9

آگوست

سئات به رقیبی برای آلفارومئو تبدیل می‌شود




اگر نگاهی به سبد محصولات کنونی برندهای سئات و اشکودا داشته باشیم می‌بینیم که بین محصولات این دو برند متعلق به گروه فولکس‌واگن همپوشانی‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل، حالا گروه فولکس‌واگن استراتژی جدیدی را ارائه کرده که تفاوت‌های بیشتری میان این دو برند ایجاد خواهد کرد. شاید منطقی‌ترین حرکت این باشد که سئات محصولات اسپرت‌تری نسبت به ساخته‌های اقتصادی اشکودا تولید کند. این همان کاری است که مدیرعامل کنونی سئات آقای «Luca de Meo» که قبلاً مدیرعامل آلفارومئو بوده است، با تأسیس کوپرا به‌عنوان یک برند عملکردی مستقل، انجام داده است اما این همهٔ ماجرا نیست.

چند سال پیش، گروه فولکس‌واگن چندین بار پیشنهاد خرید برند آلفارومئو از گروه فیات-کرایسلر را مطرح کرد اما این پیشنهاد توسط مدیرعامل فقید این گروه اتومبیلسازی یعنی سرجیو مارکیونه رد شد. بعد از این ماجرا، رئیس سابق گروه فولکس‌واگن یعنی فردیناند پچ تصمیم گرفت سئات را به رقیبی برای آلفارومئو تبدیل کند که البته به دلیل مسئلهٔ دیزل‌گیت این طرح هیچ‌گاه عملی نشد. حالا اما به نظر می‌رسد طرح پچ دوباره در دستور کار گروه فولکس‌واگن قرار گرفته است زیرا این گروه اتومبیلسازی آلمانی معتقد است که در حال حاضر سئات توانایی رقابت با آلفارومئو را در اروپا دارد.

مدیرعامل فعلی گروه فولکس‌واگن آقای «هربرت دیس» معتقد است برای جوانانی که دوران شکوه و افتخار آلفارومئو را به یاد نمی‌آورند، سئات می‌تواند جایگزین خوبی باشد. وی در این رابطه گفته است:

برای افرادی هم‌سن من (وی 59 سال سن دارد)، آلفارومئو یک برند فوق‌العاده است اما این روزها آلفارومئو اُفت کرده و از روزهای شکوه خود فاصله گرفته است. به همین دلیل اگر از افراد 25 تا 35 ساله دربارهٔ این برند سؤال کنید، آن‌ها اصلاً نمی‌دانند آلفارومئو چیست.

اما آیا این موضوع برای اینکه سئات بتواند با آلفارومئو که هم‌اکنون با ساخت مدل‌های جولیا و استلویو احیا شده است، رقابت کند کافی خواهد بود؟ با توجه به اینکه سئات فاقد طرفداران ویژه و پروپاقرص آلفارومئو است شاید برخی به این سؤال پاسخ منفی بدهند. بااین‌حال آقای دیس معتقد است به خاطر اینکه سئات در گروه فولکس‌واگن جوان‌ترین خریداران را دارد، در بین جوانان شناخته‌شده‌تر از آلفارومئو است. علاوه بر این، به اعتقاد وی، موقعیت سئات به‌عنوان برندی جوان، اسپرت و مطلوب، به آن کمک خواهد کرد که بتواند با آلفارومئو به رقابت بپردازد.

بنابراین بعد از آنکه هیوندای اعلام کرد که محصولات آینده آن جذاب‌تر از ساخته‌های آلفارومئو خواهند بود، حالا یک اتومبیلساز دیگر هم قصد رقابت با این برند اسپرت و جذاب ایتالیایی را دارد. این خوشحال‌کننده است که آلفارومئو حتی با وجود داشتن سبد محصولات محدود، هنوز هم توسط رقبا به‌عنوان یک معیار در جذب خریداران محسوب می‌شود.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..