14

فوریه

دوئل پژو 301 و سیتروئن الیزه





دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های اتومبیلیی خودرو شاپ هم رو پایان است و امروز نوبت به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن دو سدان هم‌خانواده یعنی اشکودا راپید و سئات تولدو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 797 رأی به ثبت رسیده است که راپید موفق شد با دریافت 537 عدد از آن‌ها و کسب 67 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که تولدو 260 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل سوم گروه سدان‌های ساب‌کامپکت بازهم دو سدان هم‌خانواده ولی این بار پژو 301 و سیتروئن الیزه باهم به رقابت پرداخته‌اند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو 301

سیتروئن الیزه

؟

؟

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ

؟

؟

پژو 301

پژو برای اولین بار از نام 301 در سال 1932 استفاده کرد. این اتومبیلی بزرگی بود که در سبد محصولات آن سال‌های پژو بین مدل‌های 201 و 401 قرار می‌گرفت و در سال 1936 با مدل 302 جایگزین شد. این روند طی سال‌های بعد ادامه پیدا کرد تا نهایتاً سری 3 پژو به مدل 308 رسید؛ اما پس‌ازاینکه رنو با معرفی سدان ارزان‌قیمت لوگان به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کرد، پژو-سیتروئن هم تصمیم گرفت چنین اتومبیلیی را روانهٔ بازار کند. بدین ترتیب پژو در نمایشگاه پاریس 2012 رسماً سدان ارزان‌قیمتی بنام 301 را معرفی کرد. البته هرچند این اتومبیل 301 نام دارد اما هیچ ارتباطی با سری 3 پژو ندارد. این سدان ساب‌کامپکت فرانسوی روی پلت‌فرم PF1 پژو-سیتروئن ساخته شده که با اتومبیلهایی چون پژو 2008، پژو 208 و دی‌اس 3 مشترک است. همچنین نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این خودرو توسط سیتروئن با نام الیزه تولید می‌شود. 301 در مناطق مختلفی چون اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد و برنامهٔ تولید آن در ایران توسط جوینت ونجر ایران‌اتومبیل و پژو یعنی ایکاپ نیز مطرح است. البته پیش از آن، فعلاً تعداد محدودی از این اتومبیل به‌صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه شده است. 301 سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد که پس از این فیس‌لیفت، نمای ساده و خسته‌کنندهٔ قبلی آن خصوصاً در قسمت جلویی تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده است. 301 با سه پیشرانهٔ مختلف شامل نمونه‌های 1.2 لیتری و 1.6 لیتری بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که ما برای این دوئل موتور 1.6 لیتری بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که پس از فیس‌لیفت، یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی ارائه شده است.

سیتروئن الیزه

سیتروئن در سال 2002 از نام الیزه برای اتومبیلی کوچکی استفاده کرد که توسط جوینت ونچر پژو-سیتروئن-دانگ‌فنگ صرفاً برای بازار داخلی چین توسعه پیدا کرده بود. این اتومبیل که در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان به تولید می‌رسید، بر اساس سیتروئن ZX ساخته شده بود و قطعاتی را هم از مدل‌های سیتروئن سارا و ساکسو قرض گرفته بود؛ اما پس از معرفی پژو 301 در سال 2012، همان‌طور که گفته شد سیتروئن هم نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌را با نام الیزه و با تغییراتی در جلو و عقب معرفی کرد. بدین ترتیب تولید الیزهٔ چینی در همین سال خاتمه یافت و این اتومبیلی جدید به‌عنوان نسل دوم الیزه در چین عرضه گردید؛ اما نسل دوم الیزه برخلاف گذشته اتومبیلیی جهانی بوده و علاوه بر چین در مناطق دیگری چون آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هم عرضه می‌گردد. هم‌زمان با فیس‌لیفت پژو 301 در سال 2017، سیتروئن الیزه هم فیس‌لیفتی را تجربه نمود که تغییراتی را عمدتاً در نمای جلویی آن به همراه داشت. این اتومبیل نیز دقیقاً همان سه پیشرانه 301 به بازار عرضه می‌گردد که بنابراین ما هم جهت برابر بودن شرایط دو اتومبیل در این دوئل برای الیزه هم همان موتور 1.6 لیتری بنزینی با 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را انتخاب کرده‌ایم. سیتروئن الیزه سال گذشته در بازار اروپا 15,620 دستگاه فروش داشته درحالی‌که فروش پژو 301 در این سال بسیار کمتر و معادل 2,397 دستگاه در اروپا بوده است. الیزه سال گذشته در چین هم فروش بیشتری را نسبت به 301 تجربه کرده است به‌نحوی‌که فروش آن در این کشور 47,459 دستگاه بوده درحالی‌که 301 موفق به فروش 29,486 دستگاه شده است؛ بنابراین هرچند این دو سدان فرانسوی در اصل اتومبیلهایی یکسان با نام‌هایی متفاوت و با تغییراتی جزئی هستند اما سیتروئن الیزه در فروش موفق‌تر عمل کرده است.

 مشخصات فنی

 

پژو 301

سیتروئن الیزه

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 115 اسب بخار 115 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر 150 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10.3 ثانیه 9.4 ثانیه
حداکثر سرعت 188 کیلومتر/ساعت 188 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 6.4 لیتر (ترکیبی) 6.5 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 50 لیتر
تولید آلایندگی 148 گرم/کیلومتر 151 گرم/کیلومتر
وزن 1090 کیلوگرم 1090 کیلوگرم
طول 4.44 متر 4.42 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.65 متر
حجم صندوق بار 506 لیتر 506 لیتر
قیمت پایه 84,700 یوآن 83,800 یوآن

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت اتومبیلهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت اتومبیلهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام اتومبیل را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..