13

جولای

رقابت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، سیتروئن C3، هیوندای کُنا و مزدا CX-3


با توجه به اینکه این روزها در بازار اروپا کراس‌اوورها و هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت یا همان سوپرمینی پرفروش‌ترین اتومبیلها هستند، تعجبی ندارد که اتومبیلسازان این دو کلاس را به هم پیوند زده باشند. جدیدترین شرکتی که این کار را انجام داده، هیوندای با مدل کُنا است که به لطف ظاهر عجیب خود، موردتوجه قرار گرفته است؛ اما بااین‌وجود کُنا هنوز هم برای پیروزی در یک نبرد واقعی به تجهیزات، قیمت مناسب، کارایی داخلی و راحتی نیاز دارد. در سمت دیگر این میدان رقابت، سیتروئن C3 ایرکراس قرار دارد که مانند بسیاری از سیتروئن‌ها، ظاهری فانتزی دارد اما این بر روی کارایی آن تأثیر نداشته و به همین دلیل هنگامی‌که از اواخر سال گذشته وارد بازار شد، ما را واقعاً تحت تأثیر قرار داد؛ و نهایتاً آخرین رقیب در این میدان، مزدا CX-3 است که هرچند قدیمی‌ترین اتومبیلی جمع است اما هنوز هم با استایل تیز و هندلینگ قابل‌توجه، رقیب خطرناکی محسوب می‌شود. حال در ادامه خواهیم فهمید که کدام‌یک از این اتومبیلها می‌تواند در بخش فوق‌العاده شلوغ و رقابتی کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت انتخاب بهتری باشد.

شروع رقابت

هیوندای کُنا

کُنای مورد آزمایش ما از نوع پریمیوم با قیمت 18,795 پوند است که گران‌ترین اتومبیلی این رقابت محسوب می‌شود هرچند که تنها 100 پوند از مزدا CX-3 گران‌تر است. این کراس‌اوور کوچک کره‌ای به یک پیشرانۀ کوچک ۱ لیتری بنزینی توربو مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد و هرچند برای مصرف سوخت پایین طراحی شده ولی عملکرد خوبی را هم ارائه می‌کند. با وجود برخورداری از پلت‌فرم جدید، کُنا از لحاظ پویایی نمی‌تواند به‌پای رقبای خود برسد. فرمان اتومبیل نیز هرچند از وزن خوبی برخوردار است و در برابر حرکت گهواره‌ای بدنه مقاومت می‌کند اما کُنا بجای اینکه سرگرم‌کننده باشد، بیشتر رانندگی ایمنی را ارائه می‌کند درحالی‌که نشستن پشت فرمان مزدا بسیار جذاب‌تر است.

به همین دلیل، رانندگان حرفه‌ای جذب کُنا نخواهند شد. البته اگر راحتی C3 ایرکراس در کُنا وجود داشته باشد می‌توان این موضوع را به فراموشی سپرد اما کراس‌اوور کره‌ای‌ها در این زمینه هم حرف چندانی برای گفتن ندارد چراکه هرچند سواری آن در اکثر جاده‌ها قابل‌قبول است و ناهمواری‌های کوچک را جذب می‌کند اما چاله‌ها و دست‌اندازهای بزرگ کاملاً در داخل کابین حس می‌شوند. پیشرانهٔ 1 لیتری کُنا اما خوب است و با 172 نیوتن متر گشتاور، بهترین گزینه برای رانندگی‌های شهری محسوب می‌شود. این موتور همچنین پالایش خوبی داشته و در هنگام افزایش دور، آوای دلپذیری دارد اما متأسفانه موتور کُنا نه شخصیت موتور 1.2 لیتری سیتروئن را دارد و نه پاسخگویی موتور 2 لیتری مزدا را.

اما تعویض دنده‌ها با گیربکس دستی کُنا خوشایندتر از گیربکس سیتروئن است هرچند که هردو در پس گیربکس مزدا قرار می‌گیرند. کُنا همچنین در آزمایش‌های ما عملکرد خوبی از خود نشان داد به‌گونه‌ای که با وجود بارش سنگین بازار، ظرف 10.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید؛ بنابراین این خودرو با وجود قدرت کمتر، از C3 ایرکراس سریع‌تر است. پیشرانهٔ هیوندای همچنین علیرغم داشتن نیمی از حجم موتور مزدا، به لطف وجود توربوشارژر و ارائهٔ حداکثر گشتاور در گسترهٔ بیشتری از دور موتور، در آزمایش شتاب گیری در دنده‌های بالاتر نیز با موتور تنفس طبیعی مزدا برابری می‌کند.

سیتروئن C3 ایرکراس

C3 ایرکراس تا حدودی جایگزین مدل قدیمی C3 پیکاسو شده است اما از طرف دیگر این اتومبیل تا حدی جایگزینی برای مدل C4 کاکتوس هم محسوب می‌شود که به‌تازگی بروز شده و بیشتر به یک هاچ‌بک سنتی شباهت پیدا کرده تا یک کراس‌اوور. C3 ایرکراس اما اتومبیلی کوچکی بوده و در نمونهٔ مورد آزمایش ما یعنی تیپ PureTech 130 قیمتی برابر با 18,490 پوند دارد. همانند بسیاری از محصولات سیتروئن، C3 ایرکراس هم بیشتر از آنکه روی هندلینگ تیز تمرکز داشته باشد، تجربهٔ رانندگی راحتی را ارائه می‌کند. البته این چیز بدی نیست زیرا چنین اتومبیلهایی به هندلینگ اسپرت نیازی ندارند.

بنابراین در C3 ایرکراس می‌توان از سواری نرم لذت برد. البته در این زمینه هنوز هم جا برای بهبود وجود دارد چراکه تعلیق اتومبیل هنوز هم در جذب برخی دست‌اندازها ناتوان است اما بااین‌حال C3 ایرکراس با قاطعیت راحت‌ترین عضو این جمع سه‌نفره محسوب می‌شود. در نقطهٔ مقابل سیتروئن، مزدا CX-3 اسپرت قرار دارد که اتومبیلی مناسب‌تری برای رانندگان حرفه‌ای محسوب می‌شود اما بسیاری از رانندگان، راحتی و آرامش سیتروئن را بیشتر دوست دارند. C3 ایرکراس همچنین با 130 اسب بخار قدرت، قدرتمندترین اتومبیلی این رقابت محسوب می‌شود درحالی‌که 230 نیوتن متر گشتاور آن نیز از دور تنها 1750 rpm در دسترس است که شخصیتی پُر کشش به موتور 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ اتومبیل بخشیده است. اما به دلیل عدم کشش مناسب در مسیرهای لغزنده، C3 ایرکراس در شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت کُندترین اتومبیل بود و این کار را ظرف 10.6 ثانیه به انجام رساند.

اما این کراس‌اوور فرانسوی این ضعف خود را در شتاب گیری در دنده‌های بالا جبران کرد به‌گونه‌ای که در دندهٔ سه ظرف تنها 3.8 ثانیه از سرعت 50 به 80 کیلومتر در ساعت رسید که یک ثانیه از CX-3 و 0.8 ثانیه از کُنا سریع‌تر است. همانند آزمایش قبلی، C3 ایرکراس در رسیدن از سرعت 80 به 110 کیلومتر در ساعت در دندهٔ پنج هم سریع‌تر از دو رقیب خود عمل کرد و با ثبت زمان 7.5 ثانیه، بالاتر از هیوندای با 10 ثانیه و مزدا با 9 ثانیه قرار گرفت. گشتاور بالای سیتروئن فایدهٔ دیگری هم دارد و آن اینکه نیازی نیست مدام اقدام به تعویض دنده نمود که این موضوع خصوصاً در C3 ایرکراس مزیت بزرگی محسوب می‌شود چراکه گیربکس این اتومبیل کم‌ترین لذت تعویض دنده را در بین این سه اتومبیل دارد. این گیربکس مبهم بوده و به طرز عجیبی سنگین احساس می‌شود.

مزدا CX-3

CX-3 مورد آزمایش ما به موتور 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با 120 اسب بخار قدرت به همراه گیربکس شش سرعتهٔ دستی مجهز بوده و از تیپ پایهٔ SE است که 18,695 پوند قیمت دارد. این اتومبیل تنها عضو چهار سیلندر گروه است و با وجودی که موتور آن دو برابر موتور کُنا حجم دارد، اما قدرت یکسانی با آن تولید می‌کند؛ بنابراین آیا بازهم CX-3 انتخاب خوبی است؟ در ابتدا باید گفت درحالی‌که هیچ توربوشارژری برای تقویت موتور CX-3 وجود ندارد، حجم بیشتری آن موجب شده که گشتاور بیشتری نسبت به موتور 1 لیتری توربوشارژ کُنا تولید کند. موتور مزدا 204 نیوتن متر گشتاور دارد اما چون این گشتاور در دور 2800 rpm به دست می‌آید، برای دستیابی به کشش مناسب باید بیشتر به موتور فشار وارد کرد.

اما بااین‌وجود وزن کم موجب شده تا CX-3 در خط مستقیم سریع‌تر از رقبای خود باشد به‌گونه‌ای که ظرف 9.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد. همچنین مزدا ظرف 9 ثانیه از سرعت 50 به 110 کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که هیوندای برای این کار به 9.5 ثانیه و سیتروئن به 9.8 ثانیه زمان نیاز دارد. علاوه بر این، موتور تنفس طبیعی مزدا بسیار پاسخگو و سرگرم‌کننده است که در کنار گیربکس دستی دقیق و روان، CX-3 را به اتومبیلیی لذت‌بخش برای رانندگی تبدیل کرده است. بااین‌حال عدم وجود گشتاور در دورهای پایین خود را در آزمایش کشش در دنده‌های بالایی نشان داد به‌نحوی‌که CX-3 در رسیدن از سرعت 50 به 80 کیلومتر در ساعت در دندهٔ سه کُندترین اتومبیل بود و همین آزمایش را در دندهٔ چهار ظرف 6.6 ثانیه به انجام رساند که با کُنا برابری می‌کند.

این کراس‌اوور ژاپنی اما در آزمایش رسیدن از سرعت 80 به 110 کیلومتر در ساعت در دنده‌های پنج و شش به ترتیب با ثبت زمان 9 و 13 ثانیه، بین رقبای خود قرار می‌گیرد یعنی کُندتر از سیتروئن و سریع‌تر از هیوندای. وزن فرمان CX-3 نیز مناسب بوده، پیچ‌ها را با اعتمادبه‌نفس طی می‌کند، چسبندگی آن بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رود و حرکت گهواره‌ای بدنهٔ آن‌هم کمتر از دو رقیب دیگر است. همچنین درحالی‌که CX-3 خویی اسپرت دارد اما خود را از طیف گسترده‌ای از خریداران محروم نمی‌کند چراکه در اکثر جاده‌ها سواری راحتی دارد؛ بنابراین هرچند مزدا به نرمی سیتروئن نیست اما ضربات ناشی از دست‌اندازها را مانند هیوندای به کابین وارد نمی‌کند و بنابراین در راحتی سواری رقیب کره‌ای را مغلوب می‌کند.

نتیجه

مقام اول سیتروئن C3 ایرکراس

سیتروئن تمام عناصری که برای کراس‌اوورهای کوچک بسیار اهمیت دارد را گرد هم آورده است. این اتومبیلیی متمایز، راحت و فوق‌العاده کاربردی است که این یعنی بهترین گزینه برای استفاده‌های روزمره محسوب می‌شود. همچنین هرچند C3 ایرکراس خیلی اتومبیلی سرگرم‌کننده‌ای نیست اما عملکرد مناسب در دنده‌های بالایی به همراه لیستی طولانی از تجهیزات استاندارد، این کراس‌اوور فرانسوی را به بهترین اتومبیلی این رقابت تبدیل کرده‌اند.

مقام دوم مزدا CX-3

این اتومبیلی بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای رانندگی است اما این تنها دلیل موفقیت CX-3 نیست چراکه این کراس‌اوور ژاپنی همچنین سواری آرام و قابلیت استفادهٔ روزانه را هم ارائه می‌کند. البته هرچند CX-3 به‌اندازهٔ کافی کاربردی یا کم‌مصرف نیست که بتواند عنوان نخست این رقابت را کسب کند اما هنوز هم اتومبیلی بسیار جاداری بوده و هزینه‌های نگهداری معقولی هم دارد.

مقام سوم هیوندای کُنا

کُنا در مقایسه با رقبای خود فاقد نقاط قوت است زیرا این کراس‌اوور کره‌ای نه به‌اندازهٔ سیتروئن راحت است و نه رانندگی خوب و لذت‌بخش مزدا را دارد درحالی‌که سواری آن از هردو رقیبش خشک‌تر است. از سوی دیگر درحالی‌که کُنا از بهترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برخوردار بوده و تجهیزات استاندارد زیادی دارد اما کابین و تجربهٔ رانندگی یکنواخت و کسل‌کننده، این مزیت‌ها را کمرنگ کرده و هیوندای کُنا را در جایگاه سوم قرار می‌دهد.

 

مشخصات فنی

 

سیتروئن C3 ایرکراس

مزدا CX-3

هیوندای کُنا

قیمت پایه 18,490 پوند 18,695 پوند 18,795 پوند
قیمت تست‌شده 21,320 پوند 18,695 پوند 18,795 پوند
پیشرانه 1.2 لیتری I3 توربو 2 لیتری I4 1 لیتری I3 توربو
قدرت 130 اسب بخار 120 اسب بخار 120 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 204 نیوتن متر 172 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
طول 4.15 متر 4.27 متر 4.16 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.57 متر 2.60 متر
وزن 1188 کیلوگرم 1155 کیلوگرم 1233 کیلوگرم
حجم صندوق بار 410 لیتر 350 لیتر 334 لیتر
ظرفیت باک 45 لیتر 48 لیتر 50 لیتر
شتاب صفر تا 96 10.6 ثانیه 9.4 ثانیه 10.1 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
ترمز از 96 کیلومتر 40.6 متر 40.9 متر 39.7 متر
مصرف سوخت اعلامی 5.3 لیتر (ترکیبی) 6.9 لیتر (ترکیبی) 5.4 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون 7.0 لیتر (ترکیبی) 8.3 لیتر (ترکیبی) 6.7 لیتر (ترکیبی)

 

 

منبع: AutoExpress

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..