6

مه

دوئل سیتروئن C3 ایرکراس و ام‌جی ZS





همان‌طور که قبلاً گفتیم، به دلیل کاهش تعداد گروه‌هایی که هنوز دوئل‌های آن‌ها به پایان نرسیده است، ازاین‌پس، بعد از پایان هر دوره از مرحلهٔ مقدماتی، برخلاف گذشته بدون وقفه دور بعدی را آغاز می‌کنیم. حال امروز به اولین دوئل از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی رسیده‌ایم که به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین دو کراس‌اوور هم‌خانوادهٔ کره‌ای یعنی کیا استونیک و هیوندای کُنا برگزار شد. طی این رقابت مجموعاً تعداد 976 رأی به ثبت رسیده است درحالی‌که نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام نیز عکس یکدیگر هستند. بااین‌حال نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که کُنا با دریافت 545 رأی و کسب 56 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالی‌که استونیک موفق به دریافت 430 رأی شده است. حال امروز در چهاردهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت شاهد رقابت ام‌جی ZS و سیتروئن C3 ایرکراس خواهیم بود.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

هوندا BR-V

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

فیات 500L

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

اوپل کراسلند

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

هیوندای کُنا

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

سیتروئن C3 ایرکراس

پیشینهٔ استفاده از نام C3 ایرکراس در ساخته‌های سیتروئن به سال 2010 بازمی‌گردد. در آن زمان شعبهٔ برزیلی سیتروئن نسخهٔ کراسی از ام‌پی‌وی C3 پیکاسو را برای اولین بار معرفی نمود. در این اتومبیل سعی شده بود با افزودن قطعاتی به C3 پیکاسو ظاهر آن به کراس‌اوورها شبیه گردد. C3 ایرکراس از سپتامبر 2010 در آرژانتین و برزیل عرضه گردید و تولید آن همچنان در برزیل ادامه دارد؛ اما در این دوئل ما به نسخهٔ اصلی C3 ایرکراس کار داریم. این یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدید است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی شد. برخلاف C3 ایرکراس قبلی، این اتومبیل از ابتدا به‌عنوان یک کراس‌اوور طراحی شده و اتومبیلیی جهانی است. این کراس‌اوور جدید فرانسوی بر روی پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو 2008 و اوپل کراسلند مشترک است. C3 ایرکراس همان‌طور که از نامش مشخص است بر اساس هاچ‌بک ساب‌کامپکت C3 شکل گرفته و در ظاهر هم شباهت‌های زیادی به آن دارد. همچنین سیتروئن در اصل این کراس‌اوور ساب‌کامپکت را به‌عنوان جایگزینی برای ام‌پی‌وی C3 پیکاسو در نظر گرفته است. C3 ایرکراس هم‌اکنون تنها با دو موتور مختلف به بازار عرضه می‌شود که البته این دو موتور خود در سطوح قدرت گوناگونی ارائه می‌گردند. یکی از این موتورها دیزلی و دیگری بنزینی بوده و هردو از هاچ‌بک C3 گرفته شده‌اند. پیشرانهٔ بنزینی از نوع 1.2 لیتری سه سیلندر است که نسخهٔ تنفس طبیعی آن 80 اسب بخار قدرت دارد؛ اما نسخهٔ توربوشارژ این موتور هم قابل انتخاب است که در دو سطح قدرت 110 اسب بخار و 130 اسب بخار ارائه می‌گردد. در این دوئل ما به جهت هماهنگی با رقیب بریتانیایی نسخهٔ 110 اسب بخاری پیشرانهٔ 1.2 لیتری بنزینی C3 ایرکراس را انتخاب کرده‌ایم. این کراس‌اوور فرانسوی طی دو ماه نخست سال جاری در بازار اروپا بیش از 15 هزار دستگاه فروش داشته است.

ام‌جی ZS

پس‌ازاینکه شرکت بریتانیایی ام‌جی توسط شرکت چینی سایک موتور خریداری شد، دوران کاملاً جدیدی را آغاز نمود و به لطف خون تازه‌ای که در رگ‌هایش جریان یافته بود برنامهٔ توسعهٔ محصولات جدید را در دستور کار خود قرار داد. یکی از این محصولات جدید کراس‌اووری بنام GS بود که نسخهٔ کانسپت آن برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای 2013 رونمایی شده و سپس نسخهٔ تولیدی آن دو سال بعد در همین نمایشگاه معرفی گردید. GS یک کراس‌اوور کامپکت است که برای اولین بار ام‌جی را به بخش محبوب و پرطرفدار کراس‌اوورها وارد نمود؛ اما چندی بعد در نمایشگاه گوانگژو 2016 ام‌جی دومین کراس‌اوور خود را هم برای اولین بار رونمایی کرد. این اتومبیل که ZS نام گرفته است، کراس‌اووری کوچک‌تر از GS محسوب می‌شود. البته ام‌جی قبلاً پیش از دوران تملک سایک موتور بین سال‌های 2001 تا 2005 از نام ZS برای یک سدان کامپکت استفاده کرده بود اما این خودرو هیچ ارتباطی با کراس‌اوور ZS ندارد. این کراس‌اوور جدید همچنین زبان طراحی جدید ام‌جی را هم معرفی کرده است که بعداً در نسل جدید ام‌جی 6 و همین‌طور فیس‌لیفت ام‌جی 3 هم بکار رفت. این کراس‌اوور بریتانیایی/چینی از ماه مارس 2017 در بازار چین عرضه گردید و سپس در ماه می 2017 برای بازار بریتانیا هم در نمایشگاه لندن رونمایی شد. ZS با دو پیشرانهٔ گوناگون به بازار عرضه می‌شود که هردو بنزینی هستند. پیشرانهٔ اول یک واحد 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است ولی ما برای این دوئل موتور قوی‌تر ZS را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 1 لیتری سه سیلندر توربو است. این موتور در نسخهٔ چینی 125 اسب بخار قدرت دارد اما در نسخهٔ بریتانیایی 110 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ام‌جی ZS در دو ماه ابتدایی امسال در بازار بریتانیا تنها 373 دستگاه فروش داشته است.

مقایسه مشخصات فنی

 

ام‌جی ZS

سیتروئن C3 ایرکراس

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 110 اسب بخار 110 اسب بخار
گشتاور 160 نیوتن متر 205 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 12.4 ثانیه 10.6 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت 180 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 6.3 لیتر (ترکیبی) 5.6 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 144 گرم/کیلومتر 126 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 48 لیتر 45 لیتر
وزن 1231 کیلوگرم 1203 کیلوگرم
طول 4.31 متر 4.15 متر
فاصلهٔ محوری 2.58 متر 2.60 متر
حجم صندوق بار 448 لیتر 410 لیتر
قیمت پایه 12,495 پوند 14,350 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت اتومبیلهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت اتومبیلهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام اتومبیل را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..