23

فوریه

شاخ‌به‌شاخ پژو 308، فولکس‌واگن گلف و هوندا سیویک


از آنجایی که اتومبیلهای دیزلی بیش از هر زمان دیگری تحت فشار هستند، خریداران جدید در اروپا به پیشرانه‌های بنزینی روی خوش نشان می‌دهند. پیشرانه‌های بنزینی توربو و کم‌حجم در قلب تمامی اتومبیلها، از سوپرمینی‌ها گرفته تا شاسی بلندها قرار می‌گیرند اما کلاس هاچبک‌های خانوادگی بخشی است که استفاده از این‌گونه پیشرانه‌ها بیشترین توجیه را دارد.

کلاس هاچبک های خانوادگی یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های بازار بوده و به عنوان نتیجه اتومبیلهای حاضر در این کلاس هر روز بهتر از قبل شده و ما هم تلاش داشته‌ایم سه نمونه از بهترین‌های این کلاس را با یکدیگر مقایسه کنیم.


نسل جدید پژو 308 در بین این سه اتومبیل جدیدترین بوده و درحالی‌که فیس لیفت اخیر آن تنها تغییراتی ملایم داشته اما هاچبک فرانسوی همچنان ترکیب مناسبی از فضای کابین، راحتی و تجهیزات را ارائه می‌کند. پس از آن به فولکس‌واگن گلف می‌رسیم که سال پیش به‌روز شده و برخی تکنولوژی‌های جدید و اصلاحات بصری را تجربه کرده است. نسخه حاضر در تست برای اولین بار از پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی 128 اسب بخاری استفاده می‌کند. این پیشرانه در برابر پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری پیور تک 308 قرار می‌گیرد اما رقیب دیگر یعنی هوندا سیویک را هم نباید از یاد برد. این اتومبیل از پیشرانه 1 لیتری کوچکی استفاده می‌کند که قدرت آن تقریباً با دو رقیب دیگر یکسان است.

خب اگر از مالیات‌های سنگین اتومبیلهای دیزلی در آینده می‌ترسید می‌توانید یکی از این سه اتومبیل را بخرید؛ اما سؤال اصلی این است: کدام اتومبیل بهتر است؟

مدل پژو 308 1.2 PureTech 130 GT Line
قیمت (پوند) 22390
پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی 129 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) 9.5
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) 7.3
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند) 140

 

پژو 308 از حول‌وحوش سال 2014 در بازار حضور داشته اما فیس لیفتی که در سال 2017 روی آن اعمال شد آن را به‌روزتر کرد. این تغییرات شامل سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته و برخی اصلاحات کم ظاهری می‌باشد. نسخه‌ای که در تست حاضر بوده از پیشرانه 1.2 لیتری 129 اسبی و تریم GT Line استفاده کرده و بهای پایه 22390 پوندی دارد.


هر سه اتومبیل قدرت کمتر از 130 اسب بخاری داشته اما پژو قوی‌ترین انتخاب بوده و البته بیشترین گشتاور یعنی 230 نیوتون متر را دارد. هر دو اتومبیلی سیویک و گلف از پیشرانه‌ای با گشتاور 200 نیوتون متر استفاده می‌کنند.


این اتومبیل ظرف مدت 9.5 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده که یک‌دهم ثانیه از گلف و شش‌دهم ثانیه از سیویک سریع‌تر است. بخشی از این مزیت به وزن پایین‌تر پژو که تنها 1089 کیلو می‌باشد مربوط است. در مقابل گلف و سیویک به ترتیب 1280 و 1275 کیلوگرم وزن دارند.

البته در بخش شتاب‌های بین دنده‌ای پژو بهترین عملکرد را ندارد. این اتومبیل کمی کندتر از رقبا عمل می‌کند. حتی گیربکس 6 سرعته پژو نیز بهترین نیست و هماهنگی جالبی با پیشرانه ندارد. قطعاً پیشرانه 308 جذاب‌ترین پیشرانه این رقابت بوده و پاسخگوتر است. همچنین قدرت خوبی را در دورهای میانی ایجاد می‌کند.

وزن پایین پژو 308 به هندلینگ آن کمک می‌کند. فرمان اتومبیل سریع بوده و احساس چابکی نسبی را ایجاد می‌کند اما بازخورد زیادی نداشته و البته شاسی نیز به اندازه هوندا چسبندگی بالایی ندارد.

احساس خنثی بودن پژو بیشتر شبیه گلف است اما نهایتاً باید گفت پژو در جایی میانه بین راحتی بیشتر گلف و اسپورت بودن بیشتر سیویک قرار می‌گیرد. تفاوت‌ها واقعاً کم بوده و هر سه اتومبیل راحتی کافی را داشته و در عین حال برای رانندگان مشتاق مناسب هستند.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: علیرغم به‌روزرسانی سیستم اطلاعات سرگرمی، پژو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف 308 را برطرف نکرده است: صفحه‌نمایش کندی که سیستم تهویه و بخاری را کنترل می‌کند.

  • فولکس‌واگن گلف

مدل فولکس‌واگن گلف 1.5 TSI EVO 130 SE Nav 5dr
قیمت (پوند) 22255
پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری 128 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) 9.6
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) 7.9
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند) 140

 

فولکس‌واگن گلف دومین اتومبیلی پرفروش بریتانیا در سال 2017 بوده و فهمیدن دلیل این موفقیت نیز آسان است. هاچبک آلمانی‌ها اتومبیلیی جادار و راحت بوده و سواری خوبی دارد. فیس لیفت سال پیش باعث اضافه شدن پیشرانه 1.5 لیتری جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی به‌روز و ویژگی‌های ایمنی بیشتر شده است. نمونه حاضر در این بررسی دارای پیشرانه 1.5 لیتری با بهای پایه 22255 پوندی است.


تغییرات ظاهری گلف فیس لیفت شده کم هستند زیرا این اتومبیل راحت و آرام بوده و از پشت فرمان نیز احساس فوق‌العاده‌ای دارد.

پیشرانه یاد شده یک قلب آهنین فوق‌العاده است. این پیشرانه بسیار آرام و نرم بوده و خوبی‌های خود را در تست‌های ما نیز نشان داد. این اتومبیل در تست‌های شتاب بین دنده‌ای سریع‌تر بود و کمک حال آن در رسیدن به چنین عملکردی پیشرانه 6 سرعته است.

برای اینکه از حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه گلف استفاده کنید نیازی به کار سخت ندارید زیرا حداکثر گشتاور 200 نیوتون متری تنها از دور 1400 در دسترس شماست. به این ترتیب به راحتی و بدون اینکه معکوس بکشید می‌توانید سرعت بگیرید. همین امر باعث می‌شود صدای کابین نیز کم باشد. این یکی از بهترین جنبه‌های پیشرانه 1.5 لیتری گلف بوده و این اتومبیل از هر دو رقیب خود کم صداتر است.

وجود فرمان مستقیم و با توازن وزنی مناسب به این معنی است که گلف در پیچ‌ها عملکرد خوبی داشته و همچنین چسبندگی بالا به همراه تکان‌های کم بدنه به چشم می‌خورند. البته موضوع عجیب اینکه سواری گلف به اندازه سیویک درگیر کننده نیست اما خب فاصله زیادی هم وجود ندارد. نقطه قوت اصلی گلف ترکیب کردن آرامش و راحتی است. این اتومبیل سواری نرم‌تری از 308 داشته و ناهمواری‌های مسیر را به خوبی جذب می‌کند.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: پیشرانه 1.5 لیتری TSI گلف تنها پیشرانه 4 سیلندر حاضر در تست است. این پیشرانه از تکنولوژی پیشرفته‌ای سود می‌برد که می‌تواند دو سیلندر را به منظور بهبود مصرف سوخت غیرفعال کند.

مدل هوندا سیویک 1.0 VTEC Turbo EX
قیمت (پوند) 23615
پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری 127 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) 10.1
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) 6.4
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند) 140

 

دهمین نسل از هوندا سیویک به لطف هندلینگ هیجان‌انگیز و کابینی جادار ما را تحت تأثیر قرار داد. نسخه اسپورت تایپ R بسیار محبوب بوده و DNA آن را می‌توان تا حدی در نسخه استاندارد نیز دید. مدل حاضر در تست از تریم EX بوده که بهای پایه 23615 پوندی دارد. البته مدلی که در تصاویر مشاهده می‌کنید تریم SR است.


هوندا رویه کنونی صنعت اتومبیل در کم‌حجم کردن پیشرانه‌ها را دنبال کرده بنابراین سیویک نیز از پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری توربو به منظور افزایش قدرت و گشتاور استفاده کرده است. حداکثر گشتاور پیشرانه یاد شده از دور 2250 پیشرانه در دسترس بوده و احساس رقابت با رقبای پرحجم‌تر را ایجاد می‌کند.


در بحث شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت، سیویک نیم ثانیه کندتر از گلف بوده اما در بحث شتاب بین دنده‌ای تنها یک‌دهم ثانیه عقب می‌افتد.

این اعداد نزدیک نشان می‌دهند که تفاوت زیادی از نظر پرفورمنس بین سه رقیب وجود نداشته اما هوندا یک مزیت برای رانندگان مشتاق داشته و آن اینکه سیویک هیجان‌انگیزترین اتومبیلی این مقایسه است.

موقعیت رانندگی پایین سیویک راحت بوده و احساس اسپورت بودن را ایجاد می‌کند. فرمان سیویک توزیع وزن خوبی داشته و پاسخ سریع و بهترین احساس را ایجاد می‌کند. چسبندگی زیادی وجود داشته و سیستم هدایت گشتاوری نیز به پایداری اتومبیل در پیچ‌ها کمک شایانی می‌کند. به لطف دامپرهای اسپورت تر، سیویک کنترل خوبی روی تکان‌های بدنه داشته و چابک‌تر از گلف و 308 می‌باشد.

سیویک در حالت رانندگی کامفورت اتومبیلیی آرام و نرم بوده و سواری نسبتاً پایداری دارد اگرچه که تست صدای ما نشان داد این اتومبیل در سرعت حدود 120 کیلومتر در ساعت سر و صدای بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد. پیشرانه 1 لیتری توربوی سیویک دور بالاتری در این سرعت داشته و همین امر باعث ایجاد صدای بیشتر می‌شود.

البته این پیشرانه کاراکتر بیشتری نسبت به قلب تپنده گلف داشته اما از نظر هیجان به پای پیشرانه پژو 308 نمی‌رسد. گیربکس دستی سیویک تعویض‌های خیال‌انگیزی داشته و عمل تعویض دنده با دقت صورت می‌گیرد.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: هوندا کوچک‌ترین باک سوخت را داشته که تنها 46 لیتر گنجایش دارد. به این ترتیب شما بیشتر از مالک 308 به پمپ‌بنزین سر خواهید زد.

قضاوت نهایی

رتبه اول: فولکس‌واگن گلف

نتایج به دست آمده بسیار نزدیک بوده گلف به اندازه‌ای خوب است که بیشترین احساس را برای اکثر افراد ایجاد می‌کند. گلف اتومبیلیی راحت و آرام بوده و سواری خوبی دارد. همچنین تجهیزات زیادی داشته و ارزش فوق‌العاده‌ای در برابر مبلغ پرداختی دارد و سیستم اطلاعات سرگرمی آن یکی از بهترین‌های کلاس خود و بازار است. گلف در حالی این خصوصیات را دارد که هنوز هم برای اکثر مالکان اتومبیلیی کاربردی محسوب می‌شود.

رتبه دوم: هوندا سیویک

جدیدترین نسل هوندا سیویک به خوبی گلف نمی‌تواند همه را راضی کند. البته سیویک کاربردی‌تر بوده و هیجان سواری آن بیشتر از گلف است اما از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی کم می‌آورد. به لطف هزینه‌های پایین و هندلینگی درگیر کننده، سیویک بالاتر از پژو 308 قرار می‌گیرد و البته پرفورمنس آن نیز با محصول فرانسوی برابری می‌کند. اگرچه که سیویک به اندازه فولکس دل‌چسب‌تر نبوده و از نظر آرامش و راحتی نیز یک پله پایین‌تر قرار می‌گیرد.

رتبه سوم: پژو 308

308 اتومبیلیی شیک و کاربردی است اما به اندازه گلف توانا نیست. سواری این اتومبیل به پای سیویک هم نمی‌رسد و اگرچه که از نظر قیمت رقابتی است اما شرایط لیزینگی آن هم با هوندا برابری نمی‌کند. پیشرانه پیور تک این اتومبیل بهترین قلب آهنین این مقایسه بوده اما از نظر ارزش کلی پژو در برابر رقبا کم می‌آورد و البته سیستم اطلاعات سرگرمی آن نیز بهبودهای زیادی نداشته است.

دیگر گزینه‌ها در این کلاس

  • اوپل/واکسهال آسترا 1.4i Elite Nav 150PS
  • قیمت: 22135 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.4 لیتری 148 اسب بخاری


با دینامیک رانندگی جذاب، راحتی زیاد و فضای کابین چشمگیر، واکسهال آسترا ارزش بررسی کردن را دارد. پیشرانه 1.4 لیتری تریم الیت این اتومبیل ارزش خوبی دارد زیرا قوی‌تر بوده و البته تجهیزات خوبی هم نسبت به رقبای گران‌تر این مقایسه دارد.

  • رنو مگان 1.2 TCe Signature Nav
  • قیمت: 21790 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.2 لیتری 128 اسب بخاری


پیشرانه 1.2 لیتری مگان با سه رقیب ما همخوانی داشته و تقریباً تجهیزاتی مشابه با آسترا دارد همچنین رنو در بحث طراحی ظاهری و کابین شیک‌تر بوده و چیزی متفاوت را در این کلاس ارائه می‌کند.

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..