18

ژوئن

شوک بزرگ قیمتی در بازار اتومبیل


در حالی که بازار اتومبیل در رکود به سر می‌برد و تنها دلالان در آن فعالند، مشتریان بازار اتومبیل کشور این هفته با دو شوک قیمتی مواجه شدند تا در پی آن‌ها، قدرت خریدشان در این بازار کمتر و کمتر شود.

سایپا کوییک
به گزارش خودرو شاپ و به نقل از دنیای اقتصاد، شوک اول رشد شدید قیمت برخی اتومبیلهای داخلی و خارجی بود و شوک دوم نیز صدور مجوز افزایش قیمت شورای رقابت برای اتومبیلسازان. در باب شوک اول اگرچه بازار اتومبیل هفته‌هاست با روند صعودی قیمت مواجه است، با این حال، قیمت‌ها این هفته رشدی نامتعارف را تجربه کردند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این صعود قیمتی سبب تشکیل حبابی بزرگ شده و دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه اتومبیلسازان با احتکاری وسیع، عرضه را کم یا قطع کرده‌اند و همچنین نوسان بازارهای ارز و سکه نیز در رخ دادن این ماجرا اثرگذار بوده و هست. نکته عجیب ماجرا اینجاست که افزایش قیمت‌ها در دوران رکود بازار رخ داده و در حال حاضر مشتری چندانی در بازار به چشم نمی‌آید و بیشتر پای واسطه‌ها و دلال‌ها در میان است.


در باب شوک دوم نیز شورای رقابت در نهایت اعلام کرد که سه اتومبیلساز داخلی شامل ایران اتومبیل و سایپا و مدیران اتومبیل مجوز افزایش قیمت دریافت کردند تا مشتریان به زودی شاهد بالا رفتن قیمت رسمی محصولات آن‌ها باشند. بر این اساس، ایران اتومبیل و سایپا مجاز به افزایش قیمت بیش از ۷ درصدی محصولات خود شده و می‌توانند از ابتدای تیر امسال، مجوز شورای رقابت را اعمال کنند. در این شرایط اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تا یک ماه دیگر بازار اتومبیل در اثر افزایش عرضه محصولات از سوی اتومبیلسازان، به ثبات می‌رسد و باید دید این وعده عملی خواهد شد یا نه. هرچه هست، آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت دومیلیونی اتومبیل موردنظر حکایت می‌کند. پژو ۲۰۷ اتومات نیز که از افزایش قیمت در امان نبوده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد. با این حساب، دو میلیون تومان به قیمت این محصول طی هفته جاری اضافه شده است.


همچنین تندر مدل E۲ پارس‌اتومبیل هم که چیزی حدود ۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۵ میلیون تومان پیدا کرد. پارس‌تندر نیز که افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی در کارنامه این هفته‌اش به ثبت رسیده، با قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان قابل‌خرید است. موج افزایش قیمت‌ها گریبان تندر اتومات را نیز گرفته است، چه آنکه این محصول در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی ۴ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. در بین دیگر اتومبیلهای داخلی، ساندرو استپ‌وی همچنان در مسیر گرانی می‌رود، به‌نحوی‌که این هفته رکوردی عجیب را از خود به‌جا گذاشت و قیمت ۹۰ میلیون تومان را در تابلو بازار به ثبت رساند. بنا به گفته فعالان بازار، ساندرو استپ‌وی چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته افزایش قیمت داشته است. طبیعی است که این اتومبیل به هیچ عنوان به چنین بهایی نمی‌ارزد و بهتر است خریداران واقعی به گزینه‌های دیگری فکر کنند.

آنچه که رونمایی و پیش فروش می شود چرا با اتومبیلی تحویلی اینقدر متفاوت است؟
نمایشگاه داران اتومبیلی پایتخت اما در مورد رانا نیز از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آن‌ها، این محصول در حال‌حاضر ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد. دیگر اتومبیلی داخلی یعنی سمند مدل EF۷ نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، در حال‌حاضر ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد دناپلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش قیمت سه میلیون تومانی‌اش، ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل معمولی دنا اما ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد اتومبیل موردنظر در هفته جاری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.


نمایشگاه‌داران اتومبیلی پایتخت در مورد تیبا ۲ از تثبیت قیمت این محصول می‌گویند. به گفته آن‌ها، این اتومبیل تغییر خاصی نداشته و فعلاً با همان قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. همچنین از بازار ساینا هم نیوز می‌رسد که این محصول ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معناست که اتومبیلی موردنظر حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. در خانواده پراید اما افزایش قیمت خاصی رخ نداده و مدل ۱۳۱ این محصول در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد.

نسل دوم کیا سراتو
در بین دیگر اتومبیلهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا نیز مرزهای گرانی را درنوردید و چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول مونتاژی سایپا در حال‌حاضر ۱۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که از فاصله قیمتی چند ده میلیون تومانی آن با نرخ کارخانه حکایت می‌کند. فعالان بازار در مورد برلیانس اما از ثبات قیمتی آن صحبت به میان می‌آورند، به نحوی که مدل اتومات ۳۳۰ آن قیمتی برابر با ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

تداوم مرزشکنی وارداتی‌ها
اما در بازار اتومبیلهای وارداتی نیز صعود قیمت اتومبیلها کماکان ادامه دارد و اتومبیلهای خارجی در حال درنوردیدن مرزهای قیمتی هستند. در حال‌حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. کیا سراتو نیز که دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین اپتیما نیز که افزایش قیمتی بیش از ۷۰ میلیون را تجربه کرده، در حال‌حاضر ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا نیز که افزایش قیمتی چند ده میلیونی داشته، در حال‌حاضر ۳۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.


در بین دیگر اتومبیلهای وارداتی اما تویوتا راو ۴ کماکان محصولی گران به‌شمار می‌رود و آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این محصول در حال‌حاضر ۴۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب ۴۰ میلیون تومان به قیمت اتومبیلی موردنظر اضافه شده است. همچنین از بازار سانتافه هم نیوز می‌رسد که این محصول بازهم افزایش قیمت داشته و دو میلیون تومان دیگر گران شده است. بر این اساس، در حال‌حاضر برای خرید سانتافه باید ۴۴۰ میلیون تومان هزینه کرد. نسل جدید سانتافه معرفی شده و به زودی مدل‌های فروخته شده فعلی باید منتظر افت قیمت فاحشی باشند. همچنین تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، باید ۴۵۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد.

هیوندای سانتافه 2018

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..