24

مه

دوئل هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی




و سرانجام پس از بیش از یک سال که از آغاز سری رقابت‌های اتومبیلیی خودرو شاپ می‌گذرد امروز به آخرین دوئل از مرحلهٔ مقدماتی این رقابت‌ها رسیده‌ایم و بدین ترتیب امروز نهایتاً پروندهٔ مرحلهٔ مقدماتی را به‌طور کامل خواهیم بست؛ اما آخرین دوئل این مرحله به گروه اتومبیلهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن شورلت بولت و هیوندای کُنا الکتریکی باهم به رقابت پرداختند. این دو اتومبیل رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند به‌گونه‌ای که با احتساب آراء هردو نظرسنجی مشخص شد شورلت با 464 رأی را و هیوندای 402 رأی دریافت کرده است درحالی‌که مجموعاً در این دوئل تعداد 866 رأی به ثبت رسیده است. بدین ترتیب شورلت بولت با کسب 53 درصد از کل آراء و با اختلافی جزئی، پیروز این دوئل محسوب می‌شود. امروز اما در آخرین دوئل گروه اتومبیلهای سبز و به‌طورکلی آخرین دوئل مرحلهٔ مقدماتی شاهد رقابت هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی و کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی خواهیم بود.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

فولکس‌واگن e-UP

؟

هوندا کلاریتی

هوندا که یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در اتومبیلها محسوب می‌شود، پس از چندین سال تلاش و توسعه در این زمینه و معرفی کانسپت‌های مختلف، نهایتاً در نمایشگاه لس‌آنجلس 2007 اولین اتومبیلی هیدروژنی تولیدی خود را با نام کلاریتی معرفی نمود؛ اما کلاریتی اتومبیلیی تولید محدود بود که تنها 46 دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شدند. سپس چند سال بعد یعنی در سال 2016، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته اتومبیلیی تولید انبوه است؛ این اتومبیل در ابتدا مثل نسل قبلی با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد و اما برخلاف گذشته، هوندا ارائه قوای محرکهٔ دیگری را هم برای نسل دوم کلاریتی در نظر گرفته بود. بدین ترتیب چند وقت بعد از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا دو نسخهٔ دیگر از آن‌را هم با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این خودرو مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. نسخه‌های هیدروژنی و الکتریکی کلاریتی در دوئل‌های قبلی شرکت کرده‌اند و بنابراین حالا نوبت به آخرین عضو خانوادهٔ این اتومبیل یعنی مدل پلاگین‌هیبریدی رسیده است. این تنها نسخه از کلاریتی است که از پیشرانهٔ درون‌سوز استفاده می‌کند. این موتور از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 103 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، دو موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که مجموعاً 181 اسب بخار قدرت دارند؛ اما مجموع خروجی این سه موتور برابر با 212 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور است که مانند اتومبیلهای تمام الکتریکی توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پکیج باطری‌های نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی کلاریتی اما کوچک‌تر از نسخهٔ الکتریکی بوده و برابر با 17 کیلووات ساعت است. همچنین بُرد تمام الکتریکی این مدل نیز 75 کیلومتر است اما درصورتی‌که پیشرانهٔ درون‌سوز وارد عمل شود این عدد به 550 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

کیا نیرو پلاگین

کیا برای نخستین بار کانسپتی بنام نیرو را در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی کرد. این اتومبیل که یک کراس‌اوور سه‌در هیبریدی بود، پیش‌نمایشی کلی از یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیبریدی محسوب می‌شد. بدین ترتیب سرانجام نسخهٔ تولیدی این اتومبیل در نمایشگاه شیکاگو 2016 برای اولین بار رونمایی شد. نیرو که در بین کراس‌اوورهای کیا در زیر اسپورتیج قرار می‌گیرد، روی پلت‌فرم مشترکی با اتومبیلی هیبریدی هیوندای یعنی آیونیک ساخته شده اما برخلاف آیونیک، کیا نیرو یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است. این خودرو در ابتدا با قوای محرکهٔ هیبریدی معرفی شد اما چندی پیش در نمایشگاه ژنو 2017 نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن‌هم رونمایی گردید و همچنین کیا اعلام کرده که به‌زودی نسخهٔ تمام الکتریکی را هم به خانوادهٔ نیرو اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب کیا نیرو هم دقیقاً مانند هیوندای آیونیک در سه نسخهٔ مختلف تولید خواهد شد. در رقابت‌های ما ولی پیش‌ازاین نسخهٔ هیبریدی معمولی نیرو در برابر فولکس‌واگن گلف GTE قرار گرفت و حالا نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن در دوئل امروز به مصاف هوندا کلاریتی پلاگین‌هیبریدی رفته است. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی نیرو از لحاظ قوای محرکه تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی نداشته و هنوز هم از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که به‌تنهایی 105 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما نیرو پلاگین‌هیبریدی به موتور الکتریکی قدرتمندتری مجهز شده که 60 اسب بخار قدرت دارد. همچنین ظرفیت پکیج باطری‌های این مدل نیز به 8.9 کیلووات ساعت ارتقاء پیدا کرده است. مجموع خروجی این سیستم برابر با 140 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور است. همچنین نیرو پلاگین‌هیبریدی برخلاف نسخهٔ هیبریدی معمولی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار شده و می‌تواند تا 42 کیلومتر را در این حالت طی کند. علاوه بر این، همانند تمامی اتومبیلهای پلاگین‌هیبریدی، در این خودرو هم امکان شارژ باطری‌ها از طریق کابل برق هم وجود دارد.

 

مقایسه مشخصات فنی

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

پیشرانهٔ بنزینی 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
موتور الکتریکی 2 عدد 1 عدد
قدرت موتور بنزینی 103 اسب بخار 105 اسب بخار
قدرت موتور برقی 181 اسب بخار 60 اسب بخار
مجموع قدرت 212 اسب بخار 140 اسب بخار
مجموع گشتاور 315 نیوتن متر 265 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
باطری 17 کیلووات ساعت 8.9 کیلووات ساعت
بُرد تمام الکتریکی 75 کیلومتر 42 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 7.6 ثانیه 9.0 ثانیه
مسافت 400 متر 15.4 ثانیه 17.3 ثانیه
حداکثر سرعت 177 کیلومتر/ساعت 172 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.6 لیتر (ترکیبی) 5.1 لیتر (ترکیبی)
وزن 1837 کیلوگرم 1565 کیلوگرم
طول 4.89 متر 4.35 متر
فاصلهٔ محوری 2.75 متر 2.70 متر
حجم صندوق بار 453 لیتر 420 لیتر
قیمت پایه 34,290 دلار 28,840 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت اتومبیلهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت اتومبیلهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام اتومبیل را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..