17

ژوئن

علیرغم تحریم‌های آمریکا، رنو در ایران می‌ماند…


شرکت فرانسوی رنو اعلام کرد که به‌رغم تحریم‌های آمریکا در ایران باقی می‌ماند.

به گزارش انتخاب به نقل از نیوزگزاری فرانسه، کارلوس گوسن، مدیرعامل این شرکت روز جمعه گفت که رنو ایران را ترک نخواهد کرد. مدیرعامل رنو در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفت: حتی اگر مجبور به کاهش شدید حجم باشیم، آن را رها نخواهیم کرد. وی افزود: این اقدام شرکت رنو برای زمانی که بازار مجدد گشوده می‌شود، یک مزیت محسوب می‌شود.

اما چند روز پیش هم مدیرعامل رنو پارس اظهارات مشابهی درباره این موضوع داشته است.

در روزهایی که محدودیت‌های بین‌المللی علیه کشور افزایش یافته و صنعت اتومبیل نیز به سهم خود متأثر از این ماجرا شده است، رنویی‌ها صحبت از ماندن می‌کنند و ظاهراً قصد پشت کردن به صنعت و بازار اتومبیل ایران را ندارند. آن‌طور که مدیرعامل رنو پارس (شرکت تأمین‌کننده قطعات محصولات رنو در ایران) در گفت‌وگوی خود با ایسنا تأکید کرده، رنو با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، می‌خواهد حضوری طولانی و استراتژیک در ایران داشته باشد. حال اینکه چرا رنو با وجود دولتی بودن و ارتباط غیر مسالمت‌آمیز فرانسه با ایران، خیال قطع همکاری و رفتن ندارد، پرسشی است که به نظر می‌رسد پاسخ آن در سابقه حضور این شرکت در ایران و همچنین شرایط فعلی رنو نهفته است. اگر به تقویم صنعت اتومبیل کشور نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم سابقه حضور رنو در این صنعت به پیش از انقلاب برمی‌گردد، به دورانی که فرانسوی‌ها با ژیان به ایران آمده بودند و این اتومبیل کوچک و کم‌حجم و خاطره‌انگیز، مقدمه‌ساز حضور سایر اتومبیلسازان فرانسوی در ایران شده بود. رنو که به گفته کارشناسان، در انتخاب بازارهای جهانی، بسیار حساس است، با محصولی به نام رنو ۵ قدم به ایران گذاشت و این اتومبیل نیز به سهم خود برای ایرانی‌ها خاطره‌انگیز به حساب می‌آید.

آن زمان رنو به دنبال همکاری مشترک با اتومبیلسازان کشور نبود و بیشتر قصد محک زدن و حضور در بازار ایران را داشت، اما پس از انقلاب تمایل خود برای آغاز همکاری‌های مشترک را اعلام کرد. این شرکت فرانسوی قصد داشت محصول جدیدی را در ایران مونتاژ کند، اما بنا به دلایلی موفق نشد و همکاری رنو و اتومبیلسازی ایران تا مدت‌ها بعد که پی‌کی (PK) به میهمانی پارس‌اتومبیل آمد، پا نگرفت.

هرچند PK تیراژ چندانی نداشت و اتومبیلی به‌روزی محسوب نمی‌شد، اما به‌هرحال مقدمات همکاری با رنو را فراهم آورده بود و حتی پارس‌اتومبیل قصد داشت روی پلتفرم آن اصلاحاتی را انجام دهد و محصولی جدید بسازد.

این اتفاق البته هیچ‌گاه رخ نداد و رنو و اتومبیلسازی ایران تا اوایل دهه هشتاد که پای پلت فرم مشترک X۹۰ به میان آمد، منتظر آغاز مشارکتی برد-برد و ریشه‌ای ماندند.

اگرچه قرارداد پلت فرم مشترک X۹۰ حواشی زیادی داشت و این حاشیه‌ها اجازه نداد پروژه سر وقت آغاز شود و اهداف و برنامه‌های آن تحقق یابد، اما به اعتقاد کارشناسان، این قرارداد نقش زیادی در انتقال دانش فنی روز به قطعه سازان ایرانی ایفا کرد و صنعت اتومبیل کشور از مزایای آن منتفع شد.

در حال حاضر نتیجه قرارداد پلت فرم مشترک X۹۰، تولید دو محصول به نام‌های «تندر-۹۰» و «مگان» است، محصولاتی که در زمره اتومبیلهای باکیفیت تولید داخل به شمار می‌روند؛ اما دقت در جزئیات قرارداد موردنظر از این نکته حکایت می‌کند که رنو از ابتدا نیز قصد حضور طولانی‌مدت در ایران را داشته، زیرا اگر این‌گونه نبود، ریسک سرمایه‌گذاری را در ایران نمی‌پذیرفت و به آموزش سخت‌گیرانه قطعه سازان کشور نمی‌پرداخت.

اگر به لحاظ تاریخی همکاری اتومبیلسازی ایران را با فرانسوی‌ها بسنجیم، متوجه می‌شویم پژو حضور پررنگ‌تری داشته، اما با این حال رنو عمقی‌تر و دوجانبه‌تر کار کرده است.

نوع اتومبیلهای تولیدی و کیفیت آن‌ها، نحوه سرمایه‌گذاری و در نظر گرفتن نیاز مشتری، از جمله مواردی است که پژو و رنو در زمینه آن‌ها، عملکردی متفاوت را از خود در صنعت و بازار اتومبیل ایران نشان داده‌اند.


نگاهی به این تفاوت‌ها، از این نکته حکایت می‌کند که اگرچه پژو در کل عملکرد موفقیت‌آمیزتری در بازاریابی و تولید داشته، اما رنو با وجود سهم بسیار اندکی که در اتومبیلسازی و بازار اتومبیل ایران دارد، توانسته محصولاتی همواره باکیفیت را در اختیار مشتری ایرانی قرار دهد.

البته با این وجود، هم‌اکنون پژو پس از کیا (پراید)، شریک اصلی اتومبیلسازی ایران به حساب می‌آید و بعید است رنو به این زودی‌ها به رقیبی جدی برای پژو در بازار کشور تبدیل شود.

ساندرو استپ وی
به نظر می‌رسد پژو با در نظر گرفتن روشی محتاطانه در طول این بیست سال و اندی، هیچ‌گاه زحمت سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی روز را به اتومبیلسازی ایران، به خود نداده است، حال آنکه رنو اولین شرکتی است که ریسک سرمایه‌گذاری کلان در اتومبیلسازی ایران را پذیرفت و با سرمایه‌ای میلیون یورویی، قدم به کشور گذاشت. هم‌اکنون به اذعان فعالان صنعت اتومبیل، به دلیل سرمایه‌گذاری مشترک رنو و اتومبیلسازان داخلی، ایران‌اتومبیل و سایپا توانایی طراحی بدنه جدید روی پلتفرم تندر-۹۰ را داشته و می‌توانند آن را با نشان خود تولید و عرضه کنند.

چرایی ماندن رنو در ایران

یکی از مهم‌ترین آثار سرمایه‌گذاری رنو در اتومبیلسازی ایران را باید انتقال تکنولوژی و فناوری روز این شرکت به قطعه سازان کشور دانست. بسیاری از کارشناسان معتقدند با ورود رنو به اتومبیلسازی ایران، قطعه سازان داخلی به واسطه سخت‌گیری‌های این شرکت، یک دوره کارآموزی موفق را پشت سر گذاشته و با تکنولوژی روز اتومبیلسازی اروپا آشنا شدند. در واقع قطعه سازان داخلی که تا پیش از رنو، چندین سال با پژو کار می‌کردند، حضور رنو را رنسانسی در فعالیت و عملکرد خود می‌دانند.

رنو کوئید
اگرچه با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی، تمایل رنو برای ماندن در ایران کمی عجیب به نظر می‌رسد (خصوصاً اینکه رنو اتومبیلساز دولتی فرانسه محسوب می‌شود)، اما وقتی به شرایط فعلی این شرکت در بازارهای جهانی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم اوضاع فروش و درآمدش چندان بر وفق مراد نیست.

آن‌طور که از آخرین نیوز برمی‌آید، فروش این شرکت در ماه ژانویه ۳۳ درصد افت کرده و این نشان می‌دهد از دست دادن بازارها برای رنو، کاری غیرعقلانی در این شرایط است. به عبارت بهتر، ایران هم‌اکنون بازار مناسبی برای رنو به حساب می‌آید و طبیعی است که این شرکت نخواهد اوضاع فروش جهانی خود را بدتر کرده و یکی از بازارهای بکرش را از دست بدهد.

رنو در ایران می‌ماند
اما ببینیم مدیرعامل رنو پارس در تازه‌ترین اظهارات خود که حول محور محدودیت‌های بین‌المللی می‌چرخد، چه گفته است.

پیمان کارگر در گفت‌وگوی خود با ایسنا از عزم جدی رنو برای حضور و گسترش فعالیت‌های خود در ایران نیوز می‌دهد و تأکید می‌کند که اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را در راه همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده، اما در نهایت تمام این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی می‌افزاید:

رنو به دنبال تبدیل شدن به شریک استراتژیک صنعت اتومبیل ایران بوده و علاوه بر ادامه حضور در ایران، فعالیت‌های خود را نیز گسترش خواهد داد و این‌ها همان اقدامات اساسی است که آینده را خواهد ساخت.

پیمان کارگر، مدیرعامل ایرانی رنوپارس

مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه محدودیت‌های بین‌المللی، فعالیت‌های اقتصادی را برای رنو و شرکت‌های قطعه ساز اتومبیلساز ایرانی مقداری سخت کرده است، ادامه می‌دهد:

با این حال برنامه شرکت رنو حضور طولانی‌مدت و استراتژیک در ایران است، بنابراین سختی‌های ناشی از تحریم را نیز باید با همکاری دوستان ایرانی حل کرده و جلو برویم.

کارگر همچنین در واکنش به اینکه دولت فرانسه یکی از پیگیرترین کشورها در بحث محدودیت‌های بین‌المللی ایران بوده است، می‌گوید:

در این زمینه دو موضوع مسائل سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح است. مسائل سیاسی غیردائمی بوده و می‌آیند و می‌روند و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز در پیش است و به هر حال چنین مسائلی تغییر می‌کنند. ضمن اینکه در هر کشوری یک سیستم سیاسی و یک سیستم اقتصادی وجود دارد که فارغ از مسائل سیاسی، اقتصاد پابرجا می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در فرانسه فعالیت‌های مربوط به صنعت اتومبیل به‌هیچ‌وجه در بحث محدودیت‌های بین‌المللی مطرح نیست، می‌افزاید:

البته به دلایلی همچون مشکلات نقل‌و‌انتقال پول در سیستم بانکی، فعالیت رنو در ایران سختشده است، اما خود صنعت اتومبیل به‌هیچ‌وجه در شمول تحریم‌ها نبوده و نخواهد بود، بنابراین مشکلی در ادامه‌ فعالیت‌های رنو در ایران وجود ندارد.

مدیرعامل رنو پارس ادامه می‌دهد:

رنو تصمیم گرفته که با وجود تمام مشکلات در کنار مشتریان و دوستان ایرانی خود در درازمدت بماند. فراتر از آن تصمیم ما این است که رنو به شریک استراتژیک صنعت اتومبیل ایران تبدیل شود، بنابراین علاوه بر ماندن در ایران، تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود در اینجا داریم.

کارگر تأکید می‌کند:

به هیچ وجه تصمیم ما این نیست که مانند برخی اتومبیلسازان به دلیل اینکه فشار و ریسک فعالیت در ایران افزایش یافته، تنها به فعالیت‌های فعلی خود در ایران ادامه داده و برای گسترش فعالیت‌ها به کشورهای دیگر برویم تا در آینده پس از حل مشکلات فعلی دوباره برگشته و به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در ایران باشیم.


وی با بیان اینکه به هرحال فشار‌هایی در مورد‌ محدودیت‌های بین‌المللی روی رنو نیز وجود داشته و حتی به رنو گفته‌اند که چرا در ایران فعالیت می‌کنید، تأکید می‌کند:

ما نیز در پاسخ گفتیم که تحریم‌ها مربوط به مسائل دیگری است و ربطی به صنعت اتومبیل ندارد و دولت فرانسه هم اعلام کرده مشکلی برای ادامه فعالیت ما در ایران به وجود نمی‌آید.

کارگر با تأکید بر اینکه ورود اتومبیلهای لوکس رنو به ایران نیز تحت‌ تأثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت، می‌افزاید:

واردات را گسترش می‌دهیم و در سه سال آینده، اتومبیلهای کیفی و با ایمنی بالا را در بهترین شرایط به مشتریان ایرانی عرضه خواهیم کرد.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..