25

آوریل

رقبای سنتی: مقایسه مفصل ب‌ام‌و M5 و مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S


سوپر سدان ها وارد عصر جدیدی شده‌اند و در رقابت سنتی و مهم بخش M ب‌ام‌و با مرسدس-ای‌ام‌جی، اولی دارای محصولی جدید به فرم نسل جدید M5 می‌باشد.


M5 یک نام بسیار مطرح در این کلاس است زیرا همواره به عنوان یک سنگ محک به شمار رفته و یک سوپر سدان سریع، مفید و پیشرفته محسوب می‌شود. با نگاه به برگه مشخصات فنی این اتومبیل می‌توان گفت M5 حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد.


در طی تکامل سدان جدید باواریایی ها تغییرات زیادی در مهندسی این اتومبیل رخ داده است. M5 هم‌اکنون دارای سیستم چهار چرخ محرک با تنظیمات خاص راننده می‌باشد؛ اما حریف اشتوتگارتی یعنی مرسدس-ای‌ام‌جی E63 هم دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای بوده و گزینه‌های زیادی پیش روی راننده قرار می‌دهد.


هر دو اتومبیل از پیشرانه 8 سیلندر توربو و گیربکس‌های اتوماتیک سود برده و همان میزان اشرافیت و انعطافی را دارند که شما از یک سوپر سدان انتظار دارید. کدام‌یک از این دو اتومبیل پیروز چنین نبردی خواهند بود؟!

نام اتومبیل

ب‌ام‌و M5
قیمت (پوند)

89645

پیشرانه

8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربوی 592 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.2

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

11.7
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

450

 


ب‌ام‌و M5 یک نماد است و درحالی‌که بهای آن افزایش یافته اما پرفورمنس آن با برخی سوپرکارها که چندین برابر گران‌تر هستند برابری می‌کند. سؤال این است، آیا M5 جدید هم همچون همیشه ترکیبی از لذت رانندگی با کاربردی مفید روزمره را ارائه می‌کند؟


M5 ثابت کرده با سیستم چهار چرخ محرک خود کاملاً مؤثر است. این پیشرانه قدرت 592 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری داشته بنابراین سیستم xDrive آن کاملاً موردنیاز بوده اما تنظیمات آن در سدان محبوب BMW با نبوغ همراه شده است.


این سیستم به همراه دیفرانسیل فعال M چابکی بسیار خوبی را برای چنین اتومبیلیی با این وزن و ابعاد به ارمغان آورده است. اتومبیل هنوز هم بزرگ احساس می‌شود اما M5 رفتاری همانند سدان های اسپورت دیفرانسیل عقب داشته و دیفرانسیل آن نیز به عملکرد مناسب در زمان فشار خودرو شاپ گاز کمک می‌کند. سیستم M xDrive در زمان نیاز به درگ قدرت بیشتری را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.


اما این فرمان اتومبیل کمی در برابر دستورات راننده مقاومت می‌کند جای شرمساری داشته و به نظر می‌رسد آن لایه ارتباطی بین اتومبیل و راننده حذف شده است بدین ترتیب شما احساس بسیار خوبی از ارتباط با چرخ‌های جلو نخواهد داشت اما امنیت فراهم شدن توسط سیستم چهار چرخ محرک غیر قابل انکار است.


شتاب صفر تا 96 کیلومتر M5 جدید به عدد باورنکردنی 3.2 ثانیه می‌رسد که یک ثانیه سریع‌تر از E63 S با 100 کیلوگرم وزن اضافی می‌باشد. البته برای اینکه تفاوت یاد شده را متوجه شوید باید فشار زیادی به اتومبیل وارد کنید. همچنین M5 در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نیز یک یا دو دهم ثانیه سریع‌تر از رقیب سنتی خود می‌باشد.


چیزی که متوجه می‌شوید سر و صداست. هر دو پیشرانه صدایی دارند که به‌صورت الکترونیکی برجسته‌تر شده اما صدای پیشرانه M5 راضی‌کننده‌تر است. با سفارش سیستم اگزوز اسپورت M که بهای 1100 پوندی دارد، صدای غرش تختی را تا دور 7 هزار پیشرانه می‌شنوید.


گیربکس این اتومبیل ضربه نمونه قدیمی دوکلاچه را ندارد اما تعویض‌های آن نرم هستند. M5 در حالت کامفورت پایدارتر بوده و دست‌اندازها را با نرمی و پایداری بیشتری نسبت به مرسدس سفت‌تر رد می‌کند. M5 اتومبیلی آرام‌تری بوده و اما در حالت مسابقه‌ای کنترل بدنه و چسبندگی بالایی دارد. فقط ای کاش فرمان این اتومبیل ارتباط بیشتری با راننده برقرار می‌کرد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: به یاد داشته باشید همانند E63 S، تنظیمات تک دیفرانسیل M5 تنها با خاموش شدن سیستم پایداری در دسترس است؛ بنابراین بهتر است طرز کار با این اتومبیل را در محیطی امن یاد بگیرید.

  • مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S

نام اتومبیل

مرسدس-ای‌ام‌جی +E63 S 4MATIC
قیمت (پوند)

89330

پیشرانه

8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 604 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.3

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

13.2
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

450

 

مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S با قیمت 89330 پوندی خود سوپر سدان برگزیده کنونی ما بوده و قدرت باورنکردنی با پرفورمنس برجسته‌ای را نشان می‌دهد. این اتومبیل روی کاغذ خروجی بیشتری نسبت به M5 دارد اما آیا این مزیت در کف خیابان هم خود را نشان می‌دهد؟


پیشرانه 8 سیلندر فوق‌العاده‌ی مرسدس شخصیت متمایزی به این سدان بخشیده است. درحالی‌که E63 S یک‌دهم ثانیه کندتر از M5 بوده اما این رکورد برای یک سوپر سدان حدود دو تنی فوق‌العاده است.


پیشرانه مرسدس هجومی‌تر از BMW احساس شده و با سرعت فوق‌العاده‌ای در دورهای میانی برمی‌خیزد. نیازی به گفتن هم نیست که صدای این پیشرانه کاملاً هدفمند و برجسته بوده و تعویض‌های گیربکس نیز در حالت دستی با BMW برابری کرده اما در حالت کامفورت نرم بوده و بنابراین رانندگی با آن به اندازه M5 راحت و آسان است.


فرمان این اتومبیل بازخورد بیشتری نسبت به M5 داشته و حالت طبیعی‌تری دارد. سنگین‌تر شدن فرمان M5 در حالت‌های متفاوت حتی باعث مصنوعی جلوه کردن بیشتر آن می‌شود.


ای‌ام‌جی چسبندگی زیادی داشته اما سفت‌تر از M5 حتی در حالت کامفورت می‌باشد. این اتومبیل که از رینگ‌های استاندارد 20 اینچی استفاده می‌کند اما وجود دست اندازهای مسیر باعث ناراحتی اتومبیل شده و حتی کوچک‌ترین ناهمواری نیز باعث ناآرامی بیشتر سیستم تعلیق نسبت به M5 می‌شود. البته سفتی سیستم تعلیق باعث شده کنترل بدنه خوبی را شاهد باشیم اما صدای زیاد رینگ و لاستیک‌های بزرگ‌تر به خوبی BMW سرکوب نشده است.


کنترل اتومبیل در حالت اسپورت پلاس افزایش می‌یابد و احساس سفتی بیشتری را شاهد هستیم. مرسدس نیز همچون M5 ابعاد بزرگ‌تری داشته و بیشتر مناسب جاده‌های خارج شهری و پر پیچ و خم است. سیستم چهار چرخ محرک هم باعث افزایش چابکی می‌شود.

نظرات آزمایش‌کنندگان: این دو اتومبیلی پرفورمنس هزینه‌های سرویس نسبتاً زیادی دارند. ب‌ام‌و پکیج سه‌ساله 999 پوندی دارد درحالی‌که مرسدس هزینه ماهانه 45 پوند برای سه سال دارد.

رتبه اول: ب‌ام‌و M5

ب‌ام‌و M5 جدید سریع‌تر و راحت‌تر از مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S است. این اتومبیل همچنین سواری خوبی داشته و از تکنولوژی‌های زیادی بهره می‌برد بنابراین اگرچه شخصیت متمایزی نسبت به رقیب داشته اما توانایی‌های وسیع‌تری دارد هرچند فاصله بین دو اتومبیل بسیار کم است. M5 جدید به اندازه کافی کاربردی بوده اگرچه که فاکتور مصرف سوخت در چنین اتومبیلهایی اهمیتی ندارد اما خب هزینه‌های مالکیت آن نسبت به مرسدس کمتر بوده و این هم یک مزیت دیگر است.

 رتبه دوم: مرسدس-ای‌ام‌جی E63 S

اگر دنبال اتومبیلیی با کاریزمای واقعی هستید E63 S یک مثال بارز است. این اتومبیل کاملاً سریع بوده و توازن و کاربرد دوست‌داشتنی‌ای را با صدایی معتاد کننده ارائه می‌کند؛ اما M5 در نقطه‌های کلیدی کمی بهتر است. این اتومبیل سریع‌تر بوده، سواری آن به‌طور قابل‌توجهی بهتر بوده و راحت‌تر و آرام‌تر است. هنوز هم انتخاب و علاقه شخصی نقش بزرگی در انتخاب اتومبیلی برگزیده بازی می‌کند. هر دو اتومبیل فوق‌العاده هستند.

  • دیگر گزینه‌ها با بهایی مشابه…

جدید: آلپینا B5 بای توربو AWD
قیمت: 89000 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4.4 لیتری 600 اسب بخاری


اگر M5 گزینه‌ای معمولی‌تر است شاید آلپینا گزینه بهتری برایتان باشد. این اتومبیل دارای سیستم چهار چرخ محرک و قدرت بیشتری بوده که 600 اسب بخار است. کیفیت سواری آن بهتر هم بوده درحالی‌که ساخته شدن آن بر پایه سری 5 یعنی همان نقاط قوت کماکان پابرجا هستند.

کارکرده: پورشه پانامرا توربو
قیمت: 99500 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری 542 اسب بخاری

Porsche Panamera Turbo 2017
حتی این اتومبیل هم به عنوان گزینه‌ای کارکرده گران‌تر بوده اما نشان پورشه اشرافیت بیشتری را به ارمغان آورده و پانامرا توربو از نظر پرفورمنس با M5 و E63 S برابری کرده و حتی تصویر لوکس‌تری را ایجاد می‌کند. برخی تکنولوژی‌های پانامرا توربو هم بسیار پیشرفته‌تر هستند.

منبع: autoexpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..