14

جولای

رقابت کراس‌اوورهای کامپکت، پژو 3008، سئات آتکا و رنو کاجار


فروش کراس‌اوورها روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل تعجبی ندارد که مثلاً مدل 3008 به پرفروش‌ترین محصول پژو تبدیل شده باشد. نسل دوم این اتومبیل حدود یک سال است که وارد بازار شده و وعدهٔ ارائهٔ سطح بی‌نظیری از کیفیت و تکنولوژی را داده است. بااین‌حال پژو هنوز ریشه‌های ام‌پی‌وی 3008 را فراموش نکرده به‌گونه‌ای که هنوز هم اتومبیلیی بسیار جادار و کاربردی است. زیر کاپوت این کراس‌اوور فرانسوی موتورهای آشنای 1.2 لیتری و 1.6 لیتری بنزینی توربو به همراه نمونه‌های دیزلی 1.6 لیتری و 2 لیتری قرار می‌گیرند. تیپ‌های معمولی این اتومبیل نیز Active و Allure نام دارند درحالی‌که مدل‌های اسپرت GT-Line و GT پرچم‌دارهای خانوادهٔ 3008 هستند.

اما درحالی‌که 3008 روی کاغذ ادعاهای زیادی دارد، اتومبیلهای دیگری چون سئات آتکا و رنو کاجار هم کراس‌اوورهای بسیار خوبی هستند. آتکا استایل تیز و پویایی رانندگی هاچ‌بک لئون را با تطبیق‌پذیری بیشتر و افزایش ارتفاع ترکیب کرده درحالی‌که کاجار هم در این کلاس استانداردهایی را برای فضای داخلی، راحتی و پالایش تعیین کرده است؛ بنابراین کدام‌یک از این سه کراس‌اوور کامپکت تاج پادشاهی را بر سر خواهد گذاشت؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال این سه خودرو را به میدان رقابت دعوت کرده‌ایم.

شروع رقابت

پژو 3008

پژو با نسل دوم 3008 بازار کراس‌اوورهای کامپکت را تحت تأثیر قرار داده است. این اتومبیل با کیفیت بالا، بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته و وعدهٔ ارائهٔ پالایشی پیشرو در این کلاس، یکی از مدعیان جدی کسب تاج پادشاهی بخش کراس‌اوورهای کامپکت است. همان‌طور که در بالا گفته شد، در 3008 امکان انتخاب از میان دو موتور بنزینی، دو موتور دیزلی و چهار تیپ مختلف وجود دارد؛ بنابراین برای هر سلیقه و بودجه‌ای، گزینهٔ مناسبی را ارائه می‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما از تیپ Allure با پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربودیزل 120 اسب بخاری است که 25,445 پوند قیمت دارد. البته برای 3008 سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمی‌شود اما در عوض پژو سیستم کنترل چسبندگی پیشرفته‌ای را برای آن در نظر گرفته که شامل حالات مختلف رانندگی به همراه سیستم کنترل پایین آمدن از شیب‌ها و لاستیک‌های چهارفصل می‌شود. این آپشن بین 260 تا 770 پوند قیمت دارد.

سئات آتکا

آتکا اولین کراس‌اوور سئات است اما این تلاشی عالی از سوی اتومبیلساز اسپانیایی محسوب می‌شود و در اولین رقاب جاده‌ای خود توانست رنو کاجار را مغلوب کند. ترکیبی از استایل تیز، پویایی رانندگی، کارایی مناسب و هزینه‌های نگهداری پایین، آتکا را به یک جایگزین قدبلند خوب برای اتومبیلهای خانوادگی معمولی تبدیل کرده است. نمونهٔ مورد آزمایش ما در این رقابت از تیپ SE بود و به یک موتور 1.6 لیتری TDI توربودیزل مجهز است. این مدل 23,890 پوند قیمت دارد. برای این مدل اما سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمی‌شود بنابراین کسانی که خواهان این سیستم هستند باید به سراغ موتور پرچم‌دار 2 لیتری TDI توربودیزل بروند که 190 اسب بخار قدرت داشته و به همراه گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG ارائه می‌شود. قیمت این مدل در تیپ Xcellence 4Drive به 29,990 پوند می‌رسد.

رنو کاجار

هرچند رنو کاجار در این رقابت مغلوب سئات آتکا شد اما با ارائهٔ ترکیبی از استایل زیبا، کارایی، پالایش و هزینه‌های نگهداری پایین، هنوز هم رقیب قدرتمندی محسوب می‌شود. کاجار مورد آزمایش ما از یک موتور 1.5 لیتری dCi دیزلی استفاده می‌کند و تیپ آن‌هم از نوع پرچم‌دار و کاملاً مجهز Signature است. این خودرو 24,845 پوند قیمت دارد. برخلاف پژو 3008 اما برای کاجار امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. البته این سیستم فقط برای موتور 1.6 لیتری dCi دیزلی 130 اسب بخاری ارائه می‌شود که قیمت آن در تیپ Dynamique به 25,455 پوند می‌رسد.

نتیجه

مقام اول سئات آتکا

استایل هوشمندانه، کابین درجه‌یک، رانندگی پویا و هزینه‌های نگهداری پایین، سئات آتکا را به صدر بخش کراس‌اوورها چسبانده است. این اتومبیل شبیه پکیجی سنتی‌تر از پژو 3008 احساس می‌شود اما استفاده‌های روزمره از آن آسان‌تر است. در همین حال، آتکا پکیجی مفید از تکنولوژی‌ها را به همراه رانندگی بهتر و راحت‌تر ارائه می‌کند؛ و نهایتاً ارزش عالی در برابر قیمت نیز بر جذابیت این کراس‌اوور اسپانیایی می‌افزاید.

مقام دوم پژو 3008

در جمع‌بندی نهایی، پژو با کابین جادارتر و شیک‌تر و تکنولوژی‌های مدرن، بالاتر از رنو کاجار قرار گرفت. این خودرو از کابینی منحصربه‌فرد و خوش‌ساخت برخوردار بوده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی i-Cockpit آن عالی است و تجهیزات ایمنی زیادی را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌وجود موقعیت 3008 در این رقابت به خاطر عدم پالایش مناسب پیشرانه، سواری خشک و قیمت بالا تضعیف شد؛ بنابراین پژو 3008 با اصلاحاتی جزئی می‌تواند در چنین رقابتی پیروز گردد.

مقام سوم رنو کاجار

هرچند رنو کاجار در ابتدای عرضه به بازار، اتومبیلی موردعلاقهٔ ما بود اما هم‌اکنون نتوانست به جایگاهی بهتر از سوم دست پیدا کند. کابین و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کاجار در برابر رقبای جدیدتر حرفی برای گفتن ندارد درحالی‌که عملکرد موتور 1.5 لیتری آن نیز به خوبی رقبا نیست. بااین‌حال رنو کاجار اتومبیلیی خوش استایل، راحت، پالایش‌شده، جادار و کاملاً مجهز است. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری این کراس‌اوور فرانسوی هم پایین است.

 

 

مشخصات فنی

سئات آتکا

پژو 3008

رنو کاجار

قیمت پایه 23,890 پوند 25,445 پوند 24,845 پوند
قیمت تست‌شده 24,785 پوند 30,650 پوند 24,845 پوند
پیشرانه 1.6 لیتری I4 1.6 لیتری I4 1.5 لیتری I4
قدرت 115 اسب بخار 120 اسب بخار 110 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 300 نیوتن متر 260 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
طول 4.36 متر 4.44 متر 4.45 متر
فاصلهٔ محوری 2.64 متر 2.67 متر 2.64 متر
وزن 1300 کیلوگرم 1496 کیلوگرم 1394 کیلوگرم
حجم صندوق بار 510 لیتر 590 لیتر 527 لیتر
ظرفیت باک 50 لیتر 53 لیتر 55 لیتر
شتاب صفر تا 96 10.4 ثانیه 10.8 ثانیه 11.7 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
ترمز از 96 کیلومتر 33.4 متر 33.0 متر 33.6 متر
مصرف سوخت اعلامی 4.4 لیتر (ترکیبی) 4.0 لیتر (ترکیبی) 3.9 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون 6.2 لیتر (ترکیبی) 6.4 لیتر (ترکیبی) 5.9 لیتر (ترکیبی)

 

 

منبع: AutoExpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..