15

فوریه

رانندگی در آسمان؛ رؤیایی که فروکش نمی‌کند


اتومبیلهای پرنده، حالا دیگر چیزی بیشتر از یک فورد پینتو با بال هستند. آنها اکنون تبدیل به «تاکسی‌های آسمان» و «هواپیماهای جاده‌ای» و نام‌های جالب دیگری شده‌اند که رؤیای پرواز بر فراز ترافیک‌های شلوغ زمینی را نوید می‌دهند. اینها ایده‌هایی هستند که با اینکه به نتیجه قابل‌توجهی نرسیده‌اند، امّا هرگز پا پس نکشیده‌اند. همچنین با روند رو به رشدی که در پهپادهای تفننی وجود دارد، کانسپتی جدید در این زمینه شکل گرفته و آن توانایی این پهپادها در حمل مسافر است. در حالی که هنوز هم ایده اتومبیلی پرنده با شک‌های زیادی روبروست، امَا برخی پروژه‌های علمی که در زیر آمده‌اند، منجر به خلق نمونه‌های اولیه از اتومبیلهای پرنده شده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از علاقه‌مندان متمول، سخت به دنبال دست‌یابی به این رؤیای دور از دسترس هستند.

001 . اروموبیل
شانس موفقیت: ۱۵۰ به ۱

اروموبیل که از اسلوواکی به پرواز درآمده و گزارش‌ها حاکی از قیمت 1.3 میلیون‌ دلاری آن است، دارای بال‌های جمع‌شونده و یک موتور چهار سیلندر تخت و ۳۰۰ اسب‌بخاری در وسط است و از یک ساختار جمع‌وجور فیبرکربنی بهره می‌برد. وقتی موتور برای چرخاندن پره عقب استفاده نشود، نیروی محرکه یک ژنراتور را برای موتورهای الکتریکی پیش‌برنده چرخ‌های جلو تأمین می‌کند.

002 . ترافوجیا
شانس موفقیت: ۱۰۰ به ۱

ترافوجیا شرکتی است که از سال ۲۰۰۶ به توسعه اتومبیلی پرنده‌اش، «ترانزیشن» می‌پردازد و نمونه اولیه خود را از سال ۲۰۰۹ به پرواز درآورده است. این کمپانی دارای یک امتیاز FAA و البته، یک منبع مالی بسیار خوب است. کمپانی چینی، جیلی که قبلاً ولوو را احیا کرده، سال گذشته ترافوجیا را خریداری کرده است.

003 . لیلیوم
شانس موفقیت: ۷۶ به ۱
Lilium
لیلیوم که پایگاه‌ آن در مونیخ آلمان واقع شده، در حال توسعه اولین جت الکتریکی دنیا با قابلیت اوج و فرود عمودی است. این نمونه اولیه با استفاده از ۳۶ موتور کوچک به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و یک نمونه بدون سرنشین و با کنترل از راه دور از آن در ماه آوریل سال گذشته میلادی، با موفقیت ارائه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کمپانی تا ماه سپتامبر به میزان ۹۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده که بخش اعظمی از آن از شرکت چینی هولدینگ «تِنسِنت» و همین‌طور، شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به «اسکایپ» و «توییتر» بوده‌اند.

004 . ولوکوپتر
شانس موفقیت: ۷۵ به ۱

مدل ۲ سرنشینه الکتریکی ولوکوپتر 2X که با استفاده از ۱۸ ملخ کوچک با موتورهای مجزّا پرواز درمی‌آید، قرار است که به عنوان «اولین تاکسی هوایی خودران دنیا» معرفی شود. این کمپانی اخیراً به میزان ۳۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرده که شامل شرکت‌هایی مانند اینتل و دایملر نیز می‌شوند. در حالی که یک نمونه اولیه از خودران پرنده در اطراف شهر دبی به پرواز درآمده، امّا اگر عملیات تولیدش نتواند به نتیجه لازم برسد، همیشه می‌توان آن را به عنوان یک «غذاساز» نیز برای ورود به بازار درنظر گرفت.

005 . کیتی‌هاوک و زیرو اِرو
شانس موفقیت: ۴۷ به ۱

به گفته نشریه «فوربز»، لری پیچ (Larry Page)، مؤسس گوگل که ۴۴ ساله است، تا زمان نگارش این مطلب، ثروتی برابر 47.7 میلیارد دلار دارد. امّا چه موضوعی باعث جذب دوازدهمین فرد ثروتمند جهان به این رویا شده است؟

Zee.Aero develops flying car

وی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را که ارزش این دو پروژه اتومبیلی پرنده است، از برج ساختمان مرکزی گوگل در «مانتِین ویو»، در ایالت کالیفرنیا به بیرون انداخته است. همانند دوچرخه‌ای تمرینی که به اسکله‌های شناور بسته شده، کیتی‌هاوک فلایر در آوریل گذشته، آزمایش شده است. در این میان، «زیرو ارو» هنوز پروژه‌ای سربسته محسوب می‌شود و ضمن ارائه طرح‌های ثبت اختراعش در سال ۲۰۱۳، این اتومبیلی پرنده در حال گشت‌زنی در آسمان فرودگاه، در نزدیکی شهر «هالیستر» دیده شده است. در بدترین حالت و به نتیجه نرسیدن این دو پروژه، «پیج» ۹۹ درصد سرمایه خود را صرف دنبال کردن رؤیایش خواهد کرد که در این صورت، ۴۷۲ میلیون دلار دیگر برایش باقی می‌ماند.

منبع: caranddriver

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..