23

مارس

دوئل شورولت تریل‌بلیزر و کیا موهاوی





امروز قسمت دیگری از دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های اتومبیلیی خودرو شاپ به گروه اس‌یووی‌های متوسط اختصاص یافته است که دوئل قبلی آن بین سانگ‌یانگ رکستون و تویوتا لندکروزر پرادو برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 2270 رأی به ثبت رسیده است که پرادو با دریافت 1759 عدد از آن‌ها و کسب 77 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز رقابت شد. این در حالی است که رکستون موفق به کسب تنها 511 رأی شده است. حال امروز در سومین دوئل گروه اس‌یووی‌های متوسط، شورولت تریل‌بلیزر و کیا موهاوی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

میتسوبیشی پاجرو اسپرت

نیسان ترا

فورد اورست

تویوتا فورچونر

؟

تویوتا فورچونر

سانگ‌یانگ رکستون

تویوتا لندکروزر پرادو

ایسوزو MU-X

میتسوبیشی پاجرو

تویوتا لندکروزر پرادو

میتسوبیشی پاجرو

شورلت تریل‌بلیزر

کیا موهاوی

جیپ رانگلر

تویوتا فورانر

؟

؟

شورلت تریل‌بلیزر

نام تریل‌بلیزر برای اولین بار در سال 1999 به‌عنوان نسخه‌ای خاص از مدل S10 بلیزر مطرح شد؛ اما در سال 2002 اتومبیلی مستقلی با این نام و به‌عنوان جایگزین S10 بلیزر معرفی شد. این یک اس‌یووی متوسط بود که در دو نسخهٔ معمولی و کشیده تولید می‌شد. تولید این نسل تا سال 2008 ادامه داشت و در آخرین سال با مدل 2009 به بازار عرضه شد اما در نسل دوم همه‌چیز تغییر کرد. نسخهٔ کانسپت نسل دوم تریل‌بلیزر برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیلی دبی 2011 رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه اتومبیل بانکوک 2012 معرفی گردید. این نسل از تریل‌بلیزر روی پلت‌فرم پیکاپ کلرادو ساخته شده و ساختاری بدنه روی شاسی دارد؛ اما اتفاق مهم در نسل دوم این است که شورلت آن‌را در بازار ایالات‌متحده عرضه نمی‌کند و تریل‌بلیزر عملاً تبدیل به اتومبیلیی محلی شده است به‌گونه‌ای که در تایلند و برزیل تولید شده و فقط در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی، هند، آفریقای جنوبی، امارات متحده و عربستان عرضه می‌گردد. در آمریکا نیز کراس‌اوورهای اکوئناکس و تراورز جایگزین تریل‌بلیزر شدند. تریل‌بلیزر که یک اس‌یووی هفت‌نفره است، به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که تغییراتی در نمای جلویی آن‌را به همراه داشته و با مدل 2017 به بازار آمده است. همچنین ایسوزو MU-X هم روی پلت‌فرم تریل‌بلیزر ساخته شده و شباهت‌ها و اشتراکات زیادی با همتای آمریکایی خود دارد. شورلت تریل‌بلیزر بین سال‌های 2013 تا 2016 توسط هولدن با نام کلرادو 7 در استرالیا هم عرضه گردید اما پس از فیس‌لیفت، هولدن نیز آن‌را با همان نام تریل‌بلیزر عرضه می‌کند. برای این اس‌یووی تنها دو پیشرانهٔ دیزلی ارائه می‌شود که ما برای این رقابت نمونهٔ قوی‌تر را انتخاب کرده‌ایم. این یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که 200 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد.

کیا موهاوی

کیا برای اولین بار در سال 2008 در کرهٔ جنوبی اس‌یووی کاملاً جدیدی بنام موهاوی را معرفی کرد و سپس آن‌را برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت همان سال به نمایش درآورد. البته موهاوی در ایالات‌متحده با نام بورگو عرضه گردید. بورگو با مدل 2009 به بازار ایالات‌متحده عرضه شد و تا سال 2011 در این کشور به فروش رسید اما در این سال کیا به عرضهٔ بورگو در این کشور پایان داده و مدل سورنتو را به‌عنوان جایگزین آن در نظر گرفت؛ اما عرضهٔ موهاوی در کشورهای دیگر همچنان ادامه یافت و حتی هنوز هم تولید آن ادامه دارد ولی هم‌اکنون در مناطق محدودی مثل خاورمیانه و روسیه عرضه می‌گردد. البته موهاوی از سال 2008 تاکنون روی خط تولید قرار دارد و در حال حاضر به اتومبیلیی کاملاً سالخورده تبدیل شده است. به همین دلیل کیا برای مدل 2016، این اس‌یووی را مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار داد تا کمی چهرهٔ فرتوت آن‌را بروز کند. از سوی دیگر سازندهٔ کره‌ای در نمایشگاه دیترویت 2016 اس‌یووی کانسپتی بنام Telluride را رونمایی کرده که به‌تازگی نیوز رسیده قرار است تولید شده و به‌عنوان جایگزین بورگو در ایالات‌متحده عرضه گردد. موهاوی یا بورگو اما یک اس‌یووی میان سایز سه ردیفه با ساختار بدنه روی شاسی است که طراحی آن توسط پیتر شرایر، طراح سابق آئودی انجام گرفته است. این اتومبیل با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که یکی دیزلی و دو نمونهٔ دیگر بنزینی هستند. در این دوئل اما جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، موتور دیزلی موهاوی انتخاب شده که از نوع 3 لیتری V6 است. این موتور 250 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب و به‌صورت سفارشی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

 

 مقایسه مشخصات فنی

 

شورلت تریل‌بلیزر

کیا موهاوی

پیشرانه 2.8 لیتری 4 سیلندر 3 لیتری V6
تنفس توربودیزل توربودیزل
قدرت 200 اسب بخار 250 اسب بخار
گشتاور 500 نیوتن متر 550 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 10.1 ثانیه 9.0 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مسافت 400 متر 17.0 ثانیه
مصرف سوخت 9.2 لیتر (ترکیبی) 10.8 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 76 لیتر 82 لیتر
وزن 2210 کیلوگرم 2160 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3 تن 2.3 تن
ظرفیت سرنشین 7 نفر 7 نفر
طول 4.88 متر 4.93 متر
فاصلهٔ محوری 2.84 متر 2.89 متر
حجم صندوق بار 235 لیتر 350 لیتر
قیمت پایه 104,000 درهم 108,000 درهم
قیمت پایه معادل 28,300 دلار 29,400 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت اتومبیلهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت اتومبیلهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام اتومبیل را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..