2

جولای

رفع ابهام خدمات پس از فروش ماشینهای وارداتی پس از ممنوعیت واردات




رییس انجمن واردکنندگان ماشین تاکید کرد که با وجود ممنوع شدن واردات ماشین، شرکت‌های نمایندگی واردکننده این محصول تا ۱۰ سال آینده به ماشینهای فروخته شده خدمات پس از فروش ارائه خواهند کرد.


رفع ابهام خدمات پس از فروش ماشینهای وارداتی

فرهاد احتشام‌زاد در پاسخ به اینکه با توجه به اظهارات برخی از واردکنندگان ماشین مبنی بر احتمال تعدیل (بیکاری) نیروهای شاغل در این بخش، نگرانی مبنی بر احتمال عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های واردکننده ماشین مطرح شده است، اظهار کرد: اظهارات صورت گرفته در این زمینه دقیق نبوده و اطمینان می‌دهیم که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ماشین، تا ۱۰ سال پس از فروش آخرین دستگاه ماشینی وارداتی، خدمات پس از فروش به دارندگان این ماشینها ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نفر در شرکت‌های واردکننده ماشین مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: حدود هفت هزار نفر از این افراد در بخش فروش ماشین و دیگر بخش‌های مرتبط مانند لجستیک و بازرگانی خارجی فعال هستند که در صورت ادامه یافتن ممنوعیت واردات، احتمال بیکاری این افراد وجود دارد.

رییس انجمن واردکنندگان ماشین ادامه داد: این هفت هزار نفر اگر هر کدام متعلق به یک خانواده سه نفره باشند با تصمیم اخیر دولت احتمال به خطر افتادن اقتصاد ۲۱ هزار نفر وجود دارد.

وی افزود: ما نمی‌دانیم سرنوشت ممنوعیت واردات ماشین چه خواهد شد. متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و رویکرد خاصی در این رابطه وجود دارد.

احتشام‌زاد در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان از تصمیم اخیر دولت در ممنوعیت واردات ماشین و دیگر کالاهای لوکس و غیرضروری دفاع کرده و معتقدند که در این شرایط واردات ماشین باعث وارد آمدن فشار مضاعف به منابع ارزی کشور خواهد شد، اظهار کرد: اگر ما دچار برخی محدودیت‌های خارجی هستیم نباید به سمت خودتحریمی حرکت کنیم. ممنوع کردن واردات ماشین نوعی خودتحریمی در راستای تحریمهای صنعت ماشین در دوره ۹۰ روزه اعلامی است.

به گزارش ایسنا، با مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از ابتدای تیر ماه واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله ماشین ممنوع شد.

کارشناسان از این تصمیم دفاع کرده و معتقدند که در شرایط فعلی ارز کشور باید به واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و همچنین کالاهای استراتژیک و اساسی اختصاص یابد.

برخی کارشناسان معتقدند تخصیص ارز به واردات ماشین در شرایط فعلی به منزله خیانت به اکثریت اقشار جامعه است که دسترسی به ماشینهای لوکس و گران‌قیمت ندارند.

روز گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه واردکنندگان ماشین اعلام کرده‌اند اگر واردات ماشین ممنوع نباشد، آن‌ها می‌توانند با ارز خودشان ماشین وارد کنند، اظهار کرد:” این یک ادعای خوشمزه است. منشا ارز واردکنندگان که اعلام کرده‌اند با ارز خودشان ماشین وارد می‌کنند، باید مشخص شود. وقتی ارزی در بازار غیرمتشکل پولی ایران خلق نشده است، پس باید از سبد ارزی استفاده کرد و منشا این ارز باید مشخص باشد. این چه استدلالی است که واردکنندگان می‌گویند که می‌خواهند ماشین را با ارز خودشان وارد کنند؟!”.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..