19

ژوئن

سرنوشت ماشینهای مشارکتی در ایران دچار ابهام شد

[ad_1]



خروج آمریکا از برجام و مواضع برخی شرکت‌های خارجی، سرنوشت ماشینهای مشارکتی تولیدی در ایران را در ابهام قرار داده است.

با اجرایی شدن برجام صنعت ماشین با موج درخواست ماشینسازان خارجی برای مشارکت در تولید و حضور در بازار ایران روبرو شد. به دنبال همین تقاضاها بود که همکاری ایران ماشین با پژو، سایپا با سیتروئن و کیا، و هیوندای با کرمان موتور آغاز و تولید ماشینهای مشارکتی با همکاری ماشینسازان داخلی و خارجی کلید خورد. حاصل این همکاری‌ها تولید و عرضه ماشینهایی همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C۳، هیوندای اکسنت و سراتو به صورت داخلی‌سازی شده بوده است.


 سرنوشت ماشینهای مشارکتی در ایران دچار ابهام شد



اما خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار این کشور به شرکتهای بین‌المللی برای قطع همکاری با ایران، باعث ایجاد ابهام در سرنوشت ماشینهای مشارکتی تولیدی در ایران شده است.

در این رابطه چندی پیش پژوسیتروئن اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود را در ایران تعلیق می‌کند. البته این شرکت اضافه کرد که با حمایت دولت فرانسه در حال مذاکره با آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران است.

این موضع‌گیری ماشینساز فرانسوی سرنوشت آینده همکاری ایران ماشین و سایپا با پژو و سیتروئن را در ابهام قرار داده است و هنوز نه طرف فرانسوی و نه طرف ایرانی موضع‌گیری رسمی در رابطه با سرنوشت ماشینهای مشترک تولیدی نداشته‌اند.


 سرنوشت ماشینهای مشارکتی در ایران دچار ابهام شد



از آن سو نیز سرنوشت همکاری کرمان موتور با هیوندای کره جنوبی در ابهام قرار دارد؛ هرچند که نه طرف خارجی و نه طرف داخلی هنوز هیچ کدام موضع‌گیری رسمی درباره‌ آینده همکاری‌ها نداشته‌اند و سرنوشت ماشینهای هیوندای آی‌۲۰ و اکسنت تولیدی در ایران نامعلوم است.

علاوه بر آن شرکت سایپا ماشینی سراتو را با همکاری کیا و گروه ماشینسازی بهمن ماشینی مزدا را با مشارکت مزدای ژاپن تولید می‌کنند که سرنوشت این ماشینها نیز نامعلوم است.

این شرایط ابهام و مطرح بودن احتمال توقف تولید برخی ماشینهای مشارکتی باعث شکل‌گیری فضایی برای سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار ماشین شده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت ماشینهای مشارکتی موجود در بازار در حد زیادی افزایش یافته است.

به عنوان مثال در حالی که قیمت کارخانه ماشینی مزدا ۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است قیمت بازار آن به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۰۸ نیز در حالی از سوی کارخانه به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت‌ آن در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه‌ای سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز در حالی معادل ۱۱۳ میلیون تومان است که در بازار به قیمت ۱۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. ماشینی هیوندای اکسنت نیز در حالی به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان از سوی کارخانه عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است.


 سرنوشت ماشینهای مشارکتی در ایران دچار ابهام شد



در این رابطه علیرضا پورحسنی – نمایشگاه‌دار و کارشناس بازار ماشین – درباره دلیل رشد شدید قیمت‌ها در این بازار می‌گوید: یکی از دلایل، خارج شدن آمریکا از برجام است زیرا فروشندگان تصور می‌کنند ماشینسازان خارجی از ایران خارج می‌شوند و تولید ماشینهای مشترک متوقف می‌شود. همین موضوع باعث التهاب بازار و رشد شدید قیمت‌ها شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این قیمت ارز نیز رشد شدیدی داشته است و خواه ناخواه افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر قیمت تمام ماشینهای وارداتی و داخلی نشان می‌دهد.

در این شرایط به نظر می‌رسد روشن شدن وضعیت همکاری ماشینسازان داخلی و خارجی و همچنین رفع ابهام درباره سرنوشت ماشینهای مشارکتی تولیدی در ایران باعث قطع دست دلالان و واسطه‌ها و کاهش قیمت این ماشینها در بازار خواهد شد.

البته به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان ماشینی تهران، با قیمت‌های فعلی، خرید و فروش چندانی در بازار ماشین صورت نمی‌گیرد و مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید ماشین نمی‌کنند.

سعید موتمنی با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی ماشین حبابی است به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کند فعلا از خرید ماشین خودداری کرده و پس از برطرف شدن التهاب بازار و کاهش یافتن قیمت‌ها، نسبت به خرید و تامین نیاز خود اقدام کنند.

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..