15

آوریل

دوئل هوندا سیتی و سوزوکی سیاز





در ادامهٔ برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های اتومبیلیی خودرو شاپ امروز به سراغ گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4 برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 1068 رأی به ثبت رسیده است که یاریس با دریافت 892 عدد از آن‌ها و کسب 83 درصد از کل آراء قاطعانه به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که میراژ موفق به دریافت تنها 176 رأی شده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت، بازهم دو سدان ژاپنی یعنی هوندا سیتی و سوزوکی سیاز در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو 301

سیتروئن الیزه

رنو سیمبل

سیتروئن الیزه

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ G4

؟

تویوتا یاریس iA

سوزوکی سیاز

سوزوکی بین سال‌های 2006 تا 2014 با مدل SX4 که در دو نسخهٔ سدان و کراس‌اوور تولید می‌شد در بخش اتومبیلهای ساب‌کامپکت حضور داشت؛ اما در سال 2014 دو اتومبیلی جدید را به‌عنوان جایگزین SX4 معرفی کرد. یکی از این اتومبیلهای جدید کراس‌اوور S-Cross بود که جایگزین نسخهٔ کراس‌اوور SX4 شد. ولی ما در این مطلب با سدان ساب‌کامپکت جدیدی بنام سیاز کار داریم که در سال 2014 برای جایگزینی با نسخهٔ سدان SX4 معرفی شد. البته سیاز اتومبیلیی جهانی نیست و صرفاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه می‌گردد. سیاز همچنین در کشورهای هند، چین، تایلند و اندونزی تولید می‌شود. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی در هند توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید و به بازار عرضه می‌گردد. سوزوکی برای سیاز بسته به بازار چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده است که همگی از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. این لیست شامل سه موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی می‌شود که ما برای دوئل موتور دیزلی را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع 1.3 لیتری چهار سیلندر است که 90 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو صرفاً یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است اما برای موتورهای بنزینی یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه می‌گردد. سوزوکی سیاز طی دو ماه نخست سال جاری در بازار هند نزدیک به 10 هزار دستگاه فروش داشته است.

هوندا سیتی

برخلاف سوزوکی سیاز، هوندا سیتی سابقهٔ بسیار بیشتری دارد به‌نحوی‌که پیشینهٔ آن به سال 1981 بازمی‌گردد. در این سال نسل نخست سیتی معرفی شده و در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و کابریولت به تولید رسید. سیتی اما از نسل سوم که در سال 1996 معرفی شد به یک سدان ساب‌کامپکت تبدیل شد و این فرم را تا به امروز حفظ کرده است. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال 2013 رونمایی شده و با مدل 2014 به بازار آمد. این نسل که بر روی پلت‌فرم مشترکی با هوندا فیت و HR-V ساخته شده، همچنان در حال تولید است اما برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده که در ژانویهٔ 2017 در تایلند رونمایی شد. سیتی نیز مانند سیاز عمدتاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در اروپا یا ایالات‌متحده حضور ندارد. این اتومبیل با سه پیشرانهٔ مختلف به فروش می‌رسد که یکی از آن‌ها دیزلی و دو نمونهٔ دیگر بنزینی هستند. در این دوئل ما به جهت هماهنگی با سیاز، موتور دیزلی سیتی را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 100 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. هوندا سیتی طی ماه‌های ژانویه و فوریهٔ امسال در بازار هند حدود 7800 دستگاه فروش داشته است.

 مقایسه مشخصات فنی

 

سوزوکی سیاز

هوندا سیتی

پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
سوخت دیزل دیزل
قدرت 90 اسب بخار 100 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر 200 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 4.6 لیتر (ترکیبی) 4.5 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 43 لیتر 40 لیتر
وزن 1105 کیلوگرم 1165 کیلوگرم
طول 4.49 متر 4.44 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.60 متر
حجم صندوق بار 510 لیتر 510 لیتر
قیمت پایه 14,560 دلار 16,680 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت اتومبیلهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت اتومبیلهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام اتومبیل را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..