19

سپتامبر

دشوار شدن ادامه صادرات ماشین از ایران با ارتقا استاندارهای جهانی

[ad_1]



به دلیل ارتقای سطح استانداردهای ماشینیی در جهان، ماشینهای ایرانی بازارهایی صادراتی خود را از دست داده اند و در حال حاضر در صادرات ماشین تنها چند کشور در منطقه، پذیرای ماشینهای ایرانی هستند.


 دشوار شدن ادامه صادرات ماشین از ایران با ارتقا استاندارهای جهانی



سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه ماشینسازی سایپا، با بیان این مطلب گفت: در صنعت ماشین، بازارهای مختلف تعاریف خاصی برای کشورهای دیگر دارند مثلا هر بازاری برای کشور یا کشورهای خاص تعریف می شود و این طور نیست که همه بتوانند در آن بازار صادرات انجام دهند البته شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا از این شاخص مستثنی هستند.

وی ادامه داد: برندی همانند بنز به دلیل اینکه در اجرای استانداردهای جهانی بسیار قوی عمل کرده است می تواند به هر جای دنیا که خواست، صادرات داشته باشد اما برای ماشینسازان ایرانی، چنین چیزی امکان ندارد و برای ما بازارهای محدودی تعریف شده است.

مدنی تاکید کرد: شش سال پیش زمانی که پراید جزو ماشینهای صادراتی ما بود، فقط به 10 تا 20 کشور دنیا می توانستیم صادرات انجام دهیم البته با استانداردهای همان زمان اما به تدریج با افزایش سطح استانداردهای جهانی، محدوده صادراتی ما بسیار کوچک تر شد.



شرکای خارجی مخالف صادرات ماشینساز ایرانی



مشاور عالی مدیرعامل گروه ماشینسازی سایپا با اشاره به مشکل برندینگ و لگوی غیر بومی استفاده شده در ماشینسازی های ایران گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما برای صادرات به سایر بازارها، استفاده از لگوی شرکت های خارجی برای تولید در ایران است مثلا پژو، سیتروئن یا هر ماشینیی که ما تولید می کنیم وقتی لگوی شرکت مادر را دارد امکان صادرات برای ما بسیار ضعیف می شود چون خود شرکت مادر تمایلی به این مهم ندارد.

وی افزود: البته در بین ماشینهای تولیدی در ایران شرایط پراید کاملا فرق می کند و این ماشین با مدل اصلی تفاوت های بسیاری کرده است و ما نیازی به دریافت مجوز برای صادرات آن را نداریم اما در موضوع تندر90 شرکت رنو صراحتا با صادرات این محصول توسط ما مخالفت می کرد.



پلتفرم ایرانی راه ورود به بازارهای جهانی



این مدیر سابق شرکت های ماشینسازی در خصوص بهترین راه برای خروج از محدودیت بازاری و ورود به سایر بازارهای جهان گفت: چنانچه بر روی پلتفرم ایرانی کار شود و لگوی خودمان را بر روی محصول بزنیم و البته تمام استانداردهای جهانی را نیز در این محصولات اعمال کنیم، می توانیم بازارهای زیادی را برای خود داشته باشیم.

وی “رهام” را یک تجربه خوب برای تست این مطلب عنوان کرد و افزود: محصول رهام با لگوی ایرانی و پلتفرم بومی تولید شده است و برای صادرات نیازی به گرفتن اجازه از این و آن ندارد بنابراین اگر تمام استانداردهای جهانی را در این محصول پیاده کرده باشیم، اتفاق های خوبی می تواند در سایر بازارهای ماشینیی برای ما رقم بزند.

مدنی تاکید کرد: چنانچه 20 سال پیش رهام متولد می شد و بخش عمده تولیدات را روی چنین پلتفرم های ایرانی تولید می کردیم، در حال حاضر می توانستیم سهم خوبی از بازار صادراتی و بدون محدودیت را در دست داشته باشیم و شاید امروز پس از تحریم های آمریکا، دیگر برندهای صاحب نام نمی توانستند جلوی توسعه ما را گرفته و در تامین قطعه نیز با مشکل رو به رو نمی شدیم.

[ad_2]

متأسفم، نظرات این نوشته بسته است..