8

مه

صف‌آرایی تویوتا یاریس GRMN در برابر پژو 208 GTi


بریتانیا همیشه بهشت هاچبک های اسپورت و داغ بوده است. خریداران بریتانیایی ترکیب پرفورمنس بالا با استفاده روزمره این اتومبیلها را دوست داشته و البته بی‌شک یکی از جذاب‌ترین هاچبک های تازه‌وارد بازار تویوتا یاریس GRMN است.


اتومبیلهای کوچک و اسپورتی همچون یاریس GRMN برای راه‌های پر پیچ و خم این کشور عالی بوده و این مدل سفارشی و تولید محدود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


تویوتا هرگز نخواسته دنباله‌روی دیگران باشد و هر کاری را به روش خود انجام داده اما با این وجود یاریس GRMN باید با پژو 208 GTi روبرو شود. این اتومبیل توسط بخش اسپورت کمپانی فرانسوی ساخته و پرداخته شده و روی پرفورمنس تمرکز دارد.

البته جایی که هر دو اتومبیل تفاوت دارند به قیمت مربوط می‌شود. یاریس گران‌تر است. سؤال این است که آیا محصول کوچولوی تویوتا ارزش خرید دارد؟

پژو 208 GTi

تویوتا یاریس GRMN

نام اتومبیل

23550

26295 قیمت (پوند)
4 سیلندر 1.6 لیتری توربو 4 سیلندر 1.8 لیتری سوپرشارژردار

پیشرانه

205/300

209/250 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

گیربکس

6.3

6.1 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)
230 230

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

7.9

8.2 مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
رنگ بدنه (945 پوند)، ترمز شهری فعال (250 پوند)، ناوبری سه‌بعدی (750 پوند)

آپشن ها

 

  • تویوتا یاریس GRMN

نقاط قوت: پرفورمنس عالی، درگیری فوق‌العاده راننده در امر رانندگی، دامپرهای عالی

نقاط ضعف: قیمت، کیفیت ضعیف کابین، موقعیت راننده می‌توانست بهتر باشد


تویوتا در سال 2017 با یاریس WRC به مسابقات رالی جهانی بازگشت و البته موفقیت‌هایی نیز به دست آورد. این پروژه روی شکل‌گیری یاریس GRMN نیز تأثیر داشته است. حروف GRMN مخفف Gazoo Racing tuned by the Master of Nürburgring بوده و نشان می‌دهد که تویوتا در توسعه این هاچبک اسپورت چقدر جدی بوده است.


عملکرد خوب یک اتومبیل در پیست مشهور نوربرگ رینگ تضمینی برای موفقیت یاریس در بریتانیا نیست اما این اتومبیل در جاده‌های پر پیچ و خم یک یاغی تمام‌عیار بوده و دیگر حریفان را به چالش می‌کشد. این اتومبیل از نظر سیستم تعلیق سفت‌تر بوده و ارتفاع آن در مقایسه با نسخه استاندارد 24 میلی‌متر کمتر است. این امر باعث بهبود هندلینگ می‌شود. یاریس GRMN همچنین از میله‌های ضد لغزش و دامپرهای سفارشی سفت به منظور همخوانی با فنرهای سفت‌تر سود می‌برد.


نتیجه این تنظیمات هندلینگی مناسب برای یاریس می‌باشد. فرمان اتومبیل کاملاً خوب احساس شده و البته از GT86 در تنظیم فرمان این اتومبیل کمک گرفته شده است.


عملکرد اتومبیل در اکثر دست‌اندازها خوب بوده و البته سیستم تعلیق درجه حرکت مناسبی دارد. با توجه به سفتی سیستم تعلیق می‌توانید با اطمینان خاطر وارد پیچ‌ها شوید.

تنها زمانی که اتومبیل را بسیار تحت‌فشار بگذارید برخی نقاط ضعف پدیدار خواهند شد. سیستم تعلیق اگرچه در اکثر اوقات عملکرد خوبی در جذب دست‌اندازها داشته اما برخی اوقات ناهنجاری‌های چشمگیری نشان می‌دهد.

پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری سوپرشارژردار تویوتا نیز خیلی معمول نیست. اکثر رقبای تویوتا با استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری توربو از پژو تقلید کرده‌اند اما پیشرانه یاریس دنیای دیگری است. پاسخ خطی پیشرانه به منظور شتاب گیری مناسب این هاچبک اسپورت می‌باشد.


دیفرانسیل لغزش محدود تورسن نیز کشش فوق‌العاده‌ای در پیچ‌ها ایجاد کرده و این امر چابکی یاریس را بالا می‌برد. دیفرانسیل لغزش محدود تویوتا عملکرد بهتری نسبت به دیفرانسیل پژو دارد.

مجموعه قوای فنی یاریس GRMN به شتاب بهتر این اتومبیل کمک می‌کنند زیرا شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت کوچولوی ریز نقش تویوتا در 6.1 ثانیه ثبت می‌شود. با اینکه این اتومبیل از سوپرشارژر استفاده می‌کند اما گشتاور 250 نیوتون متری آن 50 واحد کمتر از 208 GTi است. یاریس نمی‌تواند با عملکرد پژو مخصوصاً در شتاب گیری بین دنده‌ای برابری کند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: اگرچه یاریس GRMN اتومبیلی جدیدی است اما بر پایه یاریس معرفی شده در سال 2012 شکل ‌گرفته است. سیستم ناوبری این اتومبیل قدیمی بوده و گرافیک ضعیف صفحه‌نمایش نیز از نقاط ضعف آن است.

فرمان: فرمان چندکاره و چرمی این اتومبیل از GT86 کوپه گرفته شده و احساس فوق‌العاده‌ای دارد.

پلاستیک‌های خشن: یاریس GRMN گران‌تر از پژو بوده اما همان حس و حال کیفیت رقیب فرانسوی را نشان نمی‌دهد.

نقاط قوت: پرفورمنس مناسب، چابکی و هیجان‌انگیز زیاد، ارزش بیشتر در مقایسه با مبلغ پرداختی

نقاط ضعف: احساس نه چندان خوب تعویض دنده در مقایسه با تویوتا، سواری سفت‌تر در سرعت‌های بالاتر

پژو 208 GTi در طول عمر خود به‌روزرسانی‌های مناسبی داشته و حضور در گاراژ پژو اسپورت نیز باعث شده این اتومبیل به یک هاچبک داغ واقعی تبدیل شود.


در مقایسه با GTi استاندارد، این اتومبیل 6 میلی‌متر پهنای بیشتر بین چرخ‌های روبرویی دارد. همچنین ارتفاع این اتومبیل 10 میلی‌متر کمتر بوده و فنرها و دامپرهای سفت‌تر از جمله تغییرات آن هستند. رینگ‌های 18 اینچی به همراه لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت از دیگر شاخصه‌های فلفل تند فرانسوی می‌باشند. دیفرانسیل لغزش محدود را نیز نباید از یاد برد.


این اتومبیل سفت‌تر از یاریس حس می‌شود ولی نقطه مثبت اینکه پژو در پیچ‌ها حرکات جانبی کمتری داشته و وجود شاسی متمرکز و لاستیک‌های میشلین باعث ایجاد چسبندگی قابل‌توجهی برای چنین اتومبیلی کوچکی شده‌اند.


پژو 208 GTi اتومبیلی بسیار چابکی است. البته سواری اتومبیل برای رانندگی روزمره سفت بوده اما ما آن را ناراحت نمی‌دانیم. نیمه پر لیوان اینکه وقتی سرعت اتومبیل افزایش می‌یابد کنترل اتومبیل فوق‌العاده می‌شود.


فرمان در لحظات ابتدایی احساس غیرعادی‌ای داشته اما در سرعت بالا عادی می‌شود. البته دیفرانسیل لغزش محدود 208 GTi به اندازه تویوتا کشش ندارد.


پیشرانه نیز لذت‌بخش نبوده اما 50 نیوتون متر گشتاور بیشتر باعث می‌شود پژو در سرعت‌های پایین‌تر شتاب بهتری داشته باشد.

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت هاچبک اسپورت پژو 6.3 ثانیه بوده که دودهم ثانیه کندتر از تویوتا است. گیربکس 6 سرعته دستی این اتومبیل تعویض‌های جالبی نداشته و احساس خوبی به راننده منتقل نمی‌شود.

البته همه این‌ها را می‌توانید با نگاه به قیمت پژو فراموش کنید. 208 GTi حدود 2745 پوند ارزان‌تر از یاریس GRMN بوده و تجهیزات مشابهی دارد. صندلی‌های اسپورت آلکانترا، سیستم تهویه مطبوع، حسگرهای پارک، رادیوی DAB، بلوتوث و صفحه لمسی 7 اینچی با ارتباط اپل کارپلی در این اتومبیل وجود دارند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: ما هرگز طرفدار صفحه‌نمایش کند 208 نبوده‌ایم و البته این نسخه نیز تفاوتی ندارد. سیستم ناوبری در مدل GTi پرستیژ به‌صورت استاندارد وجود دارد اما برای نسخه ساخته شده توسط پژو اسپورت باید 750 پوند اضافی پرداخت کنید.

فرمان: غربیلک فرمان کوچک با کاراکتر جمع‌وجور پژو همخوانی دارد اما می‌تواند گاهی اوقات برای خواندن پشت آمپرها مزاحمت ایجاد کند.

کیفیت: 208 همیشه حس و حال کیفیت را در کابین داشته و این موضوع در GTi به لطف آلکانترا، چرم و دوخت‌های متضاد برجسته‌تر شده است.

رتبه اول: پژو 208 GTi

پژو 208 GTi ساخته شده توسط بخش اسپورت کمپانی یک اتومبیلی پرفورمنس متمرکز است. این اتومبیل دقیقاً همان خصوصیات یک هاچبک داغ را داشته و هیجان و کاربرد مناسب را در پکیجی کم‌هزینه ارائه می‌کند. تویوتا یاریس GRMN تلاش فوق‌العاده‌ای است اما پژو هنوز هم دست برتر را دارد.

رتبه دوم: تویوتا یاریس GRMN

یاریس GRMN یک هاچبک داغ قابل‌احترام است. پیشرانه این محصول کاراکتر واقعی را داشته اما قیمت گران آن در مقایسه با پژو تردیدهای فراوانی را ایجاد می‌کند. خوشبختانه نسخه ارزان‌تری از یاریس در آینده عرضه خواهد شد.

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..