4

سپتامبر

رقابت نسل جدید فولکس‌واگن توآرگ با مرسدس بنز GLE و ولوو XC90

[ad_1]

نسل جدید فولکس‌واگن توآرگ 4.88 متر طول، 2.3 تن وزن و بیش از 60 هزار یورو قیمت داشته و پُر از تکنولوژی است اما آیا این‌ها برای به چالش کشیدن مرسدس بنز GLE و ولوو XC90 کافی است؟

فولکس‌واگن رئیس جدیدی پیدا کرده است. پس‌ازاینکه دو سال پیش تولید سدان لوکس فیتون خاتمه یافت، حالا نسل جدید کراس‌اوور توآرگ در بالاترین نقطهٔ سبد محصولات این شرکت قرار گرفته است. این اتومبیل 4.88 متر طول و 2.3 تن وزن دارد درحالی‌که عرض آن‌هم با افزایشی قابل‌توجه به 1.98 متر رسیده است. نسل جدید این کراس‌اوور لوکس به‌جز استفادهٔ بیش‌ازحد از کروم در قسمت جلو، طراحی خوبی داشته و جزئیات آن بسیار ماهرانه شکل گرفته‌اند.

از سوی دیگر اما هم‌اکنون کراس‌اوورهای میان سایز لوکس دیگری هم در بازار حضور دارند مثل ولوو XC90 که از سال 2015 به بازار آمده یا مرسدس بنز GLE که حتی سن بیشتری داشته و اساساً نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ مدل ML سال 2011 است. البته نسل جدید این اتومبیل امسال معرفی خواهد شد. توآرگ اما فضای داخلی بیشتری نسبت به این دو رقیب که هردو اتومبیلهای جاداری هستند دارد. البته باید توجه داشت که عرض توآرگ حدود شش سانتیمتر از GLE و حدود پنج سانتیمتر از XC90 بیشتر است.

به همین دلیل، در داخل پرچم‌دار فولکس‌واگن فضای زیادی وجود دارد درحالی‌که حجم صندوق بار آن‌هم برابر با 810 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به 1800 لیتر افزایش پیدا می‌کند. این اعداد در نسل قبلی به ترتیب 700 و 1640 لیتر بودند. علاوه بر این، کابین توآرگ کاملاً مدرن و امروزی به نظر می‌رسد خصوصاً نمونهٔ مورد آزمایش ما که به یک نمایشگر دوازده اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی و یک صفحه‌نمایش بسیار بزرگ 15 اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل قسمت‌های دیگری چون سیستم تهویه، ناوبری، اینترنت وای فای و… مجهز است. این تجهیزات در قالب پکیجی با قیمت 3500 یورو ارائه می‌شوند.

اما در توآرگ جدید همهٔ نیوزها خوب نیستند زیرا مثلاً بعضی از ویژگی‌ها و عملکردها به‌آسانی کار نمی‌کنند یا پاسخگویی اتومبیل به کنترل صوتی با تأخیر صورت می‌گیرد. همچنین در بعضی قسمت‌های کابین، قیمت بالای اتومبیل احساس نمی‌شود زیرا فولکس‌واگن در قسمت پایینی کابین از پلاستیک معمولی استفاده کرده و نگه‌دارنده‌های لیوان روی کنسول مرکزی هم برخلاف XC60 بسته نمی‌شوند. علاوه بر این، کف صندوق بار اتومبیل نیز کاملاً مسطح نیست. چنین مواردی در اتومبیلی گران‌قیمتی مثل توآرگ که قیمت آن در نمونهٔ مورد آزمایش ما به بیش از 77 هزار یورو رسیده کمی ناامیدکننده است.

حجم صندوق بار XC90 اما در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به 1886 لیتر می‌رسد که کمی بیشتر از توآرگ است اما از سوی دیگر ظرفیت بار این کراس‌اوور سوئدی 500 کیلوگرم و ظرفیت کشش آن 2.7 تن است که از هردو رقیب دیگر کمتر است زیرا فولکس‌واگن و مرسدس بنز می‌توانند تا 3.5 تن را بکسل کنند؛ اما ولوو از لحاظ ارگونومی بالاتر از دو اتومبیلی دیگر قرار می‌گیرد. مهم‌ترین دلیل این برتری، صفحه‌نمایش 9 اینچی در وسط داشبورد است که تمامی قسمت‌ها و ویژگی‌های خودرو مثل اینترنت وای فای، سیستم‌های امنیتی، سیستم تهویه و… را مدیریت می‌کند.

علاوه بر این، رابط کاربری صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی XC90 نیز مشابه یک تبلت معمولی است و به همین دلیل هرکسی می‌تواند به‌سادگی از آن استفاده کند. البته افراد معمولاً زمانی از تبلت خود استفاده می‌کنند که راحت روی مبل منزل خود نشسته‌اند نه زمانی که با سرعت 130 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند. فضای داخلی XC90 اما بسیار مرتب و شسته‌رفته به نظر می‌رسد و از این لحاظ تقریباً با مرسدس برابری می‌کند. تودوزی این خودرو نیز عالی بوده و صندلی‌های آن‌هم بسیار راحت هستند و فضای پای زیادی دارند.

در مرسدس اما احساس می‌کنیم به گذشته سفر کرده‌ایم زیرا کابین اتومبیل با وجود نسخهٔ قدیمی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Comand و دکمه‌های کوچک، کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد؛ اما بااین‌وجود ممکن است کابین GLE به دلیل داشتن حسی نوستالژیک، برای برخی افراد خوشایند باشد. این در حالی است که صندلی‌های بزرگ جلوی این اتومبیل نیز کاملاً راحت بوده و قسمت عقب هم مناسب است. همچنین حداکثر حجم صندوق بار GLE به 2010 لیتر می‌رسد که از دو اتومبیلی دیگر بیشتر است درحالی‌که مرسدس توانایی حمل 650 کیلوگرم بار را هم دارد.

مرسدس بنز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربودیزل با 260 اسب بخار قدرت مجهز است. این نیرو توسط گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیکی انتقال پیدا می‌کند که کمی تنبل احساس می‌شود. موتور V6 نیز در ابتدا کاملاً قدرت خود را نشان می‌دهد زیرا 620 نیوتن متر گشتاور آن از دور تنها 1600 rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد اما در دورهای بالاتر کمی از کشش و هیجان موتور کاسته می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های کهنهٔ GLE نیز تعلیق بادی 2 هزار یورویی آن است که هرچند در ناهمواری‌های بزرگ، راحت است اما در دست‌اندازهای کوچک کمی نامطلوب احساس می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت GLE هیچ پویایی خاصی در سواری خود ندارد.

نتیجه

فولکس‌واگن هنوز هم اتومبیلهای بسیار خوبی می‌سازد. یکی از این اتومبیلها، نسل جدید توآرگ است که توانست در این رقابت جایگاه نخست را از آن خود کند. مقام دوم هم به سوئدی منظم و اتوکشیده یعنی ولوو XC90 می‌رسد؛ و نهایتاً سن بالای مرسدس بنز GLE خود را کاملاً در این رقابت نشان داد و به همین دلیل این کراس‌اوور اشتوتگارتی نتوانست به جایگاهی بهتر از آخر دست پیدا کند.

 

 

مشخصات فنی

 

مرسدس بنز

ولوو

فولکس‌واگن

مدل GLE350d XC90 D5 توآرگ V6 TDI
پیشرانه 3 لیتری V6 2 لیتری I4 3 لیتری V6
تنفس توربودیزل بای‌توربودیزل توربودیزل
قدرت 260 اسب بخار 235 اسب بخار 285 اسب بخار
گشتاور 620 نیوتن متر 480 نیوتن متر 600 نیوتن متر
حداکثر سرعت 225 کیلومتر/ساعت 220 کیلومتر/ساعت 235 کیلومتر/ساعت
گیربکس 9 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
رینگ و لاستیک 19 اینچی 255 20 اینچی 275 20 اینچی 285
تولید آلایندگی 199 گرم/کیلومتر 163 گرم/کیلومتر 182 گرم/کیلومتر
مصرف سوخت 7.5 لیتر (ترکیبی) 6.2 لیتر (ترکیبی) 6.9 لیتر (ترکیبی)
حجم صندوق بار 690 تا 2010 لیتر 720 تا 1886 لیتر 810 تا 1800 لیتر
طول/عرض/ارتفاع 4.81/1.92/1.71 متر 4.95/1.93/1.77 متر 4.88/1.98/1.79 متر
قیمت تست‌شده 71,954 یورو 74,250 یورو 77,640 یورو

 

منبع: Autobild

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..