومبیل می‌شوند
  • مشکلات قطعات سیستم سوخت که منجر به نشت سوخت و احتمال آتش‌سوزی می‌شوند
  • کنترل‌های خودرو شاپ گاز که شاید شکسته شوند
  • شکستن رینگ‌ها که منجر به از دست رفتن کنترل اتومبیل می‌شوند
  • عدم کارکرد صحیح برف‌پاک‌کن شیشه جلو
  • صندلی‌هایی که در زمان استفاده معمولی خراب می‌شوند
  • مشکلات سیستم برقی که منجر به آتش‌سوزی یا نبود نور می‌شوند
  • کیسه‌های هوایی که به‌طور غیرمنتظره باز شده یا باعث ایجاد جراحات جدی در زمان فعال شدن می‌شوند

چه کسی می‌تواند اتومبیلسازان را مجبور به اعلام فراخوان کند؟
GM Ignition Assembly Parts Inspected, Packaged, Shipped And Inst
پیش از آنکه اتومبیلیی در یک کشور فروخته شود باید تست‌های همخوانی با شرایط ورود و ایمنی آن کشور را پشت سر بگذارد. این تست‌ها شامل بررسی‌های ایمنی حیاتی می‌باشد. زمانی که یک اتومبیلساز از وجود نقصی پنهان در اتومبیلی خود آگاه می‌شود اما نقص یاد شده توسط قانون‌گذار تشخیص داده نمی‌شود خود اتومبیلساز می‌تواند فراخوان را اعلام کند. اگر قانون‌گذار تشخیص دهد که عیب دیده شده باعث ریسک عمومی می‌شود به اتومبیلساز مربوطه نیز اعلام می‌کند تا فراخوان را انجام دهد.

چارچوب زمانی قانونی یک فراخوان چگونه است؟

فراخوان‌ها به دوره گارانتی اتومبیل ربطی ندارند و اگر ثابت شود که نقص پنهان در اتومبیلهای قبلی فروخته شده نیز دیده شده، فراخوان باید تمامی آن اتومبیلهای قبلی را نیز شامل شود.

اگر اتومبیلی شما فراخوان شد چه‌کار باید کرد؟
RECALL-Pontiac G6 and Chevrolet Malibu
خود اتومبیلسازان مالکان اتومبیلهای تحت تأثیر فراخوان را مطلع می‌کنند اما اگر حدس می‌زنید شما از فراخوانی که اتومبیلیتان را تحت تأثیر قرار داده آگاه نشده‌اید بهتر است با اتومبیلساز تماس گرفته و شماره شاسی اتومبیل را به آن‌ها اعلام کنید. در سریع‌ترین زمان ممکن باید مشکل اتومبیلی خود را در نمایندگی مجاز برطرف کنید.

فراخوان کیسه هوای تاکاتا
RECALL-monitor-air-bag
بزرگ‌ترین فراخوان تاریخ صنعت اتومبیل به کیسه‌های هوای تاکاتا که در محصولات بسیار وسیع کمپانی‌هایی همچون هوندا، مزدا، تویوتا و… نصب شده مربوط می‌شود. باد کننده‌های معیوب کیسه‌های هوای جلو باعث اعلام این فراخوان شد. اگر این کیسه‌های هوا به‌طور ناگهانی باز شود جراحات جدی و یا حتی مرگ سرنشینان را در پی خواهد داشت. بنا به گفته انجمن اتومبیلسازان، در سراسر دنیا بیش از 20 میلیون دستگاه اتومبیل فراخوان شده و تا به اینجا حدود 10 نفر نیز بر اثر این مشکل فوت شده‌اند.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..